پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۰۷۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران از موفقیت ایران در مهار بیماری تراخم و دریافت گواهی تصدیق مهار تراخم از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) خبر داد.

شعارسال: معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران از موفقیت ایران در مهار بیماری تراخم و دریافت گواهی تصدیق مهار تراخم از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) خبر داد.

فرزاد محمدی روز یکشنبه  افزود: همزمان با یازدهمین جشنواره پروفسور محمدقلی شمس پدر علم نوین چشم پزشکی ایران، بزرگداشت تصدیق موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مهار تراخم و دریافت گواهی از سوی سازمان جهانی بهداشت با حضور «کریستوف هاملمن» نماینده این سازمان در ایران و مقامات وزارت بهداشت برگزار می شود.

وی با اشاره به جایگاه ایران به عنوان سومین کشور در زمینه کنترل بیماری تراخم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اظهار داشت: تراخم یک بیماری عفونی چشم است که در صورت عدم درمان به موقع منجر به نابینایی می شود و قرار است کتاب مربوط به تاریخچه مهار تراخم در ایران در این جشنواره توزیع شود.

محمدی ادامه داد: یازدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی پروفسور محمد قلی شمس با هدف شناسایی افتخارات و شایستگی‌های جامعه چشم پزشکی و علوم بینایی ایران و تقدیر و تجلیل از دانشمندان، آموزگاران، رهبران و محققان این عرصه دوم اسفند ماه امسال در سالن آمفی تئاتر بیمارستان فارابی تهران برگزار می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: این جشنواره در دو دسته رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود که در دسته غیررقابتی بخش‌هایی همچون اعطای نشان نوع‌ دوستی و پیشگیری از نابینایی (نشان خدادوست)، دانشمند برتر (نشان پیمان) و آموزگار برتر(نشان سجادی)، نشان خدمت و مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای و اجتماعی (نشان هاشمی)، چشم پزشک پارسی، ادیب چشم پزشکان، درنظرگرفته شده است.

محمدی تصریح کرد: همچنین بخش‌های ابداع یا اختراع برتر، کتاب و پایان‌نامه‌ برتر، نوآوری برتر در روش جراحی، مقاله برتر فارسی و انگلیسی، ایده برتر، نهال دانشوری و بخش دانشور جوان از جمله بخش‌های رقابتی این دوره از جشنواره به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: حفظ و توسعه انسجام و اهلیت حرفه‌ای در جامعه چشم پزشکان و متخصصان وابسته، ارتقا و توسعه هویت و شخصیت چشم پزشکی ایران در عرصه ملی و بین المللی، معرفی الگوها و پروژه‌های برتر علمی- پژوهشی در عرصه چشم‌پزشکی و علوم بینایی، ارتقای کیفیت و هدایت پژوهش‌های عرصه چشم‌پزشکی و علوم بینایی با الگوسازی و معرفی برترین تحقیقات در اولویت‌های ملی و مرزهای دانش با موضوعات اصیل، نوآورانه و بین‌رشته‌ای یا متدولوژی برتر، انگیزش آفرینی برای شکل‌گیری و هدایت پژوهش‌های جدید و هدایت منابع به سمت پژوهش‌های برتر با اعطای گرنت دیگر محورهای جشنواره پروفسور محمدقلی شمس را تشکیل می دهد.

محمدی همچنین از تاسیس بنیاد پروفسور محمدقلی شمس خبر داد و گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور موسسان، ساختار بنیاد شکل گرفت و امسال همزمان با یازدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی پروفسور شمس خبر تاسیس این بنیاد نیز اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: تراخم نوعی بیماری عفونی چشمی است که در مراحل مزمن منجر به نابینایی افراد می شود، مهار این بیماری از جمله موفقیت های ایران طی صد سال اخیر بوده که مستندات آن طی سال های اخیر به سازمان جهانی بهداشت ارایه شد و سازمان جهانی بهداشت گواهی مهار تراخم را در شهریور امسال به ایران اعطا کرد.

محمدی اظهار داشت: همچنین با توجه به درگذشت دکتر علی اصغر خدادوست جراح برجسته چشم پزشکی کشور در 19 اسفند سال گذشته که فقدان بزرگی برای جامعه چشم پزشکی کشور در عرصه ملی و بین المللی به شمار می رود، امسال همزمان با جشنواره امسال علوم بینایی شمس یادمانی برای این چشم پزشک عالی قدر برگزار خواهد شد.

به گفته وی، جایزه «نوع‌ دوستی و پیشگیری از نابینایی» به واسطه خدمات نوع دوستانه ای که دکتر خدادوست در حوزه چشم پزشکی کشور انجام داده، به نام وی طراحی شده است و «نشان خدادوست» طی سال های اخیر به چشم پزشکان یا فعالان حوزه علوم بینایی که فعالیت های نوع دوستانه ای برای پیشگیری از نابینایی در کشور انجام داده اند، اهدا شده است.

محمدی ادامه داد: به دلیل شهرت جهانی این جراح چشم پزشک در حوزه پیوند قرنیه قرار است در روز دوم اسفند ماه امسال از تندیس دکتر علی اصغر خدادوست که وی را در حال پیوند قرنیه نشان می دهد، رونمایی شود.

وی تاکید کرد: همچنین همزمان با این جشنواره «جوایز بهداشت سلامت عمومی» اهدا می شود که امسال با محوریت تراخم و مشارکت کنندگان کنترل تراخم در یک صد سال گذشته در قالب 6 جایزه از سوی موسسه جرجانی اعطا خواهد شد.

حدود 100 سال پیش در دنیا و 50 سال پیش در ایران، تراخم مهم ترین عامل نابینایی به شمار می رفت؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت طی سال های اخیر تلاش های گسترده ای را برای مهار این بیماری در سطح جهان انجام داده است. از سال 1375 شمسی این سازمان همچنین تلاش های متمرکزتری را در قالب برنامه 2020 GAT در قالب یک ائتلاف انجام داده است.

اطلس تراخم با هدف شناسایی مناطق پاک یا آلوده به تراخم از سوی سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است که نسخه آن لاین آن نیز موجود است و به طور منظم به روزرسانی می شود. بر پایه ائتلاف 2020 GAT شاخص هایی مانند وضعیت پلک چشم، دسترسی به آنتی بیوتیک، پاکیزگی صورت و کنترل بهداشت محیطی به عنوان چهار مکانیزم اصلی مهار تراخم شناسایی می شوند. از آنجا که راه انتقال این بیماری از طریق نشستن مگس از صورت فرد آلوده به فرد دیگر به ویژه کودکان است، در بعد بهداشت محیط، دسترسی به آب تمیز و فاضلاب بهداشتی و نگهداری دام نیز مورد توجه این برنامه است.

بر این اساس وزارت بهداشت کشور در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور که احتمال آلودگی در آن مناطق بیشتر بود، بر اساس استاندارد های سازمان جهانی بهداشت پیمایش هایی را انجام داده است. به منظور تکمیل شواهد، سلسله ماموریت هایی با تمرکز بر مناطق مرزی روستایی که در همسایگی افغانستان، پاکستان و عراق که بر اساس اطلس تراخم یا آلوده هستند، یا وضعیت نامعلومی دارند، انجام شده است.

نتایج پیمایش ها به همراه موارد منتشر شده قبلی، مطالب حاصل از نشست های انجام شده با مسئولان اداره آبفا و آموزش و پرورش جمع بندی و در قالب یک الگو به سازمان جهانی بهداشت ارایه شد که در نهایت این سازمان در شهریور امسال پیام تبریک رسمی خود را مبنی بر تصدیق مهار تراخم در ایران اعلام کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 28بهمن 1397 ، کدخبر: 83212801،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین