پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
دبیرکل خانه پرستاری با بیان اینکه بیش از 15 هزار پرستار بیکار هستند، تصریح کرد: بخشی از این پرستاران بیکار و بخشی دیگر در سایر رشته‌ها مشغول به فعالیت می‌کنند.

شعارسال: محمدرضا شریفی‌مقدم  با توجه به آمار بیکاری در پرستاران، گفت: یکی از معضلات سیستم پرستاری کشور نبود بانک اطلاعاتی در خصوص میزان اشتغال پرستاران است البته در سال 94 الی 95 فراخوانی منتشر شد و از پرستاران درخواست شد تا اشتغال و یا عدم اشتغال خود را بیان کنند که حدود 15 هزار پرستار اعلام بیکاری کرده بودند.

وی افزود: متأسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی پرستاران به دلیل مشقت‌های این حرفه، خانه‌داری را انتخاب کرده‌اند و برخی نیز به دلیل پایین بودن سطح درآمد و جذابیت رشته جذب سایر رشته‌ها، اداره‌ها و سازمان‌ها شده‌اند.

دبیرکل خانه پرستاری با بیان اینکه شرایط پرستاری در کشور ما بحرانی است، یادآور شد: ما می‌پذیریم در کشور با کمبود پرستار مواجه هستیم اما این کمبود به معنای کمبود فارغ‌التحصیلان این رشته نیست بنابراین ما می‌توانیم با افزایش جذابیت‌های رشته و تغییر سیاست‌ها به راحتی از این معضل کمبود نیروی پرستاری عبور کنیم.

شریفی‌مقدم خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت یک پرستار وجود دارد اما در کشور ما به ازای یک‌هزار نفر جمعیت حدود 1.5 الی 1.6 پرستار وجود دارد که این آمار نشان از وضعیت اسف‌بار پرستاری را در کشور نشان می‌دهد.

وی گفت: این در حالی است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی پرستار صرفاً در بیمارستان خدمت نمی‌کند و در سطوح مختلف بهداشت، درمان، توان‌بخشی، نگه‌داری از سالمند و ... فعال است اما در کشور ما پرستاران صرفاً در بخش درمان و در بیمارستان‌ها ارائه خدمت می‌کنند.

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه متأسفانه مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز به دنبال رفع این معضل نیستند، افزود: مدتی بود که وزارتخانه مسأله کمبود پرستار را بسیار برجسته می‌کرد و معتقد بود دود این کمبودها بر چشم بیماران می‌رود و ما نیز این مسأله را پذیرفتیم؛ زیرا بر این باور بودیم که وزارتخانه به دنبال رفع معضل بیکاری در بین جامعه پرستاری است اما متأسفانه مسئولان به‌جای رفع این معضل، دو طرح جدید تحت عنوان پرستار بیمارستانی و کمک پرستار را اجرا کردند.

وی افزود: در واقع مسئولان به‌جای جذب نیرویی که بابت تربیت وی هزینه بسیاری کرده، طرح‌هایی اجرایی کرد که هزینه بسیاری به دنبال داشت و از پرستاران دوره دیده و بیکار غافل شد.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه در حال حاضر آمار بیکاری در جامعه پرستاری بسیار بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: قطعاً اکنون بیش از 15 هزار پرستار بیکار یا در شغل‌های دیگری مشغول به فعالیت هستند.

دبیرکل خانه پرستاری در بخش دیگری از سخنانش با توجه به آمار وزارت بهداشت مبنی بر اینکه در 30 استان کشور پرستار منتظر طرح داریم، بیان کرد: این امر نیز نشان می‌دهد بسیاری از پرستاران در 30 استان پس از فارغ‌التحصیلی بیکار هستند و هنوز مدرک آنها ارائه نشده است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های حاکم بر وزارت بهداشت در خصوص محدودیت جذب پرستار جان مردم را هدف گرفته است، تصریح کرد: متأسفانه باسیاست‌های سخت وزارت بهداشت برای جذب پرستار طرحی و شرکتی کمبودهای نیروی پرستاری در بیمارستان بسیار تشدید شده که این امر می‌تواند به قیمت جان بیماران تمام شود.

شریفی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: افتخار مسئولان وزارت بهداشت کشور ما این است که طی چهار سال توانسته‌اند 16 هزار تخت بیمارستانی اضافه کنند اما این در حالی است که دنیا به سمت کاهش تخت بیمارستانی و ارائه خدمات در منزل پیش می‌رود تا هزینه نظام سلامت کاهش پیدا کند.

وی افزود: در واقع وزارت بهداشت کشور ما به‌جای تقویت نظام پیشگیری و بهداشت هم چنان سیاست‌های درمانی را پیگیری می‌کند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 19 مرداد 97، کدمطلب: 413940،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
پس چرا با این بحث کمبود نیرو این همه پرستار بیکار داریم ؟
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین