پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۱۶۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۱
مسیر زندگی، مسیری است که باید مربی داشت چراکه انحرافات در این مسیر زیاد است و این مسیر، راهی نیست که بتوان در آن آزمون و خطا داشت از این رو خودسری‌ها، تجربه و آزمایش، ناچار با شکست‌ها، یأس‌ها، خستگی‌ها و ناتوانی همراه است.

شعارسال: انسانی که با دنیای مدرن ارتباط داشته و زندگی می‌کند و این دنیای مدرن با خون، گوشت و پوست او عجین شده است، شهوت‌ها با رنگ‌های مختلف از امیال جنسی گرفته تا شهوت پست و مقام و همچنین مقبولیت داشتن در نزد مردم به دور او حلقه زده و او را اسیر خود کرده‌اند و هر لحظه خود را با رنگ و لعاب تازه خوش رنگ‌تر و جذاب‌تر جلوه می‌دهند.

اینجاست که اگر بخواهیم خود را از منجلاب این دنیای مجازی آزاد کنیم و اسیر این دنیای فریبنده نشویم باید هدفمان را مشخص کنیم. اما این هدف اگر محدود به هفتاد یا هشتاد سال شود به ناچار طوری تربیت می‌شویم که سرمایه‌هایمان در این هفتاد یا هشتاد سال گارگشا باشد.

ولی آنجا که هستی را با وسعتی که دارد شناختیم و فهمیدیم که انسان در درون خود عظمتی دارد که این هستی را زیر پا دارد پس باید انسانی را تربیت کنیم که استعداد و سرمایه‌هایش در تمام این عوالم گارگشا باشد. پس با تشخیص این هدف و شناخت عظمتمان برای پیروزی در این عمل و رسیدن به هدفی که در نظر گرفته‌ایم، نیاز به کسی داریم که آن را رهبری کند و حد و حدودها را به ما نشان دهد بر همین اساس است که امام سجاد (ع) می‌فرماید: «هَلَکَ مَنْ‏ لَیْسَ‏ لَهُ‏ حَکِیمٌ‏ یُرْشِدُه»؛ کسى که حکیم (دانشمند) ارشاد کننده‌اى نداشته باشد گمراه مى‌شود.

*اولین نکته که چرا باید مربی داشت؟

یکی از نکته‌هایی که باید بدان توجه کنیم اینکه در این مسیر تکاملی، مسیری است که حتماً باید مربی داشت و گرنه انحرافات در این مسیر زیاد است و این مسیر، راهی نیست که بتوان در آن آزمون و خطا داشت.

«خودسری و تک‌روی و تجربه و آزمایش، ناچار با شکست‌ها، یأس‌ها، خستگی‌ها و ناتوانی‌ها همراه است. سلمان‌وار در جستجوی مربی رفتن، آسان‌تر و پربارتر از لقمان‌وار از بدها ادب آموختن است... در بحث آموزش این مسأله بارزتر می‌شود، که همراه مربی می‌توان از هر حادثه درس گرفت و حتی از بدی‌ها خوب استفاده کرد».

حال این مربی یا استادی که می‌خواهد دستمان را بگیرد باید سه وظیفه را عهده‌دار شود و آن را انجام دهد:

1ـ تزکیه و آزادی

مربی باید کسی باشد که ما را از غرورها و تکبرها و تعصب‌های مذموم به دور بدارد. شما فرض کنید در یک دریا، ناخدای کشتی برای پیدا کردن مسیر از قطب نما استفاده می‌کند و این قطب نما در مسیر درست او را هدایت و راهنمایی می‌کند و توصیه‌ای که برای صحیح کار کردن قطب‌نما می‌کنند اینکه در اطراف او آهن‌ربا یا اشیای مغناطیسی نباشد، که در صورت وجود موجب اشتباه این قطب نما شده و ناخدا از مسیر منحرف می‌شود. مربی خوب کسی است که این اشیای جذب کننده را از انسان دور کرده تا مسیر به انحراف کشیده نشود.

2ـ تعلیم و آموزش

یکی از نکته های اساسی که در تعلیم و تربیت ما مغفول واقع شده است این که ما در مسیر آموزشمان، سعی بر این داریم که همه‌ معلومات را بصورت فریز شده و بسته بندی شده به افراد آموزش دهیم و آنجایی که مربی، آگاهی‌ها را بصورت بسته بندی و صادراتی به شاگردان بخوراند در واقع آنها را مسخ و محدود کرده و تحرک و جُنب و جوش و تفکر را از آنها گرفته و این عمل آسیبی که دارد این است که این دانش‌آموزان با پیش آمدن رویداد جدید درمانده شده و راهی برای گسیل ندارند.

مثلاً مربی بجای اینکه از ورزش کردن و مضرات عدم ورش کردن ده‌ها جلسه توضیح دهد بهترین کار این است خود بچه‌ها را به ورزش کردن با دستورات و سفارشات عملی بکشاند تا همه از ابعاد گوناگون و زاویه‌های مختلف برداشت‌های مختلفی از این موضوع به دست آورند.

3ـ تذکر و یادآوری

یکی از اساسی‌ترین نکته‌هایی که برای آموزش نیاز است تذکر و یادآوری است؛ یک معلم خوب کسی است که از بین مادی‌ترین و دنیایی‌ترین مثال‌ها بتواند تذکر و یادآوری خود را انجام دهد. گاهی اوقات آنقدر مشغول و گرفتار دنیا و آلات و زینت‌های آن می‌شویم، همچنین شیطان نیز کمربند همت را محکم بسته برای انجام وظیفه و این است که مربی باید یادآوری‌ها و تذکراتی داشته باشد. همانطوری که خداوند در قرآن این مورد را متذکر می‌شود:

«وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَى تَنْفَعُ المُؤْمِنِینَ»؛ اندرز بده که اندرز، مؤمنان را سودمند افتد.

مانند آنجا که پیامبر به‌همراه اصحاب به بیابان رفته بودند و دستور به جمع آوری هیزم می‌دهند وقتی اصحاب هیزم‌ها را آوردند و روی هم ریختند هیزم‌های بسیاری انباشته شد. حضرت رسول (ص) نگاهی نمود و اظهار داشت: «بدانید که گناهان نیز به همین شکل زیاد و روی هم انباشته می‌شود، سپس آن حضرت به عنوان موعظه و نصیحت، خطاب به حاضرین نمود و فرمود: مواظب حرکات خویش باشید و حتی از گناهان کوچک نیز خود را برهانید». (چون ذره، ذره جمع شود و انسان را روسیاه می‌کند)

در نتیجه باید گفت وقتی که انسان متوجه شد، فقط برای این هفتاد هشتاد سال، زندگی به دنیا نیامده و برای یک زندگی ابدی خلق شده است، بر این اساس باید استعدادهای درونی خود را شکوفا کند، برای شکوفایی استعداد نیاز به مربی و استاد دارد که این استاد سه وظیفه برعهده دارد: تزکیه و آزادی، تعلیم و آموزش، تذکر و یاد آوری.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 13اردیبهشت1395، کدخبر: 13950211000657: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین