شعارسال: این روزها یکی از دغدغههای
مهم دانشآموزان پشت کنکور، آمادگی برای موفقیت در ماراتون رقابت کنکور سال 98
است، اما پیش از آماده شدن، دغدغههایی، انگیزه پشتکار در آمادگی بهتر را از آنان
زدوده، چراکه کنکور سال 98 نسبت به کنکور سالهای پیش با یک تفاوتی همراه است و آن
تأثیر قطعی و 30 درصدی معدل و سوابق تحصیلی در کنکور است اما آیا این سوابق و معدل
حاصلشده، با شرایط برابر برای همه دانشآموزان محقق میشود؟ آیا ساختار آموزشوپرورش
توانایی برگزاری امتحان برابر در سه سال آخر متوسطه را داراست؟
عدم برقراری امنیت و صحت آزمون در همه مدارس و تصحیح
سلیقهای معلمان، نمره سلیقهای در برخی مدارس غیرانتفاعی، عدم بستر مناسب ثبتنام
در مدارس با کیفیت برابر و البته امکان ایجاد مافیای تحصیلی همراه با خالی شدن جیبهای
والدین آنهم در شرایط امروز اقتصادی، همگی نتیجه تحصیل در موقعیت نابرابر و دغدغه
تأثیر قطعی معدل محسوب میشود.
امنیت آزمونهای نهایی در مدارس سراسر کشور هیچ گاه مانند کنکور نیست
امنیت آزمونهای نهایی در مدارس سراسر کشور هیچ گاه مانند
کنکور نبوده و امکان تقلب در مدارس با سطوح مختلف، غیرقابلانکار است، از طرفی
مدارس دولتی در سطوح مختلف که برای برخی مدارس، معلمین خیلی خوب گلچین میشوند و
این مدارس در ثبتنام دانشآموزان، سهمیههایی ازجمله فرزند فرهنگی بودن که شرط ثبتنام
در مدارس خوب دولتی است را بیان میکنند، از طرفی عدم تمکن مالی اقشار کمدرآمد که
قدرت ثبتنام در مدارس غیردولتی را ندارند مجبورند در مدارس دولتی فاقد امکانات
اولیه و با هزاران مشکل، ثبتنام و از موقعیت برابر تحصیلی با دیگر افراد سهمیه
دار محروم شوند.
معدل دانشآموزان با معیار
شایستگی تحصیلی ارزیابی نمیشود
یکی از دانشآموزان ناحیه دو رشت با اشاره به تأثیر قطعی معدل در کنکور سال آتی اظهار کرد: در شرایط نابرابر آزمونهای نهایی و امکان تقلب دانشآموزان در شرایط نابرابر و ناامن به دلیل ایجاد امنیت سلیقهای برخی از عوامل مدارس، معدل دانشآموزان با معیار شایستگی تحصیلی ارزیابی نمیشود.
سعیده غلامبیگی با بیان اینکه تصحیح سلیقهای اوراق، توسط معلمان یکی دیگر از گزینههای نابرابری آزمونهای نهایی است افزود: متأسفانه سالهاست که از طریق فضای مجازی شاهد لو رفتن سؤالات هستیم و آنان که به این سؤالات دسترسی پیدا میکنند بدون هیچ زحمت و تلاشی، ارزیابیشده و با حتی تفاوت نیم نمره طراز بالایی در ارزیابی کنکور به دست میآورند.
وی با بیان اینکه این ناکارآمدی در زیرساخت آموزشوپرورش آینده همه دانشآموزان را تحتالشعاع قرار میدهد تصریح کرد: مسئله بیعدالتی، امکان تحصیل نابرابر دانشگاهی و بهتبع آن انتخاب شغل، انگیزه مطالعه و تلاش برای کنکور از ما گرفتهشده است چراکه با این اوصاف اگر حتی بیش از 70 تا 80 درصد از سؤالات کنکور را پاسخ دهیم، در مقایسه با دانشآموزی که حتی از یک نمره بالاتر معدل برخوردار باشد فاصله معناداری باهم خواهیم داشت.
استشمام بوی مشمئزکننده تبعیض و بیعدالتی از قانون تأثیرگذاری قطعی سوابق تحصیلی
اولیای دانشآموز ناحیه یک رشت نیز با انتقاد از شرط قطعی معدل در کنکور سال آینده اظهار کرد: تأکید به سوابق تحصیلی اگرچه موجب رقابت دانشآموزان در سه سال پایانی دوره متوسطه میشود اما محرک ایجاد مافیای تحصیلی و اجبار در هزینه کلاسهای زیاد به بهانه معدل در سه سال تحصیلی میشود.
محمود محبی با بیان اینکه متأسفانه شاهد لو رفتن سؤالات آزمون نهایی از طریق فضای مجازی هستیم گفت: زیرساخت آموزشی دستگاه عریض و طویل آموزشوپرورش بیمار است و نیاز به علاج قطعی دارد ازاینرو، این نوع طرحها همچون مسکنهای دارای عوارض، نهتنها بیماری را درمان نمیکند بلکه موجب بیماریهای جانبی و غیرقابلانکار میشود.
وی با اشاره به موضعگیریهای مختلف در کشور ازجمله موضعگیری امامجمعه اسالم خاطرنشان کرد: امامجمعه اسالم در خطبه نماز جمعه گفته است که از قانون تأثیرگذاری قطعی سوابق تحصیلی بوی مشمئزکننده تبعیض و بیعدالتی بر مشام میرسد و این قانون جدید سفارش مافیای پنهان استعمار دانشآموزان است یا مولد مافیای جدید استعماری که به نظر میرسد در این قانون همه جوانب در نظر گرفته نشده است.
اولیای دانشآموز ناحیه یک رشت افزود: در صورت اعمال سوابق تحصیلی بهصورت قطعی، شکی نیست که تراز کلی سوابق تحصیلی دارندگان معدل 20 کاهشیافته میابد.
معدل 20 هم در قانونتأثیر سوابق تحصیلی بهصورت قطعی جا میماند
یکی دیگر از داش آموزان شهرستان رشت بابیان اینکه در تأثیر قطعی معدل حتی دانشآموزان با معدل 20 هم در ماراتون رقابت جا میمانند اظهار کرد: در صورت تأثیر سوابق تحصیلی بهصورت قطعی، تراز کلی این داوطلبان کاهشیافته و از هر تعداد داوطلبانی که فاقد تأثیر سوابق تحصیلی و یا دارای دیپلم غیر مرتبط هستند در صورت کسب درصدهای مشابه در کنکور ازنظر رتبه کسبشده عقب خواهند ماند.
سهیل اکبرزاده با بیان اینکه در صورت اعمال سوابق تحصیلی بهصورت قطعی، شکی نیست که تراز کلی سوابق تحصیلی دارندگان معدل 20 کاهشیافته و با تقریب، چیزی حدود 9 هزار 500 میشود گفت: درصورتیکه تأثیر سوابق تحصیلی بهصورت قطعی اعمال گردد بهسادگی میتوان محاسبه کرد که به ازای کاهش هر یک نمره معدل، تراز یا نمره کسبشده در آزمون کنکور سراسری چقدر کاهشیافته و قبولی در رشتههای پرطرفدار چقدر دشوار میشود.
ساختار نامناسب آموزشوپرورش دلیل عدم ارزیابی درست در آزمونهای نهایی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رشت با اشاره به اتمام فرصت پنجساله اجرای قانون، تأثیر قطعی معدل در کنکور اظهار کرد: با توجه به پایان مدت پنجساله اخیراً رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور برای بررسی و چگونگی اثر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور سال 98 به کمیسیون آموزش و تحقیقات آمده و به مسائل مربوطه رسیدگی شد.
جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه قانون، اثر قطعی 85 درصدی معدل را پیشبینی کرده است تصریح کرد: با توجه به ارزیابیهای انجامشده، متولیان امر معتقد بودند که به دلیل ساختار نامناسب آموزشوپرورش، ارزیابی درستی در آزمونهای سهساله دوره متوسطه صورت نمیگیرد ازاینرو، اثر 30 درصدی قطعی معدل و سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده را در دستور کار قرار دادند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه 80 درصد دانشآموزان بدون کنکور وارد دانشگاه میشوند افزود: میزان درصدی که در رقابت سازمان سنجش شرکت و پذیرش میشوند حدود 20 درصد از متقاضیان کنکور 98 را به خود اختصاص میدهد.
وی با اذعان به اینکه در دنیا سوابق تحصیلی بیشتر اثر گزار است نه تستزنی شب آزمون بیان کرد: رقابت صرف برای کنکور از طرفی هم جیب خانوادهها را خالی کرده و باعث ایجاد فشار روی فضای اقتصادی آنها میشود و از طرفی هم نمیتواند ارزیابی درستی از میزان توانایی دانشآموزان داشته باشد.
کوچکی نژاد با اشاره به اختلافنظرهای موجود درروند اجرایی این طرح تصریح کرد: قانون گزار تأکید بر 80 درصد تأثیر قطعی را تصویب کرده است بنابراین معلوم نیست میزان 30 درصدی برچه مبنایی صورت گرفته است که این مسئله موجب اختلافنظر شده است لذا برای بررسی هرچه بیشتر کمیتهای در کمیسیون آموزش و تحقیقات را مأمور کردیم تا به بررسی این مهم بپردازد.
وی با اشاره به اشکالات موجود در ساختار آموزشی در آموزشوپرورش گفت: کمیته مذکور مشکلات موجود را بررسی میکند تا اختلافنظرها و مشکلات موجود، قبل از کنکور سال 98 بیاید برطرف شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متقاضیان نظام قدیم آموزشی نیز در این روند ارزیابی دچار مشکل میشوند افزود: بسیاری از دانشآموزان سوابق تحصیلی ندارند، ازاینرو، پیگیری این مهم را در دستور کار قرار داده و به دانشآموزانی که در سال آینده باید در کنکور شرکت کنند میگویم که منتظر خبرهای خوش باشند.
اصلاح اشکالات زیرساختی آموزشوپرورش در اولویت قرار گیرد
در این فرایند ارزیابی، متقاضیان نظام قدیم و جدید در این قطار رقابت جا میمانده و قربانی عدم ساختار درست آموزشوپرورش میشوند، ازاینرو، میطلبد برای تصمیمات مهم ازایندست که سرنوشت یک انسان را رقم میزند، از تغییر در اشکالات زیرساختی دستگاه عریض و طویل آموزشوپرورش آغاز کنند چراکه شرط تحقق عدالت آموزش، ایجاد زیرساخت مناسب و برابر، برای همه داش آموزان است.
اگرچه بهزعم سازمان سنجش این اقدام، به جهت اجرایی شدن قانون حذف کنکور است اما زیرساخت نادرست آموزشی و زیرساخت نابرابر آموزشوپرورش، عدالت آموزشی را زیر سؤال میبرد و آینده تحصیلی و شغلی دانشآموزان را تحت شعاع قرار میدهد، امروز تأثیر 30 درصدی معدل برای کنکوریهای سال 98 تبدیل به یک دغدغه مهم شده که امیدواریم مسئولان مربوطه دراینباره چارهای بیندیشند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 11 مرداد 1397 ، کد خبر: 13970511000674 ، www.gilan.farsnews.com