پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۰۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
صاحب نظران و کارشناسان بخش کشاورزی خراسان جنوبی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند به تبادل نظر درباره مشکلات موجود بخش کشاورزی پرداختند و راه حل‌های خود برای رفع این مشکلات را بیان کردند.

شعارسال: کارشناسان بخش کشاورزی خراسان جنوبی در اتاق بازرگانی بیرجند به تبادل نظر درباره مشکلات موجود بخش کشاورزی پرداختند و راه حل‌های خود برای رفع این مشکلات را ارائه دادند.

 کشاورزی به واسطه نقش مهمی که در ایجاد اشتغال و تأمین مواد غذایی مردم دارد همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در شرایطی که خشکسالی به طور مستقیم بر این مؤلفه مهم تأثیر گذاشته، باید بیش از قبل مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا صاحب نظران و کارشناسان بخش کشاورزی خراسان جنوبی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند به تبادل نظر درباره مشکلات موجود بخش کشاورزی پرداختند و راه حل‌های خود برای رفع این مشکلات را بیان کردند.

محمد جاده گی رئیس نظام مهندسی و منابع طبیعی کشاورزی خراسان جنوبی در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار کرد:کمبود آب به علت تغییر اقلیم یکی از مشکلات جدی جامعه ما است که برای رفع آن باید چاره جویی کرد.

وی اظهار کرد: برای رفع این مشکل در استان خراسان جنوبی از سوی متولیان و مسئولان پیشنهاداتی چون انتقال آب از خلیج فارس و کشورهای همسایه شده است تا بتوانیم آب شرب و بخشی از آب بخش صنعت را تأمین کنیم.

رئیس نظام مهندسی و منابع طبیعی خراسان جنوبی ادامه داد: باروری ابرها از جمله پیشنهادات جدی است که برای رفع مشکل کمبود آب پیشنهاد شده که باید بررسی شود کدام روش باروری ابرها برای منطقه ما مناسب تر است.

برخی روش های باروری ابرها مقرون به صرفه نیست

جاده گی افزود: برخی از روش های باروری ابرها از جمله به وسیله هواپیماها از آنجایی که تکنولوژی آن در اختیار ما نبوده و در دراز مدت نیز مقرون به صرفه نیست، مطلوب نخواهد بود.

وی با اشاره به روش باروری ابرها از طریق یون منفی گفت: برای استفاده از این روش می توان آنتن هایی را در مساحت ۳۰۰ متری در مناطقی که از قبل مشخص شده نصب کرد و آن را به یک سیستم مرکزی مادر متصل نمود.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی اظهار کرد: این آنتن ها انرژی خود را از طریق پنل های خورشیدی همان اطراف می گیرد و از طریق وصل شدن به سیستم کامپیوتری با ایستگاه های هواشناسی اتصال برقرار می کند.

جاده گی یادآور شد: در نهایت باروری ابرهایی که بالای آنتن ها قرار دارند با روش های علمی صورت می گیرد.

حسین امامی مدیر عامل شرکت آّب منطقه ای خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: در شورای حفاظت و سازگاری با کم آبی سند سازگاری با کم آبی به تصویب رسید که یک گام مثبت ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون باید سالی ۲۶۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی داشته باشیم که با توجه به برخی دغدغه ها در نظر گرفته شده این رقم در نهایت در طول ۶ سال، هر سال ۴۴ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی صرفه جویی باید باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اظهار کرد: در جهت سازگاری با کم آبی شهرداری ها باید جداسازی آب فضای سبز را به صورت کامل انجام دهند.

تلاش ویژه برای پایداری منابع آب استان

امامی بیان کرد: امیدواریم با انجام مجموع این اقدامات به تعادل بخشی سفره های آب زیر زمینی و پایداری منابع آب خراسان جنوبی و صیانت از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کمک شایانی شود.

وی ادامه داد: در بخش باروری ابرها نیز مهمترین تجربه جهانی استفاده از روش یون های نقره است و کشورهای صاحب تکنولوزی چون آلمان، روسیه و چین و بخش عمده ای از کشورهای خاورمیانه از این روش استفاده می کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: در مرکز تحقیقات آب جلسه ای با متخصصین آلمانی در سال های قبل داشتیم و آنها نیز روش یونازیزاسیون را برای باروری ابرها پیشنهاد می دادند و البته برخی دیگر از کارشناسان نظرات دیگری دارند.

برنامه عملیاتی برای باروری ابرها در سال جاری وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در روش پروازی برای باروری ابرها مشکل اصلی نبود رادار هواشناسی در خراسان جنوبی است، یادآور شد: در سال جاری برنامه عملیاتی برای باروری ابرها در خراسان جنوبی وجود دارد.

در نهایت در این جلسه تصمیم گرفته شده که روش مد نظر برای باروری ابرها به مرکز تحقیقات ارسال شده و اگر بر اساس نظر کارشناسان مقرون به صرفه بود، اقدامات بعدی برای اجرایی شدن آن صورت گرفته و در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود.

حسین خیریه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در زمینه عدم توان پرداخت وام های دریافتی و کمبود سرمایه در گردش در بخش کشاورزی گفت: وام هایی که به بخش کشاورزی اختصاص داده شده با مشکلاتی رو به رو است.

وی اظهار کرد: این مشکلات به خاطر موضوعاتی چون خشکسالی و مؤلفه هایی چون تحریم و افزایش نرخ ارز که تولید را تحت الشعاع قرار داده، به وجود آمده است.

مشکلات فعالان بخش طیور

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: این مشکلات در بخش طیور جدی تر است و به طور میانگین در هر جوجه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان نسبت به قیمت تمام شده زیان می بینیم.

خیریه ادامه داد: وقتی که تولید کننده مسئولیت و وظایف خود را به درستی انجام می دهد ولی شرایط جامعه موجب به وجود آمدن ضرر و زیان برای او می شود دولت باید از او حمایت کند تا بتواند همچنان فعالیت خود را ادامه دهد.

وی با اشاره به مشکلات تولید کنندگان در بخش وثیقه‌های بانکی گفت: یکی از مشکلات این است که وقتی بخشی از وام پرداخت می‌شود، بانک وثیقه را آزاد نمی‌کند.

عدم توان حفظ بازارهای صادراتی مشکل زا است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار کرد: عدم توان حفظ بازارهای صادراتی یکی دیگر از مشکلات در حوزه کشاورزی است که در این زمینه نیز باید تدبیری اندیشیده شود.

خیریه با اشاره به بحث بازگشت ارز از طریق صادرات، بیان کرد: در بخش نامه های قبلی تجاری که با کشورهای عراق و افغانستان در ارتباط بودند از این مقوله مستثنی شدند ولی در بخش نامه های اخیر کل صادرکنندگان موظف به بازگشت ارز از طرق مختلف شده اند.

وی یادآور شد: تجاری که با آن دسته از کشورها ارتباط دارند که جنس صادر می‌کنند و دلار می‌گیرند مشکلی ندارند ولی تجاری که با افغانستان و عراق مراوده دارند و در قبال صادرات ارز نمی گیرند مشکلات عدیده‌ای در این زمینه دارند.

وی پیشنهاد کرد: قیمت پایه جهت اظهار بر مبنای ارز آزاد و قیمت فروش محصول در نظر گرفته شود .در صورتیکه قیمت پایه کنونی بر مبنای ارز قبل از افزایش قیمت در نظر گرفته شده و اختلاف زیادی با واقعیت دارد و جهت حفظ صادرات هر چه سریعتر این قیمت باید اصلاح شود.در غیر اینصورت هیچ کدام از صادرکنندگان قادر به صادرات نخواهند بود و بازار که چندین سال جهت ایجاد آن زحمت کشیده شده را به راحتی از دست خواهند داد.

بهدانی مدیر امور سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در بحث وام‌های دریافتی و کمبود سرمایه در گردش در حوزه کشاورزی مسائل و مشکلاتی وجود دارد که باید در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود.

وی بیان کرد: حدود ۶۴ قانون در بخش های مختلف کشاورزی مشکلاتی را برای سرمایه گذاران در این بخش به وجود می آورند که برای اصلاح آن باید تدابیری اندیشیده شود.

اصلاح سیستم بانکی نقش مهمی در بهبود سرمایه گذاری دارد

مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: اگر مشکل نظام بانکی در ارتباط با بخش کشاورزی در خراسان‌جنوبی را حل کنیم گره های بزرگی را در حوزه سرمایه گذاری بخش کشاورزی باز کرده ایم.

حدود ۶۴ قانون در بخش های مختلف کشاورزی مشکلاتی را برای سرمایه گذاران در این بخش به وجود می آورند که برای اصلاح آن باید تدابیری اندیشیده شود بهدانی با اشاره به قانون عدم الزام سپردن وثیقه‌های ملکی گفت: متأسفانه این قانون آنگونه که باید در سیستم بانکی مراعات نمی‌شود.

وی اظهار کرد البته لازم به ذکر است که بخش دولتی در حد توان خود توانسته اند در حمایت از سرمایه گذاران بخش کشاورزی اقدامات مثبتی را انجام دهد که نمونه آن تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط است.

مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به برخی اصلاحات در حوزه قوانین بانکی مرتبط با تولید، بیان کرد: همچنین در مجمع استانداران دو مورد مهم برای خراسان جنوبی به تصویب رسید که یک مورد افزایش تسهیلات سامانه کارانه در طرح ها از ۶ میلیارد به ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

بهدانی ادامه دارد : بر اساس این مصوبه تا سقف ۱۰ میلیارد تومان نیازی به ارسال طرح به کارگروه ملی نیست و در استان پیرامون آن تصمیم گیری می شود.

وی یادآور شد: مصوبه مهم دیگر این بود که طرح های اولویت دار برای پرداخت تسهیلات در خود استان مشخص می شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 31 شهریور 1397 ، کدخبر:4408897 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین