پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
مدیر کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب پس از ۳ روز برگزاری این نمایشگاه از بسیاری مسائل پشت پرده خبر داد.
شعار سال: علی اکبر تورانیان مدیر کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب از مانع تراشی مدیر خانه کتاب در ارائه اطلاعات به کمیته اطلاع رسانی و اسپانسر 500 میلیونی که وزارت ارشاد دست رد به سینه آن زد خبر داد.

وی در پاسخ به عملکرد ضعیف کمیته اطلاع رسانی درد دل ناگفته‌ای را مطرح کرد و گفت از زمانی که بحث واگذاری به تشکل‌های نشر پیش آمد وقرار شد ارشاد نمایشگاهی را به تشکل‌ها بدهد تمام ماجراها آغاز شد اما به گفته مسئولان امسال بخش بیشتری به تشکل‌ها واگذار شده است.

تورانیان تصریح کرد:دیدشخصی من این بود که می‌توانیم بهتر کارها را پیش ببریم چرا که با ناشران و تشکل‌ها که به نوعی اشراف کامل به کار خود دارند می‌توانند موضوع را پیش ببرند. بر این اساس کمیته‌های مختلف تشکل شد کمیته اطلاع رسانی را به بنده واگذار کردند چرا که آنچه طی سالهای قبل برایم مهم بود اینکه اطلاع رسانی طی سال‌های سال جزو نقاط ضعف نمایشگاه کتاب بود.

رئیس کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب با بیان اینکه ما معتقدیم کمیته اطلاع رسانی پیشانی نمایشگاه است افزود: اولین ورود و برخورد مردم با نمایشگاه باید همراه اطلاعات باشد چرا که همگان در پی کسب اطلاع از محل غرفه‌ها و ناشران هستند تا حتی برای دسترسی به امکانات نیز نیازمند اطلاع رسان‌ها هستیم.

* واگذاری اطلاع رسانی خوشایند مدیر خانه کتاب نبود

وی با بیان اینکه وقتی واگذاری صورت گرفت در واقع قرار شد که اطلاعات کتاب و ناشران را از خانه کتاب طبق وعده ارشاد تحویل بگیریم بیان داشت: این امر موجب شد ما را به خانه کتاب ارجاع دهند ما هم تا آن زمان فکر می‌کردیم موسسه خانه کتاب در واقع یک بانک اطلاعات دقیق برای ناشران است ولی وقتی که وارد عمل شدیم و با مدیریت آن یعنی آقای مجید غلامی جلیسه جلسه‌ای را برگزار کردیم خواسته‌هایمان مطرح شد و عنوان کردیم ما امسال کمیته اطلاع رسانی را برعهده داریم اما با برخورد سنگین مواجه شدیم و در واقع احساس ما این بود هیچ میل تمایلی برای همکاری ندارند.

تورانیان گفت: خوشایند مدیر خانه کتاب چنین واگذاری نبود بر این اساس بحث‌های زیادی انجام شد که ما نیازمند خانه کتاب هستیم. باید اطلاعات به ما بدهید آن هم بر مبنای وظیفه‌ای که اختیار کردیم ولی متوجه شدیم رویکرد دوستان اولا بر عدم همکاری است دوما اطلاعاتی که ما نیاز داشتیم که کامل و جامع بود در اختیارمان قرار نمی‌دادند بحثشان این بود که کمیته اطلاع رسانی باید اطلاعات حداقلی را به مردم بدهد.

رئیس کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب افزود: در حالی که برای کمیته اطلاع رسانی در جهت جبران کمبودها و آسیب‌های سال گذشته برنامه ریزی کرده بودیم که هم نیروهای خوب، کارشناس و تحصیل کرده که عمدتا دارای تحصیلات دانشگاهی برای این کار بودند در نظر گرفته شود و هم اینکه اطلاعات باید کامل باشد تا اطلاع رسان‌ها به درستی عمل کنند.

*خانه کتاب حاضر به واگذاری اطلاعات نبود

به گفته وی بحث ما با خانه کتاب در حد زیادی بالا گرفت و حتی بارها به رئیس نمایشگاه کتاب سید عباس صالحی (معاون فرهنگی) رسید و بارها مشاور اجرایی او (آقای امیرزاده) ورود کردند چون خانه کتاب به هیچ عنوان حاضر نمی‌شد اطلاعات کامل به ما بدهد.

وی افزود: حرف خانه کتاب این بود که اطلاعات جزیی به ما داده می‌شود و این میزان برای مردم کافی است. نیاز به اطلاعات بیشتری نیست از این رو کمکی به ما نکردند.

تورانیان گفت: بحث ما این بود شما که این موسسه را از بیت المال اداره می‌کنید و سالانه صدها میلیارد تومان هزینه پرسنل می‌کنید چرا باید با ما این طور برخورد کنید. ما در پی اطلاعات حداکثری هستیم. اگر این طور نباشد اطلاع رسانی به شکل مطلوب صورت نخواهد گرفت و نمایشگاه دچار آشوب می‌شود.

وی افزود: بارها بحث ما به جلسات مختلف کشیده شد. این موضوع بارها و بارها در معاونت فرهنگی و جلسات برنامه‌ریزی نمایشگاه مطرح شد اما متاسفانه نتوانستیم نتیجه‌ای بگیریم.

وی در پاسخ به اینکه رئیس نمایشگاه آقای صالحی نظرشان درباره این سرکشی مدیر خانه کتاب چیست گفت: نظر همگان بر همکاری مطلوب خانه کتاب بود و هست. اما عجیب این بود که آقای جلیسه در برابر همه مقاومت می‌کرد و هیچ اتفاقی پس از جلسات ما رخ نمی‌داد و او به کار خود ادامه می‌داد. حتی آقای امیرزاده ورود می‌کرد ولی باز هم بی نتیجه می‌ماند.

وی گفت: موضوعی که برای ما اهمیت داشت این بود که چه طور معاونت فرهنگی ارشاد با زیر مجموعه خود برخوردی نمی‌کند و یا آقای جلیسه حرف مدیر بالادستی خود را نمی‌پذیرد چرا او تا این میزان خودرای است و نمی‌خواهد همکاری کند.

رئیس کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب با بیان اینکه این اطلاعات باید در اختیار مردم قرار می‌گرفت پس باید کامل می‌بود گفت: این اطلاعات توسط خانه کتاب رایگان به دست آمده است پس باید کمک می‌کردند تا ما نیز اطلاع رسانی را به نحو مثبتی تکمیل کنیم.

*مدیرخانه کتاب می گفت اطلاعات حداکثری می خواهید پول بدهید

تورانیان در پاسخ به این سوال که شنیده شده خانه کتاب در ازای اطلاعات خود خواهان هزینه سنگینی بود درست است یا نه گفت: بله به همین جهت ما چند جلسه با آقای جلیسه نشست برگزار کردیم حرف او در نهایت این بود که اطلاعات حداقلی می‌دهیم که کافی است. اما اگر در پی اطلاعات حداکثری هستید باید هزینه پرداخت کنید حتی انها برای یک کتاب با اطلاعات مختصر مثلا 200 تومان برای یک کتاب و برای کتاب مفصل‌تر حدود 8 هزار تومان طالب بودند. ما بحثمان این است اگر 400 هزار عنوان کتاب را بخواهیم محاسبه کنیم چه میزان باید پول به خانه کتاب بدهیم؟ بعد اینکه باید به چه حسابی این پول را پرداخت کنیم؟در حالی که خانه کتاب از ناشر کتاب را رایگان و با ثبت شخصی ناشر کتاب را دریافت می‌کند در این صورت برای همانا اطلاعات که قرار است برای مردم صرف شود درخواست پول می‌کنید!

*خانه کتاب امروز زندان کتاب شده است

وی گفت: بحث ما با مدیر خانه کتاب به شدت بالا گرفت در نهایت او مصر شد و اعلام کرد پول دریافت می‌کند در برابر این اطلاعات همچنان بر سر حرف خود مانده بود ما زیر بار این ماجرا نرفتیم و اعلام کردیم که اگر شما مدعی آن هستید که دانستن حق مردم است و در پی تکریم مردم هستیم باید به آنها ارزش قائل شویم و سرویس دهی کنید و باید این اطلاعات را به ما بدهید. اما اگر قائل به این موارد نیستید برای ارشاد جای تاسف است و ما متاسفیم خانه کتاب امروز زندان کتاب شده است.

وی با بیان اینکه افرادی به اشتباه در خانه کتاب مشغول به فعالیت هستند گفت امروز کتاب زندانی خانه کتاب است مدیر خانه کتاب اعلام می‌کرد این انحصار متعلق به خانه کتاب است و ما نمی‌توانیم به شما بدهیم او حتی ما را طرف معتمد خود نیز نمی داند.

رئیس کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب متذکر شد: جای تعجب این بود که من رئیس کمیته اطلاع رسانی هستم و کمیته ای را پذیرفته‌ام که از ناحیه تشکل‌های نشر و ارشاد مسئولیت ان به من محول شده اما آن‌ها حتی رقم بسیار گزافی را از ما برای زیر مجموعه ارشاد می‌خواستند.

به گفته وی فکر کنید برای 400 هزار عنوان چه هزینه‌ای باید به خانه کتاب پرداخت می‌کردیم!؛ این پول باید از چه کسی اخذ می‌شد؟ از مردم باید پول می‌گرفتیم که اطلاعاتشان را رایگان در اختیار خانه کتاب قرار داده بودند!

این مسئول نمایشگاه گفت: این مباحث به جلسات خانه کتاب هم کشیده می‌شد و ما موضوع را مطرح می‌کردیم و بارها اعلام خطر کردیم که اگر این اطلاعات در اختیار کمیته قرار بگیرد ما دچار مشکل نخواهیم شد. در غیر این صورت فاجعه ای در راه است و این ضعف بزرگ نمایشگاه می‌تواند باشد اما متاسفانه هیچ کسی در این قضیه نتوانست کاری انجام دهد. علامت سوال اینجاست که چطور یک مدیر می‌تواند در یک مکانی کار کند که مقامات مافوق او نیز نتوانند موضوعی را به وی امر کنند.

*خانه کتاب پیشنهاد داد پیمانکار ما شود

رئیس کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب گفت: حتی متاسفانه در جایی وقتی مشاهده شد که مقاومت می‌کنیم به ما پیشنهاد دادند که خانه کتاب حاضر است پیمانکار ما شود ما گفتیم در پی این برنامه‌ها نیستیم این موارد نشاندهنده ان است شرایط سالم در خانه کتاب سپری نمی‌شود و در خانه کتاب هیچ گونه سلامتی وجود ندارد ما تا امروز تحمل کردیم که شاید طی روزهای اتی این بحث حل شود و نتیجه بگیریم اما باید بگویم متاسفم.

وی افزود: آقای صالحی رئیس نمایشگاه شاهد است که بارها به خود ایشان عرض کردیم مدیر خانه کتاب مقاومت می‌کند به ما اطلاعاتی نمی‌دهد حتی مشاور اجرایی ایشان بسیار تلاش ها کرد ولی آقای جلیسه به حرف کسی گوش نمی‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه بنابراین نمایشگاه کتاب بدون اطلاعات جزیی آغاز به کار کرده است؟ گفت: بله بدون رودربایستی می‌گویم حتی آخرین جلسه ای که قرار بود با آقای جلیسه داشته باشیم طی هماهنگی آقای امیرزاده این جلسه قرار به برگزاری بود اما متاسفانه با کمال بی ادبی مدیر خانه کتاب در اتاقش را بست و ما را به معاونش سپرد. او حتی عذرخواهی هم نکرد.

تورانیان گفت: در نهایت هم از نظر ادب و برخورد کاری و اینکه این اطلاعات داده نشود با ما برخورد کردند. ولی ما صبوری‌های بسیار کردیم که مشکلات حل شود ولی متاسفانه ماجرا اینگونه شد و کمیته اطلاع رسانی را مانند یک انسان بدون دارا بودن امکانات در کویر رها کردند این ظلم مضاعف خانه کتاب بود.

رئیس کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب ادامه داد: معتقدم یا واگذاری نمایشگاه به تشکل‌ها واقعی است و یا یک دروغ بزرگ است به قدری ما را اذیت کردند و با برخورد منفی تلاش کردند منصرفمان کنند اما ما به عنوان یک وظیفه و بحث تشکل‌ها وارد شدیم .

وی به کمترین امکانات در کمیته اطلاع رسانی اشاره کرد افزود: تا به امروز عده‌ای نیروی کارامد تحصیل کرده و کارشناس با کمتری امکانات کار را پی گرفتند حتی نیروهایی هستند که قبل از شروع نمایشگاه طی نشستی آموزش دیدند این امر برای اولین بار در ایران رخ داده است حتی روز قبل از افتتاحیه حدود 200 نفر از این اطلاع رسان‌ها طی یک مانور به تمام محیط شهر آفتاب آشنا شدند تا خلا خانه کتاب را به گونه‌ای دیگر پر کنیم ما برای اینکه این انحصار خانه کتاب را بشکنیم با تاسی بر جوانانی که در بحث انرژی هسته‌ای بومی سازی را سرلوحه خود قرار دادند ما در کمیته اطلاع رسانی نیز این گونه عمل کردیم و با طراحی نرم افزاری به نام «پینش» خلا را در صدد جبران هستیم.

تورانیان به تحمل و صبوری‌های فراوان اشاره کرد و بیان داشت: نیروهای کمیته اطلاع رسانی جهادی و آشنا به کتاب هستند مگر می‌شود به خاطر نداشتن اطلاعات این میزان نیرو به شکل سنتی جهادی کرده و شخصا شماره غرفه و نام ناشر را دستی ثبت کنند!!! این ها همه به خاطر کمک به مردم بود.

* اگر مردم به سختی افتادند مقصرش ارشاد و مدیر خانه کتاب است

رئیس کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب گفت ما در دوره بیست و نهم نمایشگاه کتاب هستیم این مسئله نشان می دهد خانه کتاب زندان کتاب است ولی من امیدوارم روزی این انحصار شکسته شود. اما نکته جالب برای من بر عدم برخورد رئیس نمایشگاه بود که جای تاسف دارد وزارت ارشاد خود را خادم کتاب می‌داند اما مدیر زیر مجموعه ارشاد حاضر نیست اطلاعاتی در این راستا را در اختیار مردم بگذارد. اگر در این نمایشگاه مردم به فشار و سختی افتادند مقصرش ارشاد و مدیر خانه کتاب است.

وی درباره تعداد اطلاع رسانها گفت: 237 نیرو درخواست داده بودیم اما در کمیسیون معاملات اعلام کردند که این تعداد نیرو زیاد است در حالی که انتقال از مصلی به شهر آفتاب آن هم با این وسعت بیشتر از این نیروها را می‌خواست با توجه به ناشناخته بودن محیط شهر آفتاب ما این تعداد درخواست نیرو داشتیم اما در نهایت 135 نیروی اطلاع رسان به ما دادند.

وی گفت: این نیروها برخلاف سال‌های گذشته در حد متوسط زبان انگلیسی و تاپ می‌دانستند. انها اهل کتاب هستند اما با همین اطلاع رسان‌ها در نمایشگاه کتاب شاهد صحنه‌های ناراحت کننده‌ای بودیم و دیدیم که آنها حتی دارای یک صندلی هم نیستند تا کار خود را با سهولت پیش ببرند ما برای آنها از غرفه ناشران صندلی به امانت گرفتیم.

رئیس کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم وقتی می‌دیدند اطلاع رسان روی زمین نشسته ابراز تاسف می‌کردند که این نقطه سیاه نمایشگاه کتاب است ولی برای من دلگرم کننده همکاری جهادی اطلاع رسان‌های جوان است.

تورانیان گفت: حتی باجه‌های اطلاع رسانی در فضاهای محیطی هنوز هم به ما اختصاص نیافته 108 باجه قرار بود در فضای نمایشگاه داشته باشیم اما بسیاری از غرفه‌ها توسط ناشران در روز اول اشغال شده بود ما از آقای شهرام نیاز قائم مقام نمایشگاه درخواست کردیم که این غرفه‌ها را به ما تحویل دهند و گفتیم که توسط ناشران اشغال شده ولی کسی همکاری نکرد اگر صبوری ما نبود مشکلات فیزیکی پدید می‌آمد.

وی با بیان اینکه حتی در ستاد کمیته اطلاع رسانی برق نداشتیم تا لب تاپ‌های اطلاع رسان‌ها را شارژ کنیم تصریح کرد: باید پرسید این همه نابسامانی و بی توجهی و این میزان برخورد منفی چه دلایلی دارد؟ جز اینکه ما را خسته کند!

*دست رد ارشاد به اسپانسر 500 میلیونی

وی به نقشه نمایشگاه کتاب و تخلفات هم اشاره کرد و گفت در بحث نقشه باید بگویم این امر برعهده کمیته اطلاع رسانی بود با اسپانسری صحبت کرده بودیم و در مبلغ 500 میلیون تومان به توافق رسیدیم وقتی کار نهایی شد دیدیدم دوستان ارشاد می‌گویند در صلاحیت کمیته اطلاع رسانی این موضوع نیست اما طبق مصوبه،‌ نقشه در حوزه اختیاری ما بود.

وی با بیان اینکه ارشاد تمایل به تهیه نقشه داشت گفت: در نهایت کار به این شکل رسید که تا ظهر روز دوم نمایشگاه ما نقشه نداشتیم و مدام از ما پنهان می‌کردند.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌دانید اسپانسر کنونی چه هزینه‌ای را پرداخت کرده توضیح داد الان رانمی‌دانم اما طرح باران هزینه 120 میلیونی را مطرح کرده است. ولی نکته قابل تامل اینکه نقشه ها با کاغذ بی کیفیت تولیدشده و پشت آن سفید هم نیست. نقشه‌ها ضعیف هستند و پر از غلط و با اینکه نقشه در حیطه وظایف ما بود تولید را برخی مسئولین ارشاد بر عهده گرفتند ما هزاران بار پیگیری کردیم. تمام مستنداتش موجود است. اما شاهدیم که با اسپانسرهای مختلف نقشه‌های مختلف در حال نشر است. جای سوال اینجاست ارشادی که باید حامی ما باشد و خوشحال از حضور اسپانسر 500 میلیونی چرا دست رد به سینه‌اش می‌زند و خودشان وارد عمل می شوند. من به صراحت عرض می‌کنم نمایشگاه کتاب در شرایط سلامت به سر نمی‌برد.

*درخواست 100میلیونی برای اجاره ده روز کتاب

رئیس کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب با بیان اینکه نکته جالب‌تر دیگری نیز از سوی خانه کتاب و با علامت سوال فعالیت‌های فرهنگی برای کارنامه نشر هم پیش آمد گفت: موضوع این بود که برای کمیته فعالیت‌های فرهنگی و برپایی سالن کارنامه نشر قرار بود کتاب‌ها از خانه کتاب تهیه شود اما آٍقای جلیسه به آقای دهقانی مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی عنوان کردند که در ازای ارائه کتاب‌ها 100 میلیون تومان برای 10 روز نمایشگاه اجاره خواهانیم و پس از 10 روز هم باید کتاب ها را صحیح وسالم به خانه کتاب بازگردانیم. آن کمیته هم اعلام کرده بود چنین پولی را نمی‌پردازیم.

وی در پایان با بیان اینکه آیا سیستم بازرسی وجود دارد که این موارد را پیگیری کند گفت سوال من هم همین است تا به امروز هم به احترام مردم ایستاده‌ایم اما تمام کاستی ها به واسطه ابهام و سوالاست امیدواریم روزی انحصارهاشکسته شود من صراحتا اعلام می‌کنم تا این ثانیه حتی یک ریال تنخواه دریافت نکرده‌ایم. جالب اینکه اپلیکیشن نمایشگاه متعلق به کمیته اطلاع رسانی است اما آنها ابتدا این موضوع را کتمان کردند ولی در نهایت اعلام شد ما خودمان آن را تهیه کرده‌ایم اما سوال من این است چرا از روز اول به ما نگفته‌اید که این واگذاری تمام و کمال نیست این چه واگذاری به تشکل‌هاست.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 13950218000314، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین