پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۳۴۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
در لحظه ثبت رکورد پیک مصرف برق در سال جاری بالغ بر ۸۰۰۰ مگاوات کسری در تأمین برق داشتیم که از این ۸۰۰۰ مگاوات حدود ۲۰۰۰ مگاوات با واردات برق، خودتأمین‌ها، مولدهای کوچک و تزریق برق نیروگاههای بخش صنعت به شبکه سراسری تأمین شد.

شعار سال: بیشترین میزان مصرف لحظه‌ای برق در سال 97 که رکورد تاریخی مصرف برق در ایران را به نام خود ثبت کرد، مربوط به روز بیستم تیرماه در ساعت 16 و 38 دقیقه بود که به‌میزان 57 هزار و 97 مگاوات به‌ثبت رسید.

ثبت مصرف 57 هزار و 97 مگاواتی در حالی بود که حداکثر قدرت عملی تولید برق در ایران با احتساب تمامی ظرفیت نیروگاههای گازی، بخاری، سیکل ترکیبی، برق آبی، اتمی، تجدیدپذیر، تولید پراکنده، دیزلی و خودتأمین‌ها تنها 52 هزار و 800 مگاوات بود، این به‌معنای وجود بالغ بر 4000 مگاوات کسری در تأمین نیاز برقی کشور بود.

اما نکته مهم اینجاست که در ساعت 16 و 38 دقیقه روز بیستم تیرماه به‌دلیل محدودیت‌های تحمیل‌شده به صنعت برق کشور ناشی از گرمای شدید هوا، خشکسالی‌ها و... نتوانستیم به سقف ظرفیت عملی تولید هم برسیم و تمامی آنچه در صنعت برق کشور در این لحظه تولید و به شبکه سراسری ارسال شد، حدود 49000 مگاوات بود.

به‌عبارتی در لحظه ثبت رکورد پیک مصرف برق در سال جاری، بالغ بر 8000 مگاوات کسری در تأمین برق داشتیم که از این 8000 مگاوات، حدود 2000 مگاوات با واردات برق، خودتأمین‌ها، مولدهای کوچک و تزریق برق نیروگاههای بخش صنعت به شبکه سراسری تأمین شد، اما حدود 6000 مگاوات خاموشی به شبکه سراسری کشور تحمیل شد.

مدیریت خاموشی‌ها به‌خودی خود مسئله‌ای پیچیده و مهم بود چرا که کوچکترین انحرافی از برنامه‌های تدوین‌شده برای توزیع خاموشی‌ها به‌شکلی که به شبکه برق آسیب نرسد، می‌توانست ایران را بعد از 16 سال، به خاموشی سراسری یا به‌اصطلاح فروپاشی شبکه برق دچار کند.

با مدیریت وزارت نیرو که متکی بر مدیریت باتجربه‌های صنعت برق ایران بود، کشورمان از شرایط پیچیده تأمین، انتقال، توزیع و مصرف برق در سال 97 گذشت. در همین ایام کشورهای اطراف نتوانستند شبکه برق خود را به‌طور بهینه مدیریت کنند، به‌طور مثال کشور آذربایجان دچار خاموشی سراسری و فروپاشی شبکه برق شد، اتفاقی که بعد از گذشت حدود دوماه، هنوز آثار خسارات گسترده آن به شبکه برق آذربایجان وجود دارد. همچنین کشور عراق، کشور افغانستان و کشور پاکستان دچار خاموشی‌های گسترده‌ای شدند به‌طوری که برخی شهرها در این 3 کشور کمتر از 5 ساعت در طول 24 ساعت برق داشتند.

ضروری است وزارت نیرو از همین امروز به‌روی مدیریت تأمین و مدیریت تقاضای برق در تابستان 98 متمرکز شود، چرا که بدون شک با رشد جمعیت و به‌تبع آن رشد بخش تقاضا و احتمال ادامه خشکسالی‌ها، امکان مواجه شدن با شرایط پیچیده‌تری نسبت به امسال وجود دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم تاریخ انتشار 24 شهریور 97، کدمطلب: 1828803، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
امسال تابستون که کلا برق قطع بود ومردم تحت فشار بودن م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
دیگه شرایط پیچیده تر از قطعی برق چی میتونه باشه؟ میخواید جیره بندی کنیدش؟؟
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
قطع برق تو تابستون زیاد بود و واقعا گرم بود ولی تنها چاره این بود که برق رو قطع کنین؟هیچ فکری نمیشد برای کمبود برق انجام داد!
س.ق76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
الان که از نه ماه قبل میدونیم ببینیم مسئودینمون چقدر میتونن کاردان باشن

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین