پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۵۷۲۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
قاسمی گفت: بانک‌ها با ارائه انواع سرویس‌های رایگان و عدم چرخش پول در سیستم بانکی، به پارکینگ مجانی برای نقدینگی تبدیل شده اند.
شعارسال: مجید قاسمی، رئیس اسبق بانک مرکزی در واکنش به اخباری مبنی بر تغییر سود سپرده های بانکی ،اظهار کرد: در سال های اخیر نوسان سود سپرده های بانکی باعث خروش سیل نقدینگی در بازار ها شده و این امر به صورت پنهان و نهان در جامعه در حال فعالیت است.

وی افزود:بیش از اینکه با معضل حجم نقدینگی مواجه باشیم با ساختار آن مشکل داریم، مشاهدات و اخبار غیر رسمی نشان می دهد که برخی از بانک های کشور به سپرده های کوتاه مدت خود سودی معادل سپرده بلند مدت پرداخت می کنند که خلاف قوانین بانکی است و متاسفانه با تغییرات مدیریتی اخیر هنوز برخوردی با این نهاد ها نشده است مشکل دیگری که عامل افزایش نقدینگی است؛ صدور مجوز برداشت خارج از موعد این سپرده ها از بانک هاست که سرمایه نقدی را به علاوه سود تعلق گرفته به کل کشور تزریق می کند.

رئیس اسبق بانک مرکزی در ادامه در تشریح صدور مجوز برخی از بانک ها برای برداشت زود هنگام سپرده ها گفت: این امر اثر بسیار منفی در میزان افزایش پول نقد در دست مردم دارد و به نوعی تیشه به ریشه اقتصاد و همچنین سیستم بانکی کشور می زند.

بانک ها پارکینگ مجانی پول ها!

وی ادامه داد: بانک ها این روزها با ارائه انواع سرویس های رایگان و نبود چرخش پول در سیستم بانکی،به پارکینگ مجانی برای نقدینگی تبدیل شده اند.در صورتی که با ارائه خدمات مناسب به مشتریان خود می توانند باعث جذب اعتماد جامعه و مهار نقدینگی ( طبق آخرین اخبار 1 هزار 600 میلیارد تومان )شوند.

قاسمی با اشاره به میزان بدهی بانک ها به بانک مرکزی تشریح کرد: این سازمان ها در دو حالت به تخلفات و بدهی های بانکی مبتلا می شوند؛یکی از این دلایل دخالت دولت برای تکلیف قوانین و استفاده از منابع سپرده این بانک هاست؛سال 90 و 91 شاهد برداشت 3 هزار میلیارد تومانی از منابع بانک ها بودیم.

وی افزود:بانک مرکزی معتقد بود که بانک ها درباره مسائل ارزی تخلف کرده اند اما در صورتی که با گزارش های حسابرسی و ارائه کارنامه های بانکی این امر کاملا نادرست است .به واقع رفع این چالش ملزم به بازگرداندن حجم بالایی از این برداشت ها به منابع بانکی است.

قاسمی بیان کرد: دومین عامل ایجاد بدهی ها و تخلفات بانکی، مدیریت های غلط بانک ها و همچنین برداشت ها بی تدبیر از منابع بانک مرکزی است که باید از سوی این نهاد به شدت محکوم و مجازات شود.

رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به رویکردهای فعلی این نهاد برای تعیین سود سپرده های بانکی گفت: از صحبت های اخیر رئیس کل بانک مرکزی به نظر می رسد ما شاهد کاهش سودهای بانکی خواهیم بود زیرا افزایش این روند قطعا منجر به غول پیکر شدن بدنه نقدینگی و آسیب جدی به اقتصاد خواهد شد.

وی افزود: ورود این سرمایه به بازار سکه،طلا و ارز هرج و مرجی را که در ماه های اخیر مشاهده کرده اید رقم می زند،البته برخی معتفد هستند مسکن و خودرو نیز شامل این هرج و مرج خواهد شد اما به نظر بنده با ورود نقدینگی به بازار مسکن رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد در صورتی که قیمت در این بخش ثبات پیدا کند.

قاسمی تشریح کرد: معتقدم باید سودهای بانکی کاهش یابد و به همان 15 درصد بازگردد، زیرا هر چه سود بانکی بیشتر شود مانند آب شوری است که با نوشیدن آن تشنه تر می شویم؛افزایش نقدینگی نیز همانند همین مثال عمل می کند.

جذب اعتماد جامعه برای سپرده گذاری های بیش تر

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، نقدینگی به سمت بازار طلا و ارز نمی رود؟ گفت: متاسفانه بازارهای موازی به حالت خنثی در آمده اند و موضوع اصلی جامعه سپرده ها و سود سپرده های بانکی و حتی تسهیلات نیست بلکه میزان اعتماد آن ها به نحوه چرخش پول در تولید و صنعت کشور است.

رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به اثر مخرب نرخ ارز بر پایه پولی گفت: قطعا رشد نرخ ارز در بازه زمانی کوتاه مدت پایه پولی را منبسط کرده و روز به روز ضعیف تر می کند.با توجه به اهمیت این موضوع باید برای پایه پولی کشور وقت بیشتری صرف کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود هماهنگی بین سازمان ها و سیستم های پولی و مالی برای اجرای قوانین، گفت: عوامل متعددی براین موضوع حاکم است که یکی از این عوامل کسری بودجه و دیگری نوسان خالص دارایی های خارجی است.

قاسمی در پایان گفت: دارایی های خارجی شامل ارزهاست و با افزایش نرخ این اسعار، پایه پولی تا 5 برابر منبسط می شود، در نتیجه این انبساط بانک ها با بدهی های سرسام آوری به بانک مرکزی مواجه شده و فرمان اداره بانک ها از دست مدیران خارج می شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 28 شهریور 1397 ، کدخبر: 6670988 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
2
همین سیاستهای نادرست بانکیه که اقتصاد کشور مارو نابود کرده دیگه. تا تغییر این سیاستها هیچ چیز درست نمیشه.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
2
خوب چرا وقتی میشه با ی نظارت درست جلوی این مشکلاتو گرفت اینکارو نکنیم و بشینیم و فقط ببینیم :/ م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین