پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
معاون کل وزارت بهداشت درباره وضعیت صادرات داروهای کشور و افزایش قیمت خودسرانه داروها گفت: هیچ‌کسی نمی‌تواند قیمت دارو را خودش تغییر دهد و اگر چنین چیزی اتفاق افتاد، خلاف است.

شعارسال: سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری گفت: سبد دارویی ما به‌طور متوسط ۹درصد افزایش پیدا کرده است. حال برخی داروها خصوصا داروهای خارجی قیمت‌شان کاهش یافته است. در سال۹۶ پیش‌بینی کردیم که برای سال۹۷، ۳۰۰میلیون دلار کاهش واردات در حوزه دارو داشته باشیم و ۱۰۰میلیون دلار از این عدد مربوط به کاهش قیمت بوده است. از طرفی برخی داروها بین 2 تا 3درصد و برخی هم بیش از ۹درصد افزایش قیمت داشته‌اند. معمولا هزینه‌های جانبی داروهای ارزان‌قیمت مانند هزینه بسته‌بندی، مقوا و... بیش از داروهای گران‌قیمت است و چون تهیه آنها خارج از حوزه دارو انجام می‌شود گاهی بین ۳۰ تا ۴۰درصد داروهای ارزان‌قیمت هزینه‌هایشان جانبی است. از طرفی هیچ دارویی در کشور عرضه نمی‌شود، مگر اینکه قیمتش مورد تأیید قرار گرفته باشد. ما علاوه بر اینکه قیمت را روی داروها درج می‌کنیم، از طریق سامانه تی‌تک نیز امکان پیگیری قیمت دارو برای مردم را فراهم کرده‌ایم و هم‌اکنون در حال گسترش پوشش تی‌تک هستیم تا قیمت کلیه داروها در آن قرار گیرد.

حذف بیماری تراخم در کشور

حریرچی از حذف بیماری تراخم در کشور خبر داد و گفت: این موضوع با نامه رسمی رئیس سازمان جهانی بهداشت به وزیر بهداشت مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است. باید توجه کرد که تراخم شایع‌ترین علت کوری و نابینایی عفونی در جهان و یکی از ۲۰بیماری مهم عفونی است که بیش از یک میلیارد از مردم جهان را مبتلا می‌کند. در کشور ما هم طی چندین دهه گذشته تا دوسوم روستاییان و یک‌سوم شهرنشینان به درجات مختلفی از بیماری مبتلا شده و تعداد زیادی هم بینایی‌شان را از دست داده‌اند.

وی افزود: با 4 دسته اقدامات مهم طی چند دهه گذشته شامل اقدامات بهداشت محیطی مانند دسترسی به آب سالم و فاضلاب بهداشتی، اقدامات بهداشت فردی، ارتقای سلامت خصوصا در کودکان و درمان آنتی‌بیوتیکی وسیع و ارزان و در دسترس و جراحی‌های در دسترس و ارزان این بیماری کنترل شد و در نامه اخیر رئیس سازمان جهانی بهداشت از اقدامات چند دهه اخیر در مقابله با بیماری تراخم تشکر شده است.

حریرچی درباره تأثیر پارازیت‌ها بر سلامت، با بیان اینکه پارازیت‌ها جزو امواج رادیویی هستند، گفت: انرژی این پارازیت‌ها مشابه امواج ماهواره‌ای و گاهی کمتر است و محدوده مجاز این امواج ۲۸ولت بر مترمربع است و اگر از این میزان بیشتر باشد، می‌گوییم که ضرر دارد. براساس سنجش‌هایی که در تهران و شیراز و شهرهای بزرگ انجام شده ما هنوز به حد ۲۸ولت در مترمربع نرسیده‌ایم و اکثر بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان این امواج در این شهرها یک هفتادم حد مجاز است.

وی با بیان اینکه اظهارنظر درباره پارازیت‌ها باید مستند بر اطلاعات باشد، گفت: ما نباید ثابت کنیم که پارازیت ضرر دارد، بلکه باید ثابت شود پارازیت مضر نیست و در محدوده سلامت قرار دارد. اخیرا وزارت ارتباطات ۷۰دستگاه سنجش پارازیت خریداری کرده که بخشی از آنها مستقر شدند و در حال بررسی هستند.

افزایش امید به زندگی در ایرانیان

حریرچی در ادامه با اشاره به تغییر هرم سنی جمعیت در کشور گفت: طبق تعریف، افراد بالای ۶۵سال مسن محسوب می‌شوند. در چند دهه گذشته افراد مسن‌مان در حد ۴.۵ تا 5درصد بوده‌اند، اما هم‌اکنون امید به زندگی در کشور افزایش یافته و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که امید به زندگی در ایران ۷۶.۲سال است. این در حالی است که هم‌اکنون در ژاپن تعداد افراد بالای ۱۰۰سال از ۷۰هزار نفر گذشته و آنها زندگی سالمی هم دارند. پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد مسن ما طی سال‌های آینده به 8 درصد و حتی بالای ۱۰درصد هم برسد که باید برای این موضوع آماده باشیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: 4شهریور1397 ، کدخبر: 31869: www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین