پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
در حالی که میزان مصرف زیتون سیاه و روغن زیتون بدون بو در کشور افزایش یافته است، عضو شورای ملی زیتون ایران معتقد است، این محصولات سرطان زا است و نباید چنین محصولاتی خریداری و مصرف شود.

شعارسال: در سال های نه چندان دور با سفر حجاج به عربستان میزان ورود مواد خوراکی همچون نوشابه و زیتون به ایران توسط حجاج افزایش قابل توجهی به خود گرفت و این در حالی است که مردم طعم مواد خوراکی مصرف شده را در عربستان بسیار به یاد دارند.

عربستان کشوری است که آنچنان تولید مواد غذایی ندارد و بیشتر مواد غذایی خود را به صورت سفارشی از کشورهای دیگر تهیه می‌کند، به طور مثال این کشور در چند سال اخیر در زمینه تولید نوشابه و زیتون با کشورهای اروپایی و آمریکایی قرارداد همکاری بلند مدت و سرمایه گذاری تولید مواد غذایی به امضا رسانده است.

با توجه به این تفاسیر این کشور محصولات مشترک خود با دیگر کشورها را به خورد حجاج ایرانی می‌دهد.

در چند ماه اخیر شایعات بسیاری در رابطه با زیتون سیاه مبنی بر اینکه این زیتون‌ها با استفاده از مواد سمی و غیرسمی به رنگ سیاه تبدیل می‌شوند نقل می‌شود و این در حالی است که در ایران آنچنان درخت زیتون سیاه وجود ندارد و اکثر زیتون‌های سیاه در جنوب ایران یافت می‌شود، البته زیتون سیاه را می‌توان به بسته بندی شکیل و نام‌های تجاری اروپایی از فروشگاه‌های بزرگ تهران تهیه کرد.

عضو شورای ملی زیتون ایران، با بیان اینکه نباید زیتون سیاه، بدون هسته، روغن زیتون تصفیه شده و بی بو استفاده کرد، گفت: کشورهای اروپایی با افزودن کربن و گولوکات آهن به زیتون سبز، زیتون سیاه با طعم خوشمزه اما سرطان زا تولید می‌کنند.

سیداحمد بلندنظر در رابطه با حواشی مصرف زیتون سیاه، اظهار کرد: در ایران به زیتون سبز برای تبدیل به زیتون سیاه هیچگونه مواد سمی و غیرسمی افزوده نمی‌شود و متاسفانه چنین اقدامی در کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی کربن و گولوکات آهن به زیتون افزوده می‌شود که تحت حرارت بسیار زیاد به رنگ سیاه درآمده و طعم خوبی پیدا می‌کند اما مصرف زیتون توصیه نمی‌شود، زیرا چنین زیتونی می‌تواند عامل سرطان باشد.

او تاکید کرد: به مصرف کنندگان توصیه می‌شود تا زیتون بی هسته، زیتون سیاه، روغن زیتون بی بو و روغن زیتون تصفیه شده خریداری و مصرف نکنند، در رابطه با زیتون بی هسته می‌توان گفت، با خروج هسته از زیتون بافت‌های سلولی زیتون شکافته شده و در مدت زمانی که در آب و روغن قرار داده می‌شود تمام مواد مغزی آن همراه با آب دور ریخته شده و تنها تفاله زیتون مورد مصرف قرار می‌گیرد.

عضو شواری ملی زیتون ایران خاطرنشان کرد: تا به امروز کشور کویت تولید زیتون نداشته است اما متاسفانه به صورت قاچاق زیتون سیاه از این کشور و از طریق لنج به ایران وارد می‌شود که تمام تولیدات کشورهای اروپایی است.

وی بیان کرد: توصیه می‌شود حجاج در سفر به کشور عربستان از زیتون سیاه استفاده نکنند و برای مصرف این محصولات را به کشور وارد نکنند زیرا گولوکات آهن عامل سرطان خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاريخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395، کد خبر: 168361، www. mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین