پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۳۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
شاید 120 سال پیش که اولین کارخانه ابریشم شهرلاهیجان در گیلان ساخته می‌شد، کسی نمی‌توانست تصور کند که بعد از این مدت زمان، این کارخانه که در حال حاضر متروکه شده، به مجموعه گردشگری تبدیل خواهد شد. ساختمان این کارخانه سابق نساجی که به «فلاطوری» معروف است و یکی از آثار معماری سنتی منحصر به فرد منطقه و حتی کشور محسوب می شود، قرار است در قالب مجموعه فرهنگی - گردشگری پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی گیلان باشد.

شعار سال: چند روز پیش بود که «مصطفی سالاری»، استاندار گیلان در این باره اعلام کرد که در راستای سیاست‌های حمایتی دولت از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این ساختمان تاریخی به عنوان «مجموعه فرهنگی و گردشگری» احیا می‌شود.

ثبت ملی کارخانه
«ولی جهانی»، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این زمینه اظهار داشت: این بنای 120 ساله در زمان مظفرالدین شاه قاجار و در اوج شکوفایی صنعت ابریشم گیلان توسط مهندسان آلمانی بنا شده و در حال حاضر بخش کوچکی از آن به عنوان اداره نوغان شهر لاهیجان فعالیت دارد.
وی با اشاره به اینکه این بنا به عنوان یکی از آثار تاریخی لاهیجان در دوره صفویه با استفاده از مصالح بومی ساخته شده، ادامه داد: قطر پی و دیوارهای این بنای دو طبقه که تلفیقی از معماری سنتی ایران و اروپاست، به بیش از یک متر می‌رسد. دیوارها و سه ستون قطور در طبقه همکف آن، توسط سقف چوبی این طبقه را نگه داشته‌ است. همچنین بام شیب‌دار چوبی بنا نیز توسط ستون‌های چوبی طبقه بالا نگاه داشته شده‌ است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه چندی پیش، انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان این بنا را به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معرفی کرد، افزود: با توجه به در حال تخریب بودن بنای این کارخانه، با پیگیری‌های انجام شده ساختمان فلاطوری در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. با توجه به ثبت ملی این بنا، چندی پیش در تفاهمنامه‌ای چهارجانبه میان استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهاد کشاورزی گیلان با انجمن میراث فرهنگی و طبیعی، احیای آن در دستور کار قرار گرفته است.
مرمت بنا با 400 میلیون تومان
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به هزینه‌های این طرح، ادامه داد: اعتبار لازم برای مرمت این بنا 400 میلیون تومان در نظر گرفته شده که قرار است از محل بودجه اعتبارات استانی تأمین شود. البته تاکنون بودجه‌ای به میراث فرهنگی تخصیص نیافته، اما تمام اقدامات اولیه درخصوص انتخاب پیمانکار، طراح و... انجام شده و به محض تخصیص اعتبار کار اجرایی آن آغاز می‌شود.
جهانی با اشاره به اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات این کارخانه از نظر قدمت و اصالت حائزاهمیت است، خاطرنشان کرد: در نظر داریم پس از مرمت بخشی از این مجموعه را به مرکز نمایشگاهی، آموزش و ترویج نوغانداری اختصاص دهیم. البته بخش‌های دیگری در زمینه فعالیت‌هایی چون عرضه صنایع دستی، غذاهای محلی و فروش سوغات گیلان نیز در نظر گرفته
شده است.

تکمیل مجموعه گردشگری
این مقام مسئول افزود: از آنجایی که موقعیت این بنا به نحوی است که چند اثر تاریخی دیگر در اطراف آن واقع شده، احیای این کارخانه می‌تواند مجموعه گردشگری منطقه را تکمیل کرده و زمینه‌ای را ایجاد کند تا گردشگران بدون اتلاف وقت از آثار تاریخی دیگر مانند پل خشتی لاهیجان، تپه باستانی پنج پیران، حمام گلشن، مسجد جامع لاهیجان و دیگر آثار باستانی نیز بازدید کنند. از سوی دیگر به علت اینکه این کارخانه در ورودی شهر لاهیجان واقع شده، دسترسی آسانی به راه‌های شهری دارد و گردشگران براحتی می‌توانند از آن بازدید کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 18 مهر97، شماره: 485188


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
0
0
چه خوب که گذشتگان ما همچین آثاری ساختند تا برای ما تبدیل به میراث گردشگری بشن و حتی متروکشون برای ما منفعت داشته باشه.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین