پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۰۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
توسعه صنعتی در سمنان با توجه به فراهم بودن زیرساختها نیازمند تامین آب پایدار است که اکنون شماری زیادی از واحدهای تولیدی به خاطر نداشتن آب در معرض تعطیلی قرار گرفته اند

شعارسال:توسعه صنعتی در سمنان با توجه به فراهم بودن زیرساختها نیازمند تامین آب پایدار است که اکنون شماری زیادی از واحدهای تولیدی به خاطر نداشتن آب در معرض تعطیلی قرار گرفته اند.

دولت تدبیر و امید همواره در نشست های مختلف بر فراهم کردن زیرساخت های سرمایه گذاری از سوی دستگاه های مسوول تاکید داشته و ارایه خدمات مانند آب، برق، گاز، تلفن و جاده دسترسی به فعالان اقتصادی در واحدهای صنعتی و تولیدی در نواحی و شهرک های صنعتی مطرح بوده است.

کمبود آب مهمترین چالش در امر سرمایه گذاری در طرح های آب‌ محور در استان صنعتی سمنان است که برای رفع این کاستی در کوتاه مدت، حفر چاه های عمیق در دستور کار قرار گرفت، اما این امر در یک دوره طولانی مدت باعث افت سطح آب های زیر زمینی شده است.

براساس آمار اداره کل امور اقتصادی و دارایی سمنان، بیش از 40 درصد نواحی و شهرک های صنعتی این استان با چالش کمبود آب مواجه است.

حفر بی رویه چاه ها، در مناطقی به فرونشست زمین منجر شده است، منابع زیر زمینی سمنان با کمبود 143 میلیون متر مکعبی آب مواجه است و این چالش، توسعه شهرها و رشد صنایع در استان را با مشکل مواجه کرده و مانع اصلی در اجرای برنامه های اقتصادی و طرح های توسعه ای است.

در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آشامیدنی مصرف می شود.

عملیاتی شدن تفاهم نامه اقتصادی 85 هزار میلیارد ریالی دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری سمنان با فعالان اقتصادی که در دولت تدبیر و امید به امضا رسید، اکنون در گرو تامین زیرساخت لازم به ویژه آب و به روزرسانی خدمات دهی در نواحی و شهرک های صنعتی سمنان بر اساس معیار جهانی است.

به باور کارشناسان، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در نواحی و شهرک های صنعتی سمنان در گرو تامین زیرساخت های لازم به ویژه آب، برای پذیرش سرمایه گذاری و بهره گیری از توان بخش خصوصی است تا با ایجاد رونق اقتصادی، توسعه صنعت و جمعیت در این استان محقق شود.

929 شهرک و ناحیه صنعتی در نقاط مختلف کشور فعال است که از این تعداد 25 شرکت و ناحیه صنعتی در استان سمنان مستقر است، با وجود این که بیش از یکهزار هزار و 600 واحد تولیدی و صنعتی شامل 64 درصد از کل واحدهای تولیدی استان در شهرک‌ ها و نواحی صنعتی قرار دارد و برای بیش از 28 هزار نفر اشتغالزایی شده است، این مناطق مهم و ارزشمند اقتصادی ، چشم انتظار تامین اصلی‌ ترین زیرساخت مورد نیاز یعنی آب پایدار برای فعالیت سرمایه‌گذاران و در نتیجه اشتغالزایی و رونق اقتصادی است.

متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد، از سوی دیگر، سمنان برترین استان کشور در تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز است و در این زمینه مسوولان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برداشت ‌های خارج از برنامه انجام داده اند.

**کم آبی مهمترین مشکل شهرک های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود : مهمترین اولویت برای راه اندازی نواحی صنعتی و بهبود کیفیت شهرک های صنعتی تامین زیرساخت هایی مانند آب ، برق و گاز است و در این شهرک ها به طور متوسط 352 لیتر بر ثانیه آب و 390 مگاوات برق وجود دارد.

حسن آلبویه اظهارداشت : براساس برنامه هایی که از سوی دولت برای ساماندهی شهرک های صنعتی تنظیم و تدوین شده است نهادهای اجرایی ملزم به تامین و زیرساخت های سرمایه گذاری برای افزایش رونق تولید و افزایش اشتغال در نواحی صنعتی هستند.

وی تصریح کرد : عمده ترین مشکل در نواحی و شهرک های صنعتی استان بحران کم‌ آبی است و نهادهای اجرایی مربوط باید با توان حداکثری برای رفع این مشکل اقدام کنند.

آلبویه خاطرنشان کرد : به عنوان نمونه در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار بخش قابل توجهی از اقدامات زیرساختی مانند احداث ساختمان گمرک و حصارکشی ها انجام شده است اما به دلیل تامین نشدن آب، نمی توانیم از حضور سرمایه گذاران برای تولید محصولاتی که نیازمند آب است بهره مند شویم.

وی ادامه داد : در نواحی و شهرک های صنعتی استان ، چالش ها و مشکلات تنها به یک شکل نیست اما اکنون در شهرک صنعتی سمنان، گرمسار و ایوانکی چالش کم آبی وجود دارد که باید برای رفع این نقص در کمترین زمان ممکن اقدام کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سمنان اضافه کرد : اگر به چشم انداز و افق سال 1404 توجه شود، در میان مدت تعداد دیگری از شهرک های صنعتی استان با کمبود آب مواجه است.

وی بیان داشت : تخصیص بخش قابل توجه ای از منابع آبی استان به بخش صنعت می تواند در کوتاه مدت بخش قابل توجهی از چالش بیکاری را برطرف کند و به عنوان مثال به ازای هر یک لیتر آب موجود در شهرک های صنعتی می توان بین 60 تا 70 شغل ایجاد کرد در حالی که بخش کشاورزی با در اختیار داشتن بیش از 86 درصد آب تولیدی، ظرفیت ایجاد چنین اشتغالی را ندارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سمنان افزود : بیش از 60 درصد واحدهای صنعتی و تولیدی استان در شهرک های صنعتی مستقر هستند و رفع چالش های این واحدهای تولیدی و تامین زیرساخت ها برای سرمایه گذاری های مدنظر مسوولان استانی و کشوری قرار گیرد.

**کم آبی مانع توسعه اقتصادی سمنان است

نماینده ولی فقیه در استان سمنان در گفت و گو با ایرنا، کم آبی را مانع توسعه اقتصادی و جمعیتی این استان دانست و افزود : مسوولان طرح انتقال آب خزر به سمنان را هر چه سریعتر عملیاتی کنند.

آیت الله سید محمد شاهچراغی گفت : کمبود آب در بخش صنعت استان به دلیل افت محسوس سطح آب های زیر زمینی نگران کننده است.

وی با تاکید بر این که دولت دوازدهم افزایش اشتغال و جمعیت و رفع کمبود آب را در استان را در اولویت قرار دهد، تصریح کرد : یکی از علت های اساسی نبود جمعیت قابل توجه متناسب با وسعت سرزمین سمنان کمبود آب است چرا که رونق اقتصادی و کاهش آمار بیکاری در استان در گرو تامین آب پایدار می باشد.

به گفته شاهچراغی در چهار سال گذشته اقدامات مطلوبی برای رفع بحران کم آبی در استان اتفاق نیفتاده است.

امام جمعه سمنان ادامه داد : در سفر استانی رییس جمهوری به سمنان در سال 95 طرح انتقال آب خزر به استان مصوب شد اما با وجود گذشت 2 سال از آن سفر، اقدامات قابل توجه ای در این زمینه صورت نگرفته است.

خطیب جمعه سمنان تصریح کرد : تعداد قابل توجه ای از واحدهای صنعتی و تولیدی سمنان به دلیل کمبود آب تعطیل شدند و تامین آب پایدار برای جلوگیری ادامه این روند اجتناب ناپذیراست.

نماینده ولی فقیه در سمنان تصریح کرد : کمبود آب نباید مانع از اجرای طرح های توسعه ای اقتصادی در سمنان شود و مدیران اجرایی کاهش آمار بیکاری و تامین آب پایدار را در اولویت قرار دهند.

** کم آبی شماری از واحد صنعتی را تعطیل کرد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود : 80 واحد معدنی و صنعتی استان به دلیل کاهش محسوس سطح آب های زیر زمینی و فرسودگی لوله های انتقال با مشکل کمبود آب مواجه است.

علی اصغر جمعه ای گفت: در چهار سال گذشته بیش از 10 درصد واحدهای صنعتی و معدنی سمنان به دلیل کمبود آب غیرفعال شد و ادامه این روند استان را با بحران افزایش آمار بیکاری مواجه می کند.

وی اظهارداشت : برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی باید به زیرساخت های سرمایه گذاری توجه کرد و با وضعیت موجود نمی توان برای کاهش آمار بیکاری در استان قدم های جدی برداشت.

به گفته وی بیش از 200 واحد صنعتی و تولیدی سمنان اکنون با مشکل نقدینگی، نبود بازار فروش و خام فروشی مواجه است و باید تا پایان امسال در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید تصمیم گیری کرد.

رییس اتاق بازرگانی سمنان خاطرنشان کرد : سمنان از ظرفیت های بسیار قابل توجه ای در بخش معدن، صنعت و گردشگری در مقایسه با سایر استان های کشور برخوردار است و با همدلی مسوولان دستگاه های اجرایی و با آماده سازی زیرساخت ها می توان برای افزایش اشتغال اقدام کرد.

جمعه ای گفت : برای توسعه و اجرای طرح های سرمایه گذاری در نواحی و شهرک های صنعتی تامین و تولید آب پایدار ضروری است، کمبود آب یکی از چالش های اساسی در راه اندازی نشدن واحدهای صنعتی و تولیدی انبوه در نواحی و شهرک های صنعتی سمنان است.

به گفته مسوول اتاق بازرگانی سمنان باید برای حضور فعالان اقتصادی در استان توجه به زیرساخت های سرمایه ‌گذاری در اولویت قرار گیرد.

وی اظهارداشت : براساس آمار موجود بیش از 20 درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی سمنان به دلیل کمبود آب و مشکلات زیرساختی غیرفعال شدند و باید با توجه به زیرساخت های سرمایه گذاری برای رفع این معضل اقدام کرد.

وی تاکید کرد : 21 ناحیه و شهرک صنعتی در سمنان با چالش کمبود آب پایدار مواجه است که برای رفع این مشکل باید تدابیر اصولی اندیشید.

رییس اتاق بازرگانی سمنان انتقال آب خزر به سمنان را یکی از راهبردهای درست برای رفع مشکلات زیرساختی و تامین آب در نواحی و شهرک های صنعتی برشمرد و گفت : اجرای این طرح باید با تلاش مسوولان دولت تدبیر و امید عملیاتی شود.

جمعه ای با تاکید بر این که کمبود آب دلیل قانع کننده کاهش انگیزه برای جذب سرمایه گذار و اجرای طرح ها توسعه ای از سوی نهادهای اجرایی نیست، افزود: کمبود آب در بخش صنعت و معدن به عنوان یک معضل اساسی برای تشدید آمار بیکاری در استان به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد : کمبود آب در برخی از نواحی و شهرک های صنعتی سمنان نباید دلیلی برای برگزار نشدن همایش‌های سرمایه گذاری در این استان باشد و باید دستگاه های اجرایی برای سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در سمنان راهبردهای انگیزشی اتخاذ کنند.

**مشکلات زیرساختی بخش صنعت برطرف شود

استاندار سمنان گفت : این استان در بخش صنعت از نظر زیرساختی مشکلاتی دارد که باید نهادهای مسوول برای رفع این چالش ها در کوتاه مدت اقدام کنند.

سیدشهاب الدین چاوشی افزود : معضل کمبود آب در بخش های صنعت، معدن سمنان برکسی پوشیده نیست و باید وزارت نیرو در بلند مدت اجرای طرح انتقال آب از سایر حوزه ها را به عنوان راهبردی حکیمانه برای رفع تنش آبی و مشکل زیرساختی برای اجرای طرح های اشتغال آفرین مدنظر قرار دهد.

وی اظهارداشت : فکر جناحی و حزبی و منطقه گرایی استان را به شکوفایی اقتصادی نزدیک نمی کند بلکه اتحاد و همدلی اقشار جامعه، مردم و مسوولان می تواند سمنان را به عنوان استانی شاخص در بحث اشتغال آفرینی در منطقه مطرح کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری  ایرنا، تاریخ انتشار11مرداد97، کدخبر: 82988990، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
سمنان اطرافش خیلی شهرک های صنعتی داره مه ملزم به وجو ابه همش بحران اب بازگو میشه اما کسی فکری نمیکنه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین