پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۷۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
در حالی تنها 20 روز دیگر به پایان سال زراعی جاری باقی مانده است که به گفته رئیس اداره تحقیقات اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در 345 روز سپری شده تنها 29 میلی متر باران در این استان باریده و در برخی مناطق حدود 200 روز است که باران نباریده است.

شعارسال: امسال سیستان و بلوچستان برای دومین سال کم بارش ترین استان کشور شد و خشکسالی همچنان 100 درصد مساحت این استان پهناور را در برگرفته است اما گویا هر چه می گذرد تیغ خشکسالی برنده تر می شود چرا که در مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان وضعیت بارش و منابع آبی مناسب نیست و در برخی مناطق از جمله چابهار نزدیک به 200 روز است که باران نمی بارد.

رئیس اداره تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان  گفت: از ابتدای سال زراعی 97- 1396 حدود 345 روز سپری شده و تنها 29.4 میلی متر بارش در استان دریافت کرده ایم. این در حالی است که در شرایط طبیعی باید تا این موقع از سال زراعی 113 میلی متر باران دریافت می شد.

اله بخش ریگی افزود: در 20 روز باقی مانده از سال زراعی جاری حدود سه برابر میزان نزولات جوی دریافتی امسال مورد نیاز است تا به شرایط نرمال بارش سالیانه برسیم اما با توجه به الگوهای پیش یابی، همچنین اتفاقی رخ نمی دهد.

**140 روز بدون باران در مرکز سیستان و بلوچستان

رئیس اداره تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه استان ما امسال 84 میلی متر معادل 2.8 برابر بارش های دریافتی امسال زراعی کسری بارش دارد، ادامه داد: از ابتدای سال 1397 تا کنون هیچ بارانی در چابهار نباریده و حدود 190 روز متوالی است که در این شهر باران نمی بارد. این در حالی است که در شرایط طبیعی اقلیم چابهار، میزان بارش های فصل بهار بیش از 13 میلی متر است.

ریگی اضافه کرد: در بیشتر شهرستانهای استان شرایط مشابه کاهش بارندگی و خشکسالی حاکم است، برای نمونه شهر زاهدان نیز در 140 روز اخیر بارندگی نداشته است، همچنین شهرهای زابل، نصرت آباد، ایرانشهر و زهک نیز بیش از 100 روز بدون بارندگی را سپری کرده اند.

وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری بیشترین کاهش بارندگی مربوط به شهر میرجاوه با 89 درصد کاهش و کمترین کاهش بارندگی مربوط به شهر زهک با 50 درصد کاهش بوده است.

**فاصله 8 برابری بارش امسال میرجاوه با شرایط نرمال بارندگی

رئیس اداره تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: به طور میانگین سالی 55 میلی متر باران در میرجاوه می بارد که متأسفانه امسال تنها 6 میلی متر باریده است. یعنی بارش امسال میرجاوه باید بیش از 8 برابر شود تا کمبودها را جبران کند.

ریگی خاطرنشان کرد: نصرت آباد، زابل و نیکشهر نیز بعد از میرجاوه بیشترین کاهش بارندگی را در بین ایستگاه های سینوپتیک استان داشته اند به نحوی که میزان کاهش بارش در این شهرها بین 80 تا 82 درصد بوده است.

این کارشناس با بیان اینکه روند کاهش بارندگی در سیستان و بلوچستان از سالیان قبل شروع شده است، گفت: مجموع بارش سالانه استان از ابتدای سال 1367 تا پایان سال 1396 با روند کاهش حدود 20 میلی متر در هر دهه مواجه بوده است.

ریگی افزود: امسال یکی از کم بارش ترین سال های زراعی استان در چند دهه اخیر است که مردم را در بخش تامین آب و کشاورزی با مشکلات جدی رو به رو کرده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 13 شهریور 1397 ، کدخبر:83022274 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین