پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۵۹۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷
امیر زاغیان رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری گفت: حدود 10 هزار هکتار، بافت ناکارآمد در کل استان اصفهان وجود دارد که با تصویب 4 شهر باقی مانده، بافت ناکارآمد در سطح استان به 11 هزار هکتار می‌رسد که 10 درصد کل کشور است. سهم 10 درصدی بافت ناکارآمد اصفهان در کشور/ پروژه احیای «ریسباف» در آخرین مراحل قانونی

شعار سال:رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری گفت: حدود 10 هزار هکتار، بافت ناکارآمد در کل استان اصفهان وجود دارد که با تصویب 4 شهر باقی مانده، بافت ناکارآمد در سطح استان به 11 هزار هکتار می‌رسد که 10 درصد کل کشور است.

 امیر زاغیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در وضعیتی که پیش رو داریم و از لحاظ مباحثی که مردم با آن درگیر هستند، نیاز هست اقدامات دولت برای مردم انعکاس پیدا کند؛ مخصوصا اقداماتی که برای مردم به عینه ملموس نباشد.

وی تصریح کرد: اقدامات وزارت‌خانه راه و شهرسازی بیشتر سیاست‌گذاری و نظارتی است و معمولا تاثیر اقدامات این وزارت در آینده مشخص می‌شود؛ حوزه بازآفرینی شهری نیز اقداماتش خیلی ملموس نیست و همان طور که در معنای لغوی آن مشخص است، باعث زیست‌پذیری یک پدیده می‌شود و این موضوع چون به صورت تدریجی انجام می‌شود، خیلی ملموس نیست.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری افزود: در کنار اقدام ملی ساخت مسکن که موضوع روز این وزارت‌خانه است، در حوزه شرکت بازآفرینی حفظ و احیای هویت از دست رفته بافت‌های ناکارآمد به عنوان وظیفه اصلی این شرکت تبیین شده است که در این راستا باید ابتدا جلوی ایجاد چنین بافت‌هایی را بگیریم.

زاغیان مطرح کرد: بازآفرینی، تکیه بر یک تئوری ریشه‌دار است که آن توسعه درون‌زاست و ماموریت اصلی بازآفرینی است؛ با افزایش ارتقا زیست‌پذیری هویت از دست رفته نیز حفظ می‌شود؛ ایجاد یک بستر مناسب در مراکز مورد نیاز در طرح اقدام ملی مسکن از اهداف ماست.

وی افزود: منطقه زینبیه را به عنوان یکی از شاخص‌ترین سکونت‌گاه‌های غیررسمی را در دستور کار داریم که اقدامات بسیار مهمی در این محدوده انجام شده از جمله ایجاد هزار واحد مسکونی برای سکونت که ۴۰۰ واحد آن ساخته شده و برای اقشار کم‌درآمد همان مناطق در نظر گرفته شده است؛ به دنبال پیاده‌سازی طرح کلید به کلید بودیم ولی نبود سند شش دانگ کار را دشوار کرد.

زاغیان بیان داشت: حصه شمالی و جنوبی یکی از پروژه‌های موفق دیگر بود که انجام دادیم؛ توانمند‌سازی ساکنان از روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که در این محله تلاش کردیم با اقداماتی ساکنان این محله را توانمند کنیم و با آسفالت‌سازی خیابان‌ها، روشنی معابر و ... این اتفاق رخ داد.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری با بیان اینکه جلسات اقدام مشترک در حوزه بازآفرینی تبلور مدیریت واحد شهری است که 6 کارگروه در ذیل این ستاد تعریف می‌شود، ادامه داد: مباحث بازآفرینی شهری وظیفه اداره کل راه و شهرسازی نیست و وزارت‌خانه تنها دبیر بازآفرینی است و دستگاه‌های مرتبط باید منابع و توان خود را به میدان بیاورند.

وی تاکید کرد: افتتاح حمام قاضی که نخستین حمام با کاربری حمام احیا شده از جمله پروژه‌هایی بود که با مشارکت بخش خصوصی مرمت و احیا شده است و یکی از پروژه‌های شاخص ماست که با حدود یک و نیم میلیارد تومان احیا شد که یکی از پروژه‌های محرک توسعه بود و باعث افزایش کیفیت و ارزش بازارچه قاضی و محله شده و باعث رونق‌بخشی به محله شده است.

زاغیان عنوان کرد: در راستای کمک به ارتقای زیست‌پذیری بافت‌های هدف اعطای تسهیلات به بافت‌های ناکارآمد می‌کنیم سال گذشته ۷۷۰ واحد و امسال ۹۷۰ واحد اعطا تسهیلات کردیم که فرآیند آن بسیار سریع است؛ سال گذشته ۱۴۵ میلیارد ریال اعطای تسهیلات داشتیم و سال ۹۸ حدود ۴۰ میلیارد ریال وام اعطا شده است که در سال گذشته ۳۲۰ واحد قرارداد منعقد شده است.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری بیان کرد: از ۱۰۷ شهری که در استان اصفهان وجود دارد ۴ شهر بافت ناکارآمد ندارد و برای این ۱۰۳ شهر باقی مانده تا پایان سال ۹۵ برای ۵۶ شهر دارای بافت ناکارآمد طرح و برنامه مصوب شد که امروز ۹۹ شهر دارای طرح بافت ناکارآمد مصوب هستند؛ حدود ۱۰ هزار هکتار مساحت بافت ناکارآمد در کل استان اصفهان وجود دارد که با تصویب ۴ شهر باقی مانده حدودا بافت ناکارآمد در سطح استان به ۱۱ هزار هکتار می‌رسد که ۱۰ درصد کل کشور است.

وی در ادامه گفت: بافت‌های فرسوده به ۵ بخش تقسیم می‌شود که ناکارآمد میانی، سکونت‌گاه غیررسمی، بافت‌های تاریخی، پیشینه روستایی و بافت‌های ناهمگون مثل پادگان و سیلو از جمله این بخش‌هاست.

زاغیان اذعان کرد: در سال ۹۷ کل سهمیه اختصاصی قیر به استان را جذب کردیم و آمادگی جذب سهمیه مازاد ۶ استان دیگر را داشتیم؛ حدود ۳۵۰۰ تن قیر در سال گذشته به استان تخصیص پیدا کرد که در بافت‌های ناکارآمد به کار گرفته شد و هدف اصلی ما معابر خاکی است و وظیفه اصلی ما آسفالت کردن نیست.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری تصریح کرد: نخستین اقدام زیربنایی که انجام دادیم تصویب بافت ناکارآمد در سطح استان بود که شهرداری‌ها موظف هستند حداقل ۵۰ درصد هزینه پروانه را به مالکان تخفیف دهند؛ در سال ۹۶ حدود ۲۲ میلیارد تومان، در سال گذشته ۲۱ میلیارد تومان و تاکنون در سال جاری نیز حدود ۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی تخفیفاتی که شهرداری‌ها به مردم داده‌اند را به آن‌ها بازگرداندیم.

وی افزود: در کنار تمامی این مبالغی که در این سه سال به شهرداری‌ها واگذار شده، با کمک خود شهرداری‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های جدید در حوزه بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد از جمله آسفالت معابر، ساماندهی بافت‌های ناکارآمد، احیای بافت‌های تاریخی و ... تعریف شده است.

زاغیان در ادامه با اشاره به احیای کارخانه قدیمی ریسباف در قالب پروژه‌های کاربردی تاکید کرد: پروژه ریسباف در مراحل نهایی قرار دارد و مباحث نهایی حقوقی آن در مراحل پایانی است و مانده‌ای از بدهی مانده است؛ اداره کل راه و شهرسازی این نوید را می‌دهد که ریسباف بخشی از بارگذاری سنگین در چهارباغ را جبران و آرامش این محور را حفظ و به مردم هدیه دهد و کاربری آن تک‌کاربری نخواهد بود.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری ادامه داد: موزه ریسندگی یکی از موضوعاتی است که در این کارخانه خواهیم داشت ولی این تنها یک بخش از آن است و نخستین اقدام ما مرمت دیواره‌های این کارخانه قدیمی خواهد بود.

وی مطرح کرد: بازار شهرضا در مساحت ۸ هکتار بزرگترین لکه تجاری است که در شهر تاریخی است و شامل تعداد زیادی کاروانسرا و ... است که هنوز فعال است ولی به علت فرسودگی دچار تخریب‌هایی شده است که با اعتبار یک میلیارد تومانی برای بازسازی سردر و طراحی احیای این بازار را آغاز کردیم.

زاغیان افزود: ورزشگاه شهرضا را ساختیم و تجهیز آن توسط ورزش و جوانان انجام شده است؛ سالن اجتماعات خمینی‌شهر در محله جوی‌آباد، پایگاه سلامت پروین اعتصامی در جوی‌آباد، آسفالت در شهرضا، خمینی‌شهر و زینبیه و حصه اصفهان، نصب ۳ هزار سرچراغ در محلات هدف از جمله پروژه‌های شاخص اجرا شده است.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری ادامه داد: یک مجموعه زمین در نزدیکی مسجد امام وجود دارد که یک کاروانسرای مخروب شده است؛ قرار است با هدف توسعه گردشگری و با مشارکت بخش خصوصی در این محل یک هتل بزرگ ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ۶ میلیارد تومان بودجه پروژه‌هایی جاری در سال ۹۸ خواهد بود که تخصیص آن قطعی است، گفت: در استان اصفهان ۷ شهر اصفهان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، کاشان، نائین، شهرضا و سمیرم را به عنوان شهر هدف انتخاب کردیم؛ از محل صندوق توسعه ملی رایزنی‌هایی شده که اعتبار ۵۳ میلیارد تومانی که سهم اداره کل راه و شهرسازی بوده و با مشارکت سایر دستگاه به ۲۷۵ میلیارد تومان می‌رسد که به محض تخصیص این اعتبارات پروژه‌ها آغاز خواهد شد.

زاغیان ادامه داد: تاکنون ۹ میلیارد تومان سهم اداره کل راه و شهرسازی در سال گذشته در این ۷ شهر هزینه شده است که پروژه‌های شاخص ان در نائین و کاشان شامل کف‌سازی و بدنه سازی معابر، روکش آسفالت، بهسازی معابر هزینه شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:2دی1398،کد خبر:13981002000330،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین