پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
رئیس موسسه علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 30 کلون جدید باغبانی طی چند سال اخیر به گونه های باغی کشور افزوده شده است.
شعارسال: داراب حسنی در حاشیه معرفی رئیس جدید پژوهشکده چای کشور  بیان کرد: حدود 30 رقم ارقام جدید طی هشت سال اخیر معرفی شده و سال گذشته 2 رقم و امسال حدود 10 رقم در برنامه است و در حال پیگیری هستیم تا برنامه بهنژادی موسسه علوم باغبانی را با معرفی این رقم ها پیش ببریم.

وی با اشاره به خصوصیات ویژه هریک از این کلون های جدید نسبت به رقم های دیگر اظهار داشت: هر کدام از این رقم ها ویژگی هایی مخصوص و برتری هایی نسبت به رقم های موجود دارند مثلا 2 رقم جدید نارنگی با پرتوتابی کمی زودتر می رسند و در انگور یک کلون سلطانین معرفی شده که بی دانه و برتر و کشت غالب کشور را تشکیل می دهد و به عنوان پربارترین کلون انتخاب شده و مورد استفاده قرار گرفته و برای کشمش هم کاربرد بهتری دارد.

رئیس موسسه علوم باغبانی خاطرنشان کرد: برای این رقم های جدید از روش اصلاحی مرسوم استفاده شده؛ بعضی رقم ها نیز هیبرید شده و از تلاقی بدست آمده که در معرفی این رقم ها از روش های متاسیون و پرتوتابی که جزو روش های اصلاحی مرسوم است، استفاده می شود.

به گفته حسنی، بجز ارقام ریز میوه نظیر بلوبری که شامل 11 رقم می شود و وارداتی است، بقیه کلون های جدید معرفی شده از رقم های موجود داخلی بدست آمده اند.

وی ادامه داد: چهار کلون چای توسط پژوهشکده چای در لاهیجان شناسایی شده که از این پس روی تکثیر و اجرایی کردن این کلون ها فعالیت پژوهشی انجام می شود تا بتوان چای مورد نیاز کشور را تامین کرد.

رئیس موسسه علوم باغبانی با اشاره به فعالیت پژوهشکده های مختلف در کشور گفت: سال قبل از پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری، یک رقم انگور و یک رقم زیتون معرفی شد و امسال نیز 2 رقم مرکبات و 2 رقم نارنگی معرفی خواهد شد که این مرکبات در استان گیلان هم مورد استفاده قرار می گیرند.

به گفته حسنی، برای هر رقم حداقل 12 تا 15 سال کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام شده تا برتری ها و قابلیت های آنها شناسایی شود ضمن اینکه سال قبل ازطریق پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری ارقام جدید ریزمیوه را وارد استان گیلان کردیم که حدود 11 رقم از گونه های راست بوری و تمشک، انگور فرنگی و بلوبری هستند.

وی ادامه داد: در ایستگاه لاهیجان کارهای تکثیر و ازدیاد آنها در حال انجام است و بزودی تکثیر می شوند؛ این مجموعه از ارقامی محسوب می شود که با خصوصیات آب و هوایی گیلان سازگارترند و می توانند مورد بهره برداری قرار گیرند.

طی مراسمی که روز گذشته (یکشنبه) برگزار شد؛ نقی پاداشت به عنوان رییس جدید پژوهشکده چای معرفی شد.

پژوهشکده چای کشور که در شهرستان لاهیجان استقرار دارد، در سال 1363 به نام اداره فنی چای زیر نظر سازمان چای راه اندازی شد و از سال 1394 به پژوهشکده چای کشور تغییر نام یافت و زیر نظر موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می کند.

شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 15 مرداد 1397 ، کدخبر: 82992551،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین