پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۵۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
رئیس اداره ریل امور بندری بنادر کشور گفت: در شش ماه نخست امسال حمل‌و‌نقل ریلی کالا از بنادر کشور بین ۱۵ تا ۲۵ درصد در طیف کالاهای مختلف به‌صورت متوسط نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

شعار سال: رضا باقری اظهار کرد: اکنون چهار بندر شهید رجایی، امام خمینی(ره)، انزلی و بندر خرمشهر به شبکه حمل‌و‌نقل ریلی متصل‌اند و از این چهار بندر شهیدرجایی و بندر امام خمینی(ره) با تناژ بالا و درصد رشد سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد فعال هستند. وی با اشاره به جا‌به‌جایی کالا از بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی(ره) گفت: سال گذشته بندر امام خمینی(ره) به تناژ سه میلیون تن حمل ریلی و بندر شهید رجایی به ۱۰ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال جاری به رشد ۲۵ درصدی برسد. باقری با بیان اینکه در خوزستان بندر امام خمینی(ره) از فعالیت حمل ریلی خوبی برخوردار است، گفت: انتظار داریم راه آهن یک درصدی ظرفیت حمل‌و‌نقل خود را به بندر خرمشهر اختصاص دهد و امید است توسعه و رونق اقتصادی از طریق حمل ریلی انجام شود تا سهم بندر خرمشهر حفظ شود.

وی توسعه و اتصال شبکه ریلی چهار بندر مهم کشور به شبکه ریلی سراسری را از برنامه سازمان بنادر در سال جاری اعلام کرد و گفت: در برنامه توسعه امسال اتصال ریلی بندر چابهار، انزلی، آستارا و بوشهر به شبکه سراسری در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر مطالعات بندر انزلی و چابهار در حال اقدام است.

وی کاهش آلودگی محیط زیست و حوادث جاده‌ای را از مزایای حمل ریلی دانست و گفت: حمل ریلی سبز و از آلودگی محیط زیستی کمتری برخوردار است و همچنین باعث می‌شود چرخه تامین و لجستیک حمل داخلی تنوع و انعطاف خود را حفظ کند و وابسته به نوع خاصی از حمل نباشد. رئیس اداره ریل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: برای احیای حمل‌و‌نقل ریلی در بندر خرمشهر نه تنها به ترغیب و تشویق صاحبان کالا نیاز است بلکه همکاری گمرک و ایجاد انگیزه در راه‌آهن ضروری است.

باقری اظهار کرد: بنا بر سیاست‌های برنامه ابلاغیه ششم توسعه همچنین استراتژی و رویکرد وزارت راه و شهرسازی به تمام سازمان‌ها درخصوص افزایش سهم حمل ریلی در بنادر به‌عنوان نقطه مرکزی بار سازمان بنادر و دریانوردی تاکید شده است. وی به تشکیل اداره لجستیکی و امور حمل‌و‌نقل چندوجهی به منظور هماهنگی و رسیدگی به توسعه حمل ریلی اشاره کرد وگفت: این نشست به‌منظور احیای حمل ریلی بار در بندر خرمشهر به‌عنوان قدیمی‌ترین بندر متصل به شبکه ریلی کشور تشکیل شده است.

باقری حضور صاحبان کالا در حمل‌و‌نقل ریلی را مهم دانست و گفت: صاحبان کالا برای اینکه ترغیب و تشویق شوند تا بار خود را به راه‌آهن حمل کنند نیاز به همکاری و همیاری دستگاه‌های ذی‌ربط دارند.

وی انتخاب نوع حمل کالا، زمان و هزینه برای صاحبان کالا را مهم اعلام کرد و گفت: برای صاحب کالا دو شاخص زمان و هزینه در انتخاب نوع حمل کالا مهم است.

باقری افزود: بنا بر این همکاری سطح بسیار بالا با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ستاد برنامه‌ریزی شده و قرار بر این است که هزینه و زمان در چرخه حمل ریلی از مبدا تا مقصد کاهش پیدا کند ضمن اینکه بندر خرمشهر نیز باید به این سمت حرکت کند.

وی گفت: در دیگر بنادر کشور، راه‌آهن با صاحبان کالا توافق داشته به گونه‌ای که خط ریلی به محل کارخانه‌های آنها احداث کند. در بندر خرمشهر نیز چنین ساز و کاری از سوی صاحبان کالا باید پیگیری می‌شود تا هزینه نهایی و زمان جا‌به‌جایی کالا در شبکه ریلی نسبت به سایر حمل‌و‌نقل رقابتی شود.

همچنین معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر عدم امکان حمل مستقیم، محدودیت زمانی و هزینه حمل کالا را از مشکلات حمل‌و‌نقل ریلی دانست و گفت: راه‌آهن باید زمینه حمل‌و‌نقل آسان و با هزینه مناسب را برای جذب صاحبان کالا فراهم کند.

مهران میدری افزود: محدودیت زمانی برای صاحبان کالا در ارسال کالا به بازار به دلیل عدم امتداد ریل تا اسکله و امکان تخلیه مستقیم از واگن به شناور و بالعکس مقدور نبوده و با ایجاد هزینه‌های اضافه تخلیه و بارگیری و حمل به اسکله توان رقابت در ارسال کالای صادراتی را از بین می‌برد.

وی شناسایی مشکلات از سوی عوامل مرتبط با حمل کالا به وسیله حمل‌و‌نقل ریلی را مهم دانست و گفت: به این منظور باید مشکلات حمل‌و‌نقل ریلی در بندر خرمشهر شناسایی و در راس امور سازمان‌های مربوطه کشور اعم از راه‌آهن، گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد تا راهکارهای مناسب برای آن دیده شود.

رئیس گروه بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن جنوب نیز گفت: راه آهن جمهوری اسلامی برای ترغیب مشتریان خود این آمادگی را دارد که هزینه حمل‌و‌نقل ریلی را ۳۰ درصد نسبت به حمل جاده‌ای کاهش دهد. ولی‌اله شریفی‌نیا با بیان اینکه حمل کالا از دیگر بنادر تا اقصی نقاط کشور در حال انجام است، گفت: اگر صاحب کالا سالانه ۱۰۰ هزار تن کالا از خرمشهر به دیگر نقاط کشور درخواست حمل‌و‌نقل ریلی کند راه‌آهن حاضر است قطار در اختیار صاحب کالا قرار دهد. وی گفت: اکنون هیچ‌گونه کمبود لکوموتیو نداریم و این آمادگی را داریم که از بندر خرمشهر به تهران، مشهد، شمال و تبریز کالا جا‌به‌جا کنیم.

شریفی‌نیا اظهار کرد: قبل از جنگ تحمیلی خط ریلی راه‌آهن به شش اسکله و پنج انبار بندر خرمشهر متصل بود و در سال ۹۴ خط ریلی تا بندر خرمشهر برقرار شد و اولین محموله سیمان از دورود تا خرمشهر رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 11 مهر97، شماره: 3447295


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین