پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۶۵۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
با وجود تمام اقدامات صورت گرفته‌ شده به‌ منظور ارائه بهترين خدمات به سالمندان حاضر در کلان‌شهر تهران، اما؛ هنوز نمي‌توان گفت که تهران، شهر دوستدار سالمند است.

شعار سال: هر سال مصادف با يک اکتبر، مراسمي تحت عنوان روز جهاني سالمند در سراسر دنيا برگزار مي‌شود و در ايران نيز به همين مناسبت، يک هفته به گراميداشت سالمندان اختصاص داده‌ شده است.

در شرايطي که تمام نهادها در هفته سالمند شعارهاي متعددي را در راستاي حمايت از اين قشر سر مي‌دهند، بعد از گذشت تنها چند روز از اين هفته تمام اين شعارها به فراموشي سپرده مي‌شود و حتي مي‌توان گفت نهادهاي عضو در شوراي ملي سالمندان نيز آن‌طور که بايد به وظايف خود در قبال اين قشر عمل مي‌کنند.

در حال حاضر شاهد هستيم که در کلان‌شهرهاي کشور شرايط حتي براي عبور و مرور آسان سالمندان در شهرها نيز فراهم نيست و اين وضعيت در ساير شهرهاي کوچک‌ و روستاها بسيار وخيم‌تر است.

حجت‌الاسلام ميثم امرودي، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در رابطه با برنامه‌هاي شهرداري براي سالمندان به خبرنگار خبرگزاري موج مي‌گويد: در راستاي حمايت از قشر سالمند، کانون‌هاي سالمندي در شهرداري تهران تشکيل‌شده و اکنون اين کانون‌ها در سراسر پايتخت بيش از 60 هزار عضو دارند.

وي مي‌افزايد: با حمايت اعضاي حاضر در شوراي اسلامي شهر تهران مقررشده طرح‌هاي رفاهي براي سالمندان تهراني افزايش پيدا کند و اين طرح قرار است در آينده نزديک به تصويب برسد.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با تأکيد بر اينکه «تهران هنوز به شهر دوستدار سالمند تبديل نشده است»، مي‌افزايد: بنا بر برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته‌شده بايد در راستاي برخي اقدامات حمايتي و همچنين مناسب‌سازي شهر به‌ منظور تردد آسان سالمندان در پايتخت برنامه‌ريزي مي‌شد اما همچنان شاهد اين اتفاق نيستيم.

در اين رابطه، برخي از اعضاي حاضر در شوراي اسلامي شهر تهران نيز از وضعيت شهر براي تردد قشر سالمند و معلول ابراز نارضايتي مي‌کنند.

احمد دنيامالي، رئيس کميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران، دراين‌باره به خبرنگار خبرگزاري موج مي‌گويد: شهر تهران ازنظر زيرساخت‌ها براي دوستدار سالمند و معلول بودن با ايده آل‌ها فاصله بسياري دارد.

وي مي‌افزايد: حتي در بسياري از کوچه‌هاي پايتخت کشور، هنوز شرايط براي تردد آسان يک سالمند با عصا فراهم نيست و بايد هر چه سريع‌تر براي آسان شدن شرايط جهت ترددهاي آسان برنامه‌ريزي شود.

در کنار مشکلاتي که براي تردد آسان سالمندان در شهر وجود دارد، هستند بسياري از سالمنداني که به دليل کهولت سن، نياز به نگهداري دارند و خانواده‌هايشان ديگر حاضر به نگهداري از آن‌ها نيستند.

در اين رابطه، علي ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، به خبرنگار خبرگزاري موج مي‌گويد: متأسفانه کشور به سمت پيري درحرکت است و در آينده نزديک با فاجعه پيري در ايران مواجه خواهيم بود.

وي مي‌افزايد: براي برنامه‌ريزي در جهت بهبود شرايط زندگي سالمندان کشور، قرار شده بانک اطلاعاتي سالمندي راه‌اندازي شود و بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته‌شده، اين بانک اطلاعاتي تا سال 95 نهايي خواهد شد.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به افزايش تمايل خانوارها به رها کردن سالمندان خود مي‌گويد: پيش‌ازاين خانواده‌هايي که توان نگهداري از سالمندان خود در درون خانواده‌ها را نداشتند، آن‌ها را به مراکز نگهداري مي‌سپردند اما اکنون شاهد هستيم که در بسياري از مواقع به دليل بالا بودن هزينه‌ها، افراد سالمندان خود را در خيابان‌ها رها مي‌کنند.

در کنار مشکلات بسياري زيادي که براي قشر سالمند کشور و خانواده‌هاي آن‌ها وجود دارد، بسياري از سالمندان نيز براي آنکه معضلات زمان سالمندي‌شان به حداقل برسد، خواهان حضور در مراکز نگهداري سازمان بهزيستي کشور هستند اما در اين رابطه نيز سازمان بهزيستي کشور با مشکل پذيرش سالمندان مواجه است.

انوشيروان محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي کشور، با اشاره به هزينه بالاي نگهداري از سالمندان در مراکز سازمان بهزيستي به خبرنگار خبرگزاري موج مي‌گويد: هزينه نگهداري از هر سالمند در مراکز سازمان بهزيستي کشور مبلغي در حدود 900 تا يک‌ميليون و 300 هزار تومان است و تنها بخش اندکي از اين مبلغ را خانواده‌هاي سالمندان مي‌پردازند.

وي مي‌افزايد: اين هزينه نگهداري در برخي از کلان‌شهرهاي کشور بيش از ميزان اعلام‌شده است و به همين خاطر در برخي از مواقع قادر نيستيم تمام افراد پشت نوبت مانده را جذب کرده و به آن‌ها خدمات ارائه دهيم.

رئيس سازمان بهزيستي کشور با اشاره به پرداخت تمام هزينه‌ها از سوي سازمان بهزيستي براي سالمنداني که خانواده‌هاي آن‌ها توان پرداخت تمام هزينه‌ها را ندارد، مي‌گويد: سازمان بهزيستي کشور بخشي از هزينه‌ها را از خانواده‌ها دريافت کرده اما اگر سالمندي مجهول‌الهويه بوده و يا خانواده وي توان پرداخت نداشته باشد، هزينه‌ها را سازمان بهزيستي کشور مي‌پردازد.

بدون شک با توجه به مشکلات قشر سالمند و کثرت اين مشکلات، هيچ‌گاه اقدامات سازمان بهزيستي کشور براي اين قشر کافي به نظر نمي‌رسد و اين موضوع را مي‌توان از آمار سالمندان پشت نوبت مانده دريافت خدمات سازمان بهزيستي کشور دريافت.

در اين رابطه، احمد دلبري، مدير کل سازمان بهزيستي استان تهران، به خبرنگار خبرگزاري موج مي‌گويد: هم‌اکنون سازمان بهزيستي در استان تهران به 5 هزار سالمند در مراکز روزانه و شبانه خود خدمات ارائه مي‌دهد و در کنار خدماتي که در مراکز به سالمندان ارائه مي‌شود، به خانواده‌هايي که اقدام به نگهداري از سالمندان خود در منزل کرده اما با مشکل مالي مواجه هستند نيز مبالغي را مي پردازد.

وي مي‌افزايد: ماهيانه 120 هزار تومان به برخي از خانواده‌هاي تهراني که سالمندان خود را نگهداري مي‌کنند پرداخت مي‌شود.

مدير کل سازمان بهزيستي استان تهران با ارائه آماري از سالمندان پشت نوبت مانده تهراني مي‌گويد: در حال حاضر 3 هزار سالمند تهراني پشت نوبت دريافت خدمات از سازمان بهزيستي کشور قرار دارند و اميدوار هستيم در سال‌هاي آتي بتوانيم با تأمين اعتبار، نيازهاي اين قشر را برآورده کنيم.

بدون شک، با بررسي مشکلات قشر سالمند مشخص مي‌شود که اين افراد از تردد آسان در کوچه و خيابان‌هاي شهر گرفته تا دريافت خدمات توان‌بخشي و يا حضور در مراکز نگهداري، با مشکلات بي‌شماري مواجه هستند و همچنان نمي‌توان گفت که «تهران»، به‌عنوان پايتخت ايران ‌شهر دوستدار سالمند است همان طور که نمي توان گفت «ايران» شهري دوستدار سالمند، معلول و کودک است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري موج، تاریخ انتشار دوشنبه 20 مهر 1394، کد مطلب: -: www.mojnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین