پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۷۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
مجلس نمایندگان آمریکا با ادعای همکاری ایران با جبهه پولیساریو در صحرای غربی، یک قطعنامه علیه تهران صادر کرد.
شعا رسال: مجلس نمایندگان آمریکا با ادعای همکاری ایران با جبهه پولیساریو در صحرای غربی، یک قطعنامه علیه تهران صادر کرد.

 مجلس نمایندگان آمریکا با صدور یک قطعنامه دو حزبی همکاری ادعایی جبهه پولیساریو در صحرای غربی با نیروهای حزب الله لبنان و ایران برای بی ثبات کردن شمال آفریقا را محکوم کرد.

این قطعنامه که توسط «جو ویلسون»، «کارلوس کوربلو» و «گری کانلی» تدوین و ارائه شده است می‌گوید که مغرب یک متحد قوی و شریک آمریکا برای صلح وثبات در شمال آفریقا و خاورمیانه باقی خواهد ماند. این قطعنامه همچنین از تلاشهای سازمان ملل برای دستیابی به یک قطعنامه صلح در صحرای غربی حمایت کرده است.

در این قطعنامه آمده است که آمریکا از طرح خومختاری منطقه صحرا تحت حاکمیت دولت مغرب که به مدت 10 سال موضع ایالات متحده است حمایت می‌کند و آن را جدی و معتبر می‌داند.

این قطعنامه با اشاره به قطعنامه 1441 شورای امنیت سازمان ملل، که مورد حمایت واشنگتن است، از اقدامات مخرب و غیرسانده جبهه پولیساریو در منطقه صحرا انتقاد کرده و خواستار خروج فوری پولیساریو از مناطق منطقه صحرا است که تحت کنترل این جبهه قرار دارد.

براساس این گزارش، این قطعنامه همچنین از قطع روابط دیپلماتیک مغرب با ایران به خاطر حمایت این کشور و همچنین نیروهای حزب الله از جبهه پولیساریو حمایت کرده است.

این در حالیست که جبهه پولیساریو در اردیبهشت سال جاری هرگونه کمک ایران به این جنبش را را رد کرد و آن را اتهامات دروغین از طرف دولت مغرب خوانده است.

وزارت خارجه ایران نیز مواضع وزارت خارجه مغرب درباره ارتباط سفارت جمهوری اسلامی با جبهه پولیساریو را قویا رد کرده است.

«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مراکش در آن زمان گفته بود که کشورش، روابط خود را با ایران به‌دلیل حمایت ایران و حزب‌الله لبنان از جبهه پولیساریو قطع خواهد کرد.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران خاورمیانه این اقدام دولت مغرب را تحت فشارهای حکومت آل سعود خوانده‌اند. تصمیم مغرب برای قطع روابط با تهران مدتی بعد از سفر «محمد ششم» پادشاه این کشور به ریاض صورت گرفت.

جبهه پولیساریو، جنبشی واقع در صحرای غربی است و کنترل بخشهایی از این منطقه را در اختیار دارد. این جنبش خواستار جدایی صحرای غربی از مغرب است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک، تاریخ انتشار: 9 مهر 1397، کدخبر: 838660 ، www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین