پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۸۴۳
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
قرآنی که در یک روستا نگهداری می‌شود و روایت‌های عجیبی از آن می‌گویند و حتی با حمایت رهبر معظم انقلاب محفظه ضدگلوله برای جلوگیری از سرقت آن تهیه شده است، بالاخره پس از مدت‌ها چالش و کسب رضایت روستائیان مرمت شد.

شعارسال: قرآنی که در یک روستا نگهداری می‌شود و روایت‌های عجیبی از آن می‌گویند و حتی با حمایت رهبر معظم انقلاب محفظه ضدگلوله برای جلوگیری از سرقت آن تهیه شده است، بالاخره پس از مدت‌ها چالش و کسب رضایت روستائیان مرمت شد.

 در سرزمین رنگ، آواز و مهربانی (کردستان) نوعی جاذبه گردشگری وجود دارد که از کیلومترها زبانزد است و آن؛ نه معماری، طبیعت و صنایع دستی؛ بلکه فخر روستای «نگل»، یک کتاب است و آن نیز، کتابی از جنس وحی؛ قرآنی قدیمی است که متعلق به زمان حجاج‌بن یوسف بوده و در مسجد این روستا نگهداری می‌شود و بین مردم منطقه اهمیت بسیار زیادی دارد، به‌طوری که روا شدن حاجت‌های بسیاری به این قرآن نسبت می‌دهند.


و نکته عجیب این قرآن این است که چندین بار نیز به‌ سرقت رفته اما هر بار نیز پیدا شده است. مردم روستا آن‌قدر به این قرآن علاقه دارند که تاکنون اجازه جابه‌جایی آن را تحت هیچ عنوانی به هیچ نهادی ندادند، تا اینکه به‌‌دستور رهبر معظم انقلاب محفظه شیشه‌ای ضدگلوله برای جلوگیری از سرقت جهت نگهداری این قرآن در مسجد نگل یا همان دروازه قرآن ساخته شده است.

«قرآن نگل»، قرآن بزرگی است که با خط کوفی بر کاغذ ضخیم و قهوه‌ای‌رنگی نوشته شده است و به‌علت تشابه آن با پوست، بین مردم به «پوست آهو» شهرت یافته است. سبک و شیوه نگارش قرآن مربوط به سده چهارم هجری است، اما مردم روستا آن را به عثمان‌بن عفان خلیفهٔ سوم نسبت می‌دهند. این قرآن هم‌اکنون در مسجد روستا واقع در مسیر جاده مریوان و در 60کیلومتری سنندج نگهداری می‌شود و مورد احترام فوق‌العادهٔ مردم است. این قرآن قدیمی، کنار طبیعت بکر این روستا را به مقصد گردشگری داخلی تبدیل کرده است، همچنین گردشگران خارجی زیادی از عراق برای دیدن این قرآن به روستای نگل می‌آیند.

در این زمینه و با توجه به مرمت این قرآن تاریخی نفیس سید محسن علوی ــ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به مرمت قرآن نگل که از قدیمی‌ترین قرآن‌های ایران است، اظهار داشت: این قرآن در خارج از یک موزه نگهداری می‌شود و به‌نوعی محل آن در یک روستا است که نام آن "نگل" است و مردم این روستا به‌خاطر اعتقادات به این قرآن هرگز اجازه خروج این قرآن تاریخی و ارزشمند را نمی‌دادند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان در توصیف ویژگی‌های این قرآن هزارساله، بیان داشت: این قرآن خطی برای اوایل قرون اسلامی و با نوعی خط کوفی ایرانی نوشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان با ابراز اینکه قرآن "نگل" به‌دلیل اینکه در موزه نگهداری نمی‌شد چند بار مورد سرقت قرار گرفت که آخرین آن مربوط به سال 83 است، افزود: بنابراین بر اثر این سرقت‌ها و همچنین وضعیت نامناسب نگهداری؛ قرآن دچار آسیب‌های بسیاری شد به‌طوری که به‌دلیل نوعی جوهر این قرآن که ترکیبی از آهن دارد، باعث شده بود رطوبت، خطوط قرآن را خورده و قرآن سوراخ‌سوراخ شود و از طرفی نیز روستاییان مانع می‌شدند قرآن از روستا خارج و مرمت شود.

علوی ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از آسیب بیشتر این قرآن تاریخی، با روستاییان مذاکره شد و یکی از مطرح‌ترین مرمت‌کاران به‌نام استاد "حمید ملکیان" با تیم مرمت خود از اواخر مرداد ماه در مسجد روستای "نگل" کارگاه مرمت برپا کردند و به‌صورت شبانه‌روزی مرمت قرآن صورت پذیرفت و در نهایت در روز دوشنبه 27 آذر مرمت این قرآن نفیس تاریخی پایان یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین در نظر داریم طی مراسمی از قرآن مرمت‌شده "نگل" با حضور مسئولان کشوری رونمایی به‌عمل آید.


گفتنی است، همچنین در مجاورت مسجد "نگل" موزه "نگل" نیز در سال 1392 تأسیس شده است و یکی دیگر از جاذبه‌های این روستاست، کل وسایل بخش معیشتی که در این موزه است یا از مردم خریداری شده یا مردم آن را به موزه هدیه کردند یا به‌صورت امانی در اختیار متولیان موزه قرار دادند.

هم‌اکنون 600 قطعه در این موزه نگهداری می‌شود و ازآنجایی که این موزه در ورودی مریوان، هورامان و بانه قرار دارد میزبان بازدیدکنندگان زیادی است، به‌طوری که پیام امینی ــ مسئول موزه "نگل" از بازدید تورهای گردشگری خارجی از این موزه توصیفات خاصی بیان می‌کند.

همچنین موزه روستایی "نگل" دارای بخش‌های مختلفی از جمله بخش قرآن‌های قدیمی، مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 28 آذر 1396 ، کدخبر: 1605006،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین