پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۵۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۱
واحدهای تولید بستر کشت قارچ‌های خوراکی از پرداخت مالیات معاف شدند. با توجه به مصوبه مورخ 8/5/1397 کمیسیون اصلی اقتصادی هیئت دولت، فعالیت تولید بستر کشت قارچ‌های خوراکی (کمپوست) به‌عنوان مصادیق فعالیت‌های کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت و براساس ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، از پرداخت مالیات معاف شد.

شعارسال: علی صدیق‌پناه، رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی پرورش قارچ خوراکی کشور،  معافیت مالیاتی در این حوزه را موفقیتی بزرگ برای تولیدکنندگان قارچ قلمداد کرد و گفت: انجمن صنفی پرورش قارچ حدود 10 سال است که درخواست خود را با سازمان امور مالیاتی برای معافیت از پرداخت مالیات مطرح کرده است، خوشبختانه با همکاری شورای اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی این مشکل تولیدکنندگان برطرف شد و پس از پیگیری‌های مختلف، مسئولان وزارت امور دارایی در حوزه سازمان امور مالیاتی مجاب شدند که بستر قارچ و کمپوست که برای کشت قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرد، مرتبط با حوزه کشاورزی است و جزو صنعت به‌‌حساب نمی‌آید و از این ‌پس مالیات ارزش‌افزوده و مالیات مستقیم مرتبط با تولید بستر کشت قارچ‌های خوراکی در زیرمجموعه ماده 81 معافیت مالیات مرتبط با بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

صدیق‌پناه معافیت پرداخت مالیات برای تولیدکنندگان قارچ را بسیار ارزشمند دانست و بیان کرد: با افزایش قیمت دلار و گران شدن نهاده‌های تولیدی، هزینه تولید قارچ نیز افزایش یافت که موجب شد واحدهای تولیدی کوچک‌تر دچار مشکل شوند و قیمت تمام‌شده قارچ نیز افزایش یابد. در نتیجه معافیت پرداخت مالیات می‌تواند کمک بزرگی به تولید قارچ محسوب شود و هزینه تولید را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. وی در ادامه از احیای صندوق پشتیبان تولیدکنندگان قارچ خوراکی خبر داد و گفت: تهیه قارچ باکیفیت و سالم مستلزم صرف هزینه‌ بالا برای زیرساخت‌های این بخش تولیدی است. از این رو اعضای هیئت ‌امنای واحدهای تولیدی بستر رویش قارچ (کمپوست) تصمیم گرفتند مبلغی معادل 10 هزار تومان را به‌ازای فروش یک کیلوگرم کمپوست، در صندوق پشتیبان تولیدکنندگان قارچ خوراکی ذخیره کنند. این صندوق قرار است مبلغ اندوخته ‌شده را صرف بازارسازی در بخش صادرات، حفظ تولید پایدار و تبلیغات برای افزایش سرانه مصرف کند و همچنین قارچ مازاد تولیدی را برای فرآوری و تهیه قارچ بلانچ و کنسرو شده برای مناطقی که فاقد واحدهای تولیدی قارچ هستند، از تولیدکنندگان خریداری کند.

صدیق‌پناه نصب هولوگرام بر روی محصولات قارچی را از دیگر برنامه‌های انجمن صنفی پرورش قارچ خوراکی اعلام کرد و افزود: ماه گذشته از هولوگرام اطمینان سلامت محصولات قارچی رونمایی شد و کارهای ثبت و سفارش آن در حال انجام است. این هولوگرام بر روی بسته‌های 200، 400، 800 و یک‌هزار گرمی محصولات قارچی ثبت‌ شده و همچنین قرار است بر روی کارتن‌های حمل‌ونقل بسته‌های قارچی نیز ثبت شود تا رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها از سلامت محصولات قارچی اطمینان یابند. رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش قارچ خوراکی کشور برنامه‌های انجمن قارچ خوراکی را برشمرد و گفت: با توجه به مشکلات ایجادشده در زمینه قارچ‌های وحشی، برخی از واحدهای تولیدی با مشکل جدی مواجه شدند، اما با تلاش و صبر تولیدکنندگان قارچ، مقدار تولید امسال به 160 هزار تن رسید که امیدواریم طبق برنامه ششم توسعه، در سال 1401 مقدار تولید خود را به 200 هزار تن برسانیم. افزایش دوبرابری تولید قارچ در سال 1404 نیز از دیگر اهداف این برنامه است.

طبق مذاکرات انجمن صنفی قارچ با معاونت امور باغبانی، در صورت افزایش تولید قارچ می‌توان بر روی صادرات این محصول تا 60 هزار تن نیز تمرکز کرد. با صادرات قارچ می‌توان در بازارهای بین‌المللی حضور یافت و ارز را در کشور به جریان انداخت و همچنین برای جوانان اشتغال‌زایی کرد. صدیق‌پناه ادامه داد: قارچ محصولی با مزایا و خواص فراوان است، بسیاری از کشورهای اروپایی مقدار مصرف سرانه خود را تقریباً به پنج کیلوگرم رسانده‌اند؛ بنابراین افزایش مصرف سرانه کشور در حد مصرف سرانه جهانی (5/2 کیلوگرم) از دیگر برنامه‌های ماست. وی تأمین کمپوست مورد نیاز برای رشد قارچ را به دو روش، امکان‌پذیر دانست و گفت: برای تأمین خاک‌ پوششی مورد نیاز می‌توان آن را از منطقه مشخص‌شده توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع برداشت و منطقه تخلیه‌شده را با خاک دیگر جایگزین کرد. روش دیگر تأمین خاک‌ پوششی، واردات آن است؛ اما برای جلوگیری از خروج ارز، روش اول مناسب‌تر به نظر می‌رسد. صدیق‌پناه در پایان از رئیس سازمان مراتع و جنگل‌بانی خواست تابلوهایی در مراتع و جنگل‌های تحت نظارت سازمان نصب شود و عموم مردم را از مصرف قارچ‌های خودرو بازدارد. وی افزود: بسیاری از قارچ‌های روییده در جنگل‌ها و مراتع، سمی هستند و مردم باید از مصرف آن‌ها خودداری کنند تا دوباره شاهد درگذشت هموطنانمان بر اثر مصرف قارچ‌های سمی نباشیم. همچنین برخی از قارچ‌های خودرو در مراتع و جنگل‌ها ممکن است از جنبه تحقیقاتی و ژنتیکی اهمیت داشته باشند و کندن آن‌ها به سرمایه علمی کشور لطمه می‌زند. استفاده از قارچ‌های بسته‌بندی و نشان‌دارشده یکی از امن‌ترین و سالم‌ترین روش‌های مصرف قارچ محسوب می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 22مرداد1397، کدخبر: 52670: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین