پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۶۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
چند سالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور جواز حضور باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان آسیا سختگیری‌های زیادی اعمال می‌کند. از آن جمله، AFC مصر است که باشگاه‌ها نباید بدهی داشته باشند و در تاریخ معین، پرونده شکایات جاری‌شان را مختومه کنند. مطابق انتظار این مساله برای باشگاه‌های ایرانی و به‌ویژه پرسپولیس و استقلال با بدهی‌های تاریخی انباشته حسابی زحمت ایجاد کرده و سرخابی‌ها که همیشه پرداخت حساب طلبکاران را پشت گوش می‌انداختند، حالا خودشان دنبال این جماعت راه افتاده‌اند تا بلکه بتوانند رضایت آن ها را بگیرند و جواز حضور در لیگ قهرمانان را به‌دست بیاورند.

شعار سال: چند سالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور جواز حضور باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان آسیا سختگیری‌های زیادی اعمال می‌کند. از آن جمله، AFC مصر است که باشگاه‌ها نباید بدهی داشته باشند و در تاریخ معین، پرونده شکایات جاری‌شان را مختومه کنند. مطابق انتظار این مساله برای باشگاه‌های ایرانی و به‌ویژه پرسپولیس و استقلال با بدهی‌های تاریخی انباشته حسابی زحمت ایجاد کرده و سرخابی‌ها که همیشه پرداخت حساب طلبکاران را پشت گوش می‌انداختند، حالا خودشان دنبال این جماعت راه افتاده‌اند تا بلکه بتوانند رضایت آن ها را بگیرند و جواز حضور در لیگ قهرمانان را به‌دست بیاورند.

امسال هم مدیران این دو باشگاه تمام تلاش‌شان را برای تسویه طلب‌های جاری انجام داده‌اند. عده‌ای به‌خاطر هواداران مطالبات‌شان را بخشیده‌اند یا تخفیف حسابی داده‌اند، اما عده‌ای دیگر سختگیری بیشتری به خرج می‌دهند. مثلا در پرسپولیس پرونده تسویه‌حساب با علی دایی و مسعود همامی حسابی بیخ پیدا کرد و باعث شد فدراسیون فوتبال به قصد ایجاد مصالحه و پیشگیری از حذف سرخپوشان، به آن ورود کند. دایی مالیات دستمزدش از پرسپولیس و نیز قرارداد سال سوم حضورش در این تیم را که پیش از آن اخراج شده بود طلبکار است و همامی که یکی از ناموفق‌ترین خریدهای تاریخ پرسپولیس محسوب می‌شد، پیگیر دریافت بیش از ۷۰۰ میلیون تومان طلب معوقه‌اش است. عجیب اینکه هر دو هم گفته‌اند به هیچ وجه کوتاه نمی‌آیند و همین مساله موجب اعتراض شدید هواداران به آن ها شده است. در این میان اما چند نکته قابل‌توجه است.

یک: تا پیش از وضع قوانین سختگیرانه از سوی AFC، بازیکنان و مربیان طلبکار در فوتبال ایران چاره‌ای جز شکایت به مراجع قضایی داخلی نداشتند، چراکه فیفا صرفا به پرونده‌هایی که دو طرفش از دو ملیت مختلف باشند رسیدگی می‌کند. با این وجود کمیته انضباطی در این سال‌ها هرگز نتوانست حق این طلبکاران را بگیرد. در واقع همین مسوولان فدراسیون فوتبال که حالا سراسیمه به میدان آمده‌اند تا جلوی حذف سرخابی‌ها را بگیرند، مقصر اصلی بدعادت شدن باشگاه‌های بدحساب بوده‌اند. اگر فقط گوشه‌ای از شدت عمل AFC در دستور کار مدیران فدراسیون هم قرار می‌گرفت، الان بخش بسیار بزرگی از مشکل بدهی‌های انباشته در فوتبال باشگاهی ایران حل شده بود.

دو: هواداران عقیده دارند حداقل بازیکنان و مربیانی که به اندازه مورد انتظار کارآیی نداشته‌اند، باید با گذشت و مدارای بیشتری نسبت به باشگاه رفتار کنند. مثلا علی دایی درحالی پول قرارداد سال سومش را می‌خواهد که در آن فصل سرمربی صبا بوده و عرفا نمی‌تواند در یک فصل از دو تیم پول بگیرد. همامی هم خودش بهتر از هرکس دیگری می‌داند حتی به اندازه یک‌دهم رقم قراردادش هم به‌کار پرسپولیس نیامد. شاید از این نگاه، حق با هواداران باشد، اما حداقل حسن پیگیری و سماجت تنی چند از این طلبکاران آن است که مدیران باشگاه می‌فهمند امضایی که امروز به راحتی پای یک برگه قرارداد می‌زنند، تعهدی ایجاد می‌کند که بالاخره یک روز باید انجام شود و ممکن است چند سال بعد سخت‌ترین تاوان‌ها را برای باشگاه به همراه بیاورد. کاش حداقل این قضیه باعث شود مدیران فعلی در انعقاد قراردادها کمی دقیق‌تر عمل کنند، هرچند به‌نظر می‌رسد این یک امید واهی است. شنیده‌اید که می‌گویند: «دیگران کاشتند و ما خوردیم، پس ما بکاریم و دیگران بخورند»؟ این قضیه انگار در فاز مدیریتی فوتبال ایران کاملا وارونه است؛ به این معنا که مدیران می‌گویند حالا که قبلی‌ها خسارت به جا گذاشتند و ما هزینه‌اش را دادیم، حتما باید ما هم خرابی‌هایی به جا بگذاریم که بعدی‌ها ناچار به تسویه آن باشند!

سه: خیلی بد است که فقط «دست زور» می‌تواند باشگاه‌های ایرانی را به پرداخت دیون‌شان وا بدارد. این مساله آن‌قدر زشت است که امروز می‌بینیم دو اسطوره فقید استقلال یعنی ناصر حجازی و منصور پورحیدری که این دومی املاک شخصی‌اش را برای بقای استقلال فروخت، هنوز از این باشگاه طلبکارند. شاید اگر این دو مرحوم زنده بودند و اخلاق شکایت به AFC را هم داشتند، الان باشگاه با احترام پول‌شان را داده بود، اما چون این ها در قید حیات خاکی نیستند، خانواده‌های‌شان ناچارند مدام حق ناصر و منصور و امثال آن ها را مطالبه کنند. دیروز سرپرست باشگاه استقلال قول داده طلب آنها را هم بپردازد. کاش این اتفاق رخ بدهد، اما حتی اگر این‌طور هم شود، پول امثال حجازی و پورحیدری بیشتر در زمان حیات و بیماری خودشان به درد این دو عزیز می‌خورد. افسوس.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 20 شهریور 97، کد مطلب: 3438249، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
ا.ف75
یعنی باید کار ما به اینجا برسه که مارو تهدید به حذف از AFC کنن؟ ابرو نداریم؟ فردا این فدراسیون دست عربا بیفته میخواین چیکار کنین؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
همین بدحسابی ها تاثیر زیادی در زیاد شدن قراردادهای خارجی بازیکنان داره.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین