پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۶۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
اظهار نظر مقامات سیاسی در جناح های مختلف طی روزهای اخیر نشان از وجود برخی نگرانی ها نسبت به بروز و ظهور چهره ای ناشناخته در انتخابات آینده ریاست جمهوری دارد. در همین زمینه اکبر ترکان نسبت به خطر بروز یک رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی که مقید به هیچ چیز نیست هشدار داده و از سویی در جناح مقابل علیرضا زاکانی نیز در اظهار نظری انتخابات آینده مجلس را دور برگردان انقلاب دانسته است.
شعار سال : اظهار نظر مقامات سیاسی در جناح های مختلف طی روزهای اخیر نشان از وجود برخی نگرانی ها نسبت به بروز و ظهور چهره ای ناشناخته در انتخابات آینده ریاست جمهوری دارد. در همین زمینه اکبر ترکان نسبت به خطر بروز یک رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی که مقید به هیچ چیز نیست هشدار داده و از سویی در جناح مقابل علیرضا زاکانی نیز در اظهار نظری انتخابات آینده مجلس را دور برگردان انقلاب دانسته است.
در این شرایط صداهایی هم از تلاش تندروهای اصلاح طلب برای جدا کردن جهانگیری از دولت به گوش می رسد موضوعی که گفته می شود چنانچه اجرایی شود دود آن قبل از هر کسی به چشم اصلاح طلبان می رود.
در همین زمینه یحیی آل اسحاق با بیان اینکه شرایط امروز کشور نیازمند همراهی و همدلی است هرگونه نبود انسجام را سمی مهلک برای کشور می داند.
او اگرچه نگرانی ها از باز تولید احمدی نژاد را چندان واقع بینانه نمی داند اما بر این باور است که بقای جریان های سیاسی از جمله اصلاح طلبان در همراه کردن وجدان جامعه است، موضوعی که به اعتقاد او اگر به آن بی توجهی شود مردم هم در بزنگاه انتخابات واکنش نشان خواهند داد.

متن کامل با یحیی آل اسحاق در ادامه می آید:

- آقای آل اسحاق همان طور که مستحضر هستید اگرچه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند همدلی است، به نظر می رسد اظهارات اخیر آقای جهانگیری فضایی را باز کرد تا عده ای در جریان سیاسی اصلاح طلب بر طبل وجود اختلاف در دولت بکوبند و معاون اول را حتی تشویق به خروج از دولت کنند، نظر شما راجع به این شکل از رفتارها چیست؟  ببینید اینکه آیا اظهارات اخیر آقای جهانگیری عقبه سیاسی دارد یا خیر، نمی دانم؛ اما در حوزه اقتصادی باید عرض کنم اگرچه امروز بزرگترین مشکل کشور اقتصاد بوده و اعتماد مردم به ویژه فعالان اقتصادی به عزم و توان و کارایی دولت است اما متاسفانه این فضا بین مردم در حال پررنگ شدن است که به دلایل مختلف، جریان های سیاسی اولویت اول شان حل مشکلات حوزه اقتصادی نیست که بسیار خطر ناک است.
مسئولان دولتی باید به این نکته توجه داشته باشند که نگاه مجموعه دست اندرکاران اقتصادی کشور به بیان، گفتار و روحیه مسئولان است که آیا می توانند به آینده اعتماد کرده و در چارچوب سیاست های دولت گام بر دارند یا اینکه ناچارند تصمیم های خود را اجرایی کنند.

بعید می دانم جهانگیری از دولت خارج شود

- با این توضیحات و با توجه به جایگاه آقای جهانگیری به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی آیا خروج ایشان از دولت را در این شرایط حساس به صلاح می دانید؟

بعید می دانم آقای جهانگیری از دولت خارج شود. ایشان در واقع  فرمانده اقتصادی کشور هستند به طوریکه هم در دولت فرمانده اقتصاد مقاومتی هستند و هم در خارج از دولت وظایف شان در ارتباط با فرماندهی کل اقتصاد است بنابراین حضور ایشان در دولت تاثیر جدی روی بخش اقتصادی کشور دارد؛ بعید می دانم آقای جهانگیری در این شرایط حساس که دشمن در حال مقابله است جا خالی کنند و بخواهند از دولت خارج شوند.

فکر می کنم عده ای قصد دارند با اظهارات آقای جهانگیری برخورد سیاسی کنند اما به نظر نمی رسد صحبت های آقای جهانگیری دال بر این بود که قصد دارد از دولت کناره گیری کند زیرا بعد از این اظهارات هم در جلسات حضور داشته و کارها از سوی ایشان در حال پیگیری است؛ اینکه چرا این مطالب را بیان کرده نمی دانم اما حرف های خوبی نبود و اثر منفی داشت.

- به نظر می رسد گروهی از اصلاح طلبان تندرو به دنبال ترغیب و تشویق آقای جهانگیری به خروج از دولت هستند؟ علت این برخوردها چیست؟

ببینید من نمی خواهم اظهار نظر سیاسی کنم اما بر این باورم که اثر این نوع رفتارها و اظهارنظرها نه تنها از سوی آقای جهانگیری بلکه از سوی سایر وزرا پیام خوبی برای جامعه ندارد. مشکل امروز کشور مساله انسجام است بنابراین باید یک نسخه واحد، بیان واحد، روحیه واحد و امیدوار و نه روحیه منفعل در کشور حاکم باشد. اینکه عده ای در دولت بگویند ما امتحان خود را پس داده ایم و نمی توانم کار کنیم یا اینکه چرا من را معرفی کردید ثمری جز شکستن امیدها ندارد.

تاکید می کنم طرح این موضوعات از سوی مسئولان در دولت با این مضمون که "من هیچ قدرتی ندارم" به صلاح کشور نیست؛ امروز کشور نیازمند مسئولانی است که روحیه قوی داشته، امید به جامعه تزریق کرده و حتی به دیگران روحیه بدهند.

انشقاق سمی مهلک برای کشور است

- به نظر شما چه کسانی از انشقاق در دولت خوشحال خواهند شد، آیا اصولگراها راضی به این امر هستند؟

هیچ کس از تشتت آرا و انشقاق در دولت خوشحال نخواهد شد. واقع امر این است که هر کسی که به ایران علاقمند بوده و به آتیه جمهوری اسلامی اعتقاد دارد به خوبی می داند که انشقاق آن هم در این روزها برای کشور سم مهلک است وبر این اساس بعید می دانم که این آقایان قصدشان انشقاق باشد.

- پس اینکه آقای کرباسچی این قدر صریح اظهار نظر می کند که آقای جهانگیری اگر اختیاری ندارد از دولت استعفا دهد را چطور می توان تفسیر کرد؟

من نمی خواهم این گونه باشد یا حداقل دوست ندارم این طور فکر کنم که  کسانی به دنبال اختلاف وانشقاق در دولت هستند.

- عده ای شرایط امروز کشور را با سال های 81 تا 84 مقایسه می کنند که در پی بحران کارآمدی در طیف اصلاح طلب شخصی مانند احمدی نژاد روی کار آمد. آیا فضای امروز کشور را همانند آن روزها می بینید، به عبارتی شما نگران بازتولید احمدی نژاد در انتخابات آینده ریاست جمهوری نیستید؟

من فضا را در این حد نمی بینم. ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد اما در این حد نیست، ضمن اینکه مردم تجربه آن دوران را دارند یعنی هزینه هایی که در آن دوران دادند را به خاطر دارند، بعید می دانم چنین تجربه ای دوباره تکرار شود؛ ملت ما باهوش تر از آن هستند که بخواهند تکرار آن تجربه را داشته باشند، منتهی این نگرانی وجود دارد.

البته باید از شما پرسید که چرا وجه مثبت قضیه را نمی بینید. چرا به اصلاح طلبان نصیحت نمی کنید که امروز وقت این صحبت ها نیست بلکه زمان همدلی و انسجام و دست در دست هم دادن است و اینکه مشکل کشور تنها با انسجام حل می شود.

- آقای آل اسحاق نکته دقیقا همین جاست، به نظر می رسد گروهی از اصلاح طلبان تندرو به دنبال تشدید اختلافات در دولت هستند موضوعی که دقیقا منجر به از دست رفتن سرمایه اجتماعی می شود، گفته می شود این موضوع دقیقا اثر مستقیم خود را در انتخابات آینده خواهد  داشت ؟

ببینید مردم در نهایت بر اساس نظر سنجی ها و فهم  و درک شان  گزینه ای را انتخاب می کنند که منافع انقلاب، نظام، کشور و حتی فردی آنها را تامین کند. حافظه مردم این عملیات را فراموش نمی کند.

- پس با این اوصاف نگران ظهور احمدی نژاد جدید نیستید؟

من نگران نیستم. اما هر جریان سیاسی از جمله اصلاح طلبان باید بدانند بقاء شان در این است که تاچه اندازه می توانند وجدان جامعه را با خود همراه کنند؛ اگر مجموعه عملکردشان به گونه ای باشد که برآورد نظر مردم و وجدان عمومی جامعه به این فهم برسد که این ها هم مشکلات داخلی خود را دارند و به خصوص در بزنگاه ها و شرایط حساس به نفع مردم عمل نمی کنند، طبیعی است که در زمان انتخابات واکنش نشان دهند. جریان های سیاسی باید ضریب هوشی شان بالاتر از این باشد که فکر کنند مردم فراموش کارند.

شعارسال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته خبرگزاری تحلیلی الف، تاریخ انتشارک 7 آبان 1397، کدخبر:510411،www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
اقای جهانگیری بهتره بیشتر بفکر عملکرد خودشان باشند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
0
0
م.آ75
اینکه دوستان این اواخر به تکاپو افتادن متاسفانه شاهد قدرت طلبی اقایون هستیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین