پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
دیدبان ها تخلفات ساختمانی ناشی از نظارت مهندسان و فعالان ساختمانی را در تهران رصد می کنند.
شعارسال: آقای شیبانی مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی درباره امضافروشی در بخش ساختمان گفت :‌ بیش از آنکه خلاء‌ قانونی را در نظر بگیریم فقدان یک نظم اصولی در تنظیم روابط اشخاص دخیل در حرفه وجود دارد دلالانی که از فقدان مالک صحیح سوء استفاده می کنند.


وی ادامه داد : توجه ناکافی و نبود آموزشهای لازم و نبود مجموعه مدون اخلا ق حرفه ای باعث بروز برخی مشکلات شده است و برخی از مهندسان متخلف عدم اگاهی را دلیل تخلف خود می دانند.


مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی افزود :‌ آسیب شناسی صورت گرفته ونتایج را در بخش ساختاری مد نظر قرار دادیم تلاش ما اصلاح ساختاری است تا کسانی که عمداً مواردی را خارج از اخلاق حرفه ای انجام می دهند به عنوان تخلف حرفه ای قابل پیگیری باشد.


وی تاکید کرد:‌ در برخی شهرها ریشه تخلفات را در این می بینیم که مراجع صدور پروانه های ساختمانی از محل تخلفات ساختمانی کسب درآمد می کنند و اگر اینگونه هم نباشد حداقل بحث نظارتی و کنترلی مراجع صدور پروانه های ساختمانی دچار اشکال است و در برخی از شهر ها به گونه ای عمل می شود که یک نقشه ای منطبق با ضوابط و مقررات ملی ساختمان تهیه می شود و این نقشه ها پایه و اساس دریافت ساختمان قرار می گیرد و چون ضوابط شهرسازی و هم مقررات ملی ساختمان رعایت می شود پروانه ساختمان صادر می شود.


وی افزود :‌ مالک ساختمان با تمایل خود نقشه ها را کنار می گذارد و دوباره نقشه تهیه می کنند با تخلف از نقشه مقررات ملی ساختمان را می سازد و در انتها نقشه های جدیدی که ساخته شده مغایر با ضوابط شهرسازی و نقشه اصلی است تهیه می کند و باید مراجع صدور پروانه های ساختمان به شدت از این قضیه باید جلوگیری کنند.


مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی افزود:‌ مهندسان در طراحی و اجرا و نظارت نباید با این پدیده همراهی کنندباید به اجرا و نظارت نقشه ها وفادار باشند در غیر این صورت تخلف را گزارش کنند.


شیبانی ادامه داد : اگر شهرها اصولی شکل نگیرند شهروندان با گرفتاری ها و آسیب های فراوانی مواجه خواهند شد و مقررات ملی ساختمان تنها مرجع فنی و حاکم بر ساختمانها است.


وی افزود :‌ قانون گذار در ماده 34 قانون مهندسی ساختمان به این موضوع اهمیت داده و مقررات ملی ساختمان ذکر شده است.


شیبانی تاکید کرد : ضوابط و مقررات ملی ساختمان تکلیف اساسی بر همه دست اندکاران ساخت و ساز و ملاک اصلی فعالیت ها است .
وی تاکید کرد:‌سازمان نظام مهندسی استانها با همکاری وزارت راه و شهرسازی در چارچوب پروژه ای با عنوان دیده بان شهر سامان داده شده و به زودی فعالیت از استان تهران آغاز خواهد شد .


مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی درباره پدیده کم فروشی در ساختمانها گفت :یکی از اساس کم فروشی ‌ زمانی است که خدمات مهندسی به طور کامل ارائه نشود.


شیبانی با اشاره به سابقه 50 ساله در شهرسازی گفت: قانون نظام مهندسی در طرحهای تفضیلی برای 6 شهر بزرگ و 6 شهر کوچک در فاصله بین سال 49- 50 تدوین شد و رشته شهر سازی در سال 47 شروع شد و اصل پروانه ساختمان برای پروژه ها و اکثر ساختمانها رعایت می شود.

وی تاکید کرد:براساس گزارش ها در برخی از شهرها 70 درصد ساخت و ساز بدون پروانه بوده یا برخی از پروژه های مسکن بدون پروانه بود که در چنین مواردی وزارت راه و شهرسازی موضوع را بررسی و علت عدم صدور پروانه ساخت و ساز بررسی و مشکلات موجود رفع می شود.
مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد : در تهران تماهی ساخت و ساز ها با پروانه ساختمانی صورت می گیرد.


وی افزود : در سطح کشور اکثر قریب به اتفاق ساختمانها بر اساس پروانه ساختمان است و وزارت راه و شهرسازی بر این قضیه نظارت دارد و هم از طریق ترتیبات و دبیرخانه شورای شهر سازی این فرایند ها کنترل می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ یکشنبه 12 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 1117431، www.iribnews.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین