پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۸۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
شهرها مانند موجودات زنده‌ای هستند که همواره نیاز به تجدید حیات دارند و برای ادامه حیات، نیازمند احیای بافت‌های فرسوده خود هستند.

شعار سال: در احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اهداف مهمی چون نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی، ایجاد زیرساخت‌ها، فراهم ساختن روبناها و ارتقای مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ساکنان مدنظر است. از این‌رو نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده با هدف اتخاذ رویکردی جامع و یکپارچه برای هدایت روند رشد و توسعه شهرها در جهت پاسخگویی به چالش‌های برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید در اولویت‌ برنامه‌های دولت قرارگرفت. به‌دنبال آن، دستورآغازعملیات اجرایی طرح ملی «بازآفرینی شهری امید» در استان‌هایی از جمله اصفهان، بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران و ‌خراسان رضوی از سوی «حسن روحانی»، رئیس جمهوری صادر شد.
یکی از استان‌هایی که طرح بازآفرینی آنها به تصویب رسید وعملیات اجرایی آن در برخی مناطق آغاز شد، اصفهان است. شهر اصفهان از جمله شهرهای شاخص تاریخی جهان و محصول دوره‌های مختلف تاریخی است که در آن آثار تاریخی گرانبهایی از تاریخ تمدن بشر قرار دارد. اصفهان امروز با مشکلات فراوان و بحران‌هایی چون ترافیک، آلودگی هوا، آب و بحران زیست محیطی دست به گریبان است، به همین دلیل نگهداری از این بافت‌ها که بناها و عمارات تاریخی ارزشمندی را نیز در دل خود جای داده‌اند باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
«حجت‌الله غلامی»، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در این باره یادآور شد: با هماهنگی شهرداری اصفهان کار ساماندهی محلات، احیا و مرمت، مقاوم و نوسازی بافت‌های فرسوده شروع شده و در حال حاضر نیز بازسازی و نوسازی درمحله «همت آباد» اصفهان را در دست انجام داریم.

پرداخت وام بدون بهره
وی از راه‌اندازی تعاونی‌های محله با هدف بازسازی و نوسازی در محله‌های بافت فرسوده با همکاری شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد و گفت: برای جابه‌جایی ساکنان این محلات هم تسهیلاتی تحت عنوان «وام ودیعه اجاره مسکن» به متقاضیان پرداخت می‌شود. این تسهیلات در قالب وام 25 میلیون تومانی بدون بهره با بازپرداخت دو ساله است.
به‌گفته غلامی، متقاضیان با دریافت این مبلغ وام، واحد مسکونی خود را تحویل می‌دهند که پس از تخریب، واحد جدید دریافت می‌کنند. در واقع مالک به ازای هر متر مربعی که زمین در اختیار تعاونی محله قرار می‌دهد به‌عنوان سهامشان معادل 1.2 متر مربع آپارتمان جدید تحویل می‌گیرد. به عبارتی اگر 100 متر زمین بدهد، 120 متر آپارتمان جدید می‌گیرد. خوشبختانه این کار نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

شروع فراخوان عملیات ساخت
وی با اشاره به اینکه این ساخت و سازها با همکاری شهرداری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: اراضی که در مناطق بافت فرسوده در تملک شهرداری یا راه و شهرسازی قرار دارد با مشارکت انبوه سازان و توسعه گران برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر فراخوان عملیات ساخت 250 واحد مسکونی را شروع کردیم. انبوه سازان این طرح هم انتخاب شدند و ان‌شاءالله تا ماه آینده ساخت و سازها را شروع خواهیم کرد. در تعهدات ما به انبوه سازان اولویت با ساکنان محله همت آباد اصفهان از محله‌های واقع درمحدوده بافت فرسوده است.

ساماندهی معابر و روشنایی محله‌های بافت‌های فرسوده
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ساماندهی معابر، راه‌ها و روشنایی محله‌های بافت فرسوده را از دیگر اقداماتی دانست که با هدف زیبا‌سازی سیمای معابر و جذب سرمایه‌گذار در دست انجام است. به‌گفته غلامی، ساماندهی و آسفالت معابر و راه‌ها با همکاری شهرداری از طریق قیری که رایگان در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، انجام می‌شود.
استان اصفهان، 107 شهر دارد که 68 شهر آن به مساحت 15 هزار هکتار بافت فرسوده دارد. شهرهای اصفهان، کاشان، نجف آباد، خمینی شهر، نایین و شهرضا بیشترین بافت فرسوده را دارند. به عبارتی 40 درصد بافت فرسوده استان اصفهان در این شهرهاست.

احیای بافت‌های تاریخی
«فریدون اللهیاری»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هم در از رشد و رونق گردشگری در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: خوشبختانه توجه مردم هم به حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی بیشتر شده، بافت‌های تاریخی قبلاً بافت‌های مزاحمی برای مردم بودند اما اکنون با فرهنگ‌سازی در این زمینه نگاه مردم هم تغییر کرده تا حدی که احیای آنها مطالبه مردمی نیز شده است.
وی با تعریفی از بافت‌های تاریخی و فرسوده گفت: بافت‌های تاریخی دارای ارزش تاریخی و فرهنگی هستند و با رویکرد مرمت و حفاظت، نگهداری می‌شوند اما بافت‌های فرسوده این ارزش را ندارند و می‌توان آنها را احیا و نوسازی کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هدف از احیای بافت‌های تاریخی را جریان بخشیدن زندگی در این بافت‌ها دانست و گفت: تلاش می‌کنیم حیات و خدمات شهروندی را که متناسب با این بافت هاست انجام دهیم.
نبود مدیریت واحد شهری برای ثبت جهانی آثار
اللهیاری، یکی از مشکلات در اداره و نگهداری بافت‌های تاریخی را نبود مدیریت واحد شهری برای ثبت جهانی بیان کرد و گفت: ضوابط و مقررات حاکم بر بافت‌های تاریخی باید مورد احترام دیگر دستگاه‌ها ازجمله ادارات برق، آب، گاز و شهرداری نیز باشد.

تعدد قوانین دستگاه‌ها
به‌گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تعدد قوانین دستگاه‌ها از دیگر مشکلات اداره و نگهداری بافت‌های تاریخی است. به‌عنوان مثال اداره گاز یا آب در یک منطقه تاریخی شروع به حفاری برای لوله کشی می‌کند بدون اینکه از اداره میراث فرهنگی استعلام گرفته باشند. بعد از پیگیری‌ها مشخص می‌شود آنها قانونی دارند که می‌توانند طبق آن حفاری را انجام دهند، بنابراین تعدد این گونه قوانین مشکلاتی را به وجود می‌آورد که این موضوع نیاز به بررسی و رسیدگی بیشتر دارد. البته خوشبختانه تا حدودی این مسائل رفع شده است.
وی به تشکیل ستاد بازآفرینی شهری با همکاری اداره میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: بخشی از مرمت و بازسازی بافت‌های تاریخی زیرنظر این ستاد که شامل فعالیت دستگاه‌هایی از جمله شهرداری، ادارات برق و آب و... می‌شود، انجام می‌گیرد و هر یک از این دستگاه‌ها که متولی اجرای طرحی شوند موظفند اعتبار و بودجه آن را هم تأمین کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بافت تاریخی شهر اصفهان را دو هزار هکتار عنوان کرد و افزود: بیشتر این بافت در مناطق یک، سه، پنج (از اصفهان دوره سلجوقی تا اصفهان امروز) و بخشی از مناطق چهار، شش، نه و 10 قرار گرفته است.

مرمت و نوسازی بازارهای شهر اصفهان
اللهیاری با اشاره به اقدامات مرمتی که در بازارهای شهر اصفهان انجام شده، اظهار داشت: هم‌اکنون کار مرمت و نوسازی بازارهای این شهر که بیش از 10 بازار نیز است با همکاری شهرداری، اداره میراث و خود کسبه بازار انجام می‌شود. خوشبختانه این کار با استقبال و همکاری خود کسبه درحال انجام است. بام بازار از سوی اداره میراث، کف فرش آن توسط شهرداری و بدنه‌سازی بازار از سوی کسبه صورت گرفته است.
وی درباره تأمین اعتبار بافت‌های فرسوده خاطرنشان کرد: هر دستگاهی برای احیای بافت فرسوده سهم مشخصی دارد و دستگاهی که متولی احیا شود باید اعتبار آن را نیز تأمین کند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: با نگهداری از بافت‌های تاریخی می‌توانیم درآمدهای پایدار داشته باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار ، شماره: 480613
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
خیلی خوبه اگه احیای بافت های فرسوده جدی عملی بشه. همینها جاذبه های گردشگری آینده ست چون ساخت های تاریخی هستن
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
ا.ف75
کاغر خوبیه
کاشکی شهرداری های دیگه هم همچینه کاری رو بکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین