پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
موسسه خیریه مولی الموحدین در سال ۶۴ تأسیس شده است و از جمله سرمایه گذاری های این موسسه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، منطقه اقتصادی سیرجان، هواپیمایی ماهان ایر، کارخانجات مدرن خودرو، احداث فرودگاه، ایجاد هتل ها و مراکز خدماتی، رفاهی و ورزشی می باشد و این در حالی است که این موسسه از بدو تأسیس بنا بگفته نماینده مردم کرمان در مجلس تا کنون یک برگه اطلاعات مالی نداشته است.

شعارسال: به نقل راه آرمان ؛ طی روزهای گذشته اخباری در خصوص متوقف شدن پرداخت تسهیلات ۷۰۰۰ میلیارد تومانی از طرف قوه قضائیه به یکی از اعضای حزب کارگزاران منتشر شده است؛تسهیلاتی که به منظور ایجاد گلخانه در پهناورترین و کم آب ترین استان کشور در نظر گرفته شده بود.

مقابله قوه قضائیه با این موضوع مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت و کاربران در این زمینه هشتگ#عمران_کرمان راه انداخته اند.

موسسه خیریه مولی الموحدین به دلیل عملکردش از جمله گزینه هایی است که طی سال های گذشته سوژه خبری رسانه های استان و کشوری بوده است.

این موسسه که با کمک های دولتی و جمعی از خیرین استان کرمان در این استان تشکیل شد. با پشتوانه حضور موسسین اولیه از جمله امام جمعه وقت آیت الله سید یحیی جعفری و حسین مرعشی استاندار وقت استان کرمان شکل گرفت.

سرمایه موسسه خیریه مولی الموحدین در اواخر سال ۸۴ بالغ بر هزار میلیارد بود که این رقم برای یک موسسه خیریه مبلغ بسیار زیادی به شمار می‌رفت.

با روی کار آمدن دولت نهم، حسین مرعشی به عنوان برادر خانم هاشمی رفسنجانی و همچنین یکی از موسسین این موسسه خیریه از سمت استانداری استان کرمان کنار رفته و این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای ذی نفعان در این موسسه به وجود آورد.

زنگ خطر تغییر دولت موجب شد که هیئت رئیسه موسسه خیریه مولی الموحدین در یک اقدام عجیب و غیر منتظره بند ۱۳ اساسنامه را تغییر داده و موسسه خیریه را موروثی کنند؛ به طوری که هر یک از اعضای هیئت امناء در زمان حیات خود موظف هستند یک نفر را به عنوان جایگزین مشخص کنند که وقتی از دنیا رفتند و یا به هر دلیلی نتوانستند به فعالیت شان ادامه دهند آن فرد جایگزین شود.

این اقدام در حالی صورت گرفته بود که حسین مرعشی در دوران استانداری خود بارها این پیشنهاد را رد کرده بود و حتی در جایی گفته بود که استاندار کرمان رئیس مولی الموحدین بوده و این موسسه وابسته به استانداری است.

از نظرشکل ظاهری کار، ممکن است این اقدام بی اشکال باشد، اما از نظر محتوایی بی اشکال نبوده؛ چرا که کسانی در شکل گیری این خیریه وارد شده و کمک کرده بودند که با نگاه به حقوقی بودن اعضای هیات امنا وارد شده بودند و در ادامه کار با این روند موافق نبودند.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، منطقه اقتصادی سیرجان، هواپیمایی ماهان ایر، کارخانجات مدرن خودرو، احداث فرودگاه، ایجاد هتل ها و مراکز خدماتی، رفاهی و ورزشی از جمله سرمایه گذاری های این موسسه است.

همچنین موسسه خیریه مولی الموحدین صد در صد سهام ماهان ایر و ۵۰ درصد سهام کرمان خودرو را در اختیار دارد.

در این میان عدم ارائه گزارش عملکرد مالی شفاف توسط هیئت امنا به تقویت این شبهه دامن زد.

محمد رضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان گفت: کارنامه عملکرد اقتصادی موسسه خیریه مولی الموحدین از سال ۶۴ که تاسیس شده تا کنون منتشر نشده است در حالی که بحث اصلی پیرامون خیریه مولی الموحدین این است که ایجاد درآمد در این مجموعه که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند، چگونه مدیریت شده است؟.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: در کشور ۶۰۰۰ خیریه وجود دارد که برخی از آنها مالک بزرگترین شرکت های هواپیمایی کشور هستند و حتی یک برگ اطلاعات مالی از آنها وجود ندارد و این یک فاجعه است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 18 شهریور 1397 ، کدخبر: 1406645، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین