پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
رئیس ستاد عتبات عالیات استان بوشهر در گفتگوی تفصیلی به تشریح مراحل ساخت ضریح خیمه گاه حضرت قاسم(ع) و زمان رونمایی ضریح پرداخت.

شعار سال: با حضور مردم و مسؤولان استانی و شهرستانی از ضریح خیمه‌گاه حضرت قاسم بن الحسن(ع) در شهر برازجان رونمایی شد.

ساخت ضریح مقدس خیمه گاه حضرت قاسم بن الحسن با ۱۰ نفر از استادکاران ماهر اصفهانی کار قلم‌زنی هم زمان دو ضریح قاسم بن الحسن(ع) و حضرت امام حسین (ع) در برازجان و بوشهر را از بهمن ماه سال ۱۳۹۴ آغاز کردند.

ساخت ضریح حضرت قاسم بن الحسن (ع) شامل طراحی، نجاری، قلم‌ زنی مس، نقره و طلاکاری است که با همت هنرمندان کشور در استان ساخته و به عنوان هدیه معنوی مردم استان بوشهر به جایگاه والای حضرت قاسم هدیه می‌ شود. با توجه به اهمیت این پروژه فرهنگی دینی گفت‌وگویی را با عبدالرضا مطاف رئیس ستاد عتبات عالیات استان بوشهر پیرامون این پروژه انجام دادیم که در ادامه آن را می خوانید.

در خصوص پروژه خیمه گاه حضرت قاسم بن الحسن (س) بفرمایید که چه مراحلی برای ساخت آن طی شده است؟

پروژه خیمه گاه حضرت قاسم بن الحسن (س) فرزند امام حسن مجتبی طی چند مرحله ساخته شده است مرحله اول آن طراحی ضریح خیمه گاه هست که توسط دکتر اسکندپور طراحی شده است و ایشان از طراحان ستاد بازسازی می باشد. مرحله دوم نجاری یا درودگری که در این مرحله از بهترین چوب ساج برمه که بدنه اصلی و چهار چوب اصلی ضریح است استفاده شده.

مرحله سوم قلم زنی طلا است که در سه بخش تاج ضریح، میانی ضریح و پایین ضریح انجام شده که تقریبا طی دو سال و شش ماه ساخته شده است و همه نوشته ها دستی هست و به سرپرستی استاد اسدی و مجموع ۱۰ نفر کار ساخت شروع شد.

مرحله چهارم طلا کاری بود که با طلای ۲۴ عیار که در تاج ضریح و فوقانی ضریح قرار دارد؛ مرحله پنجم قلم زنی نقره که از نقره خالص خریداری شده است که همان را تبدیل به ورق کردیم و بعد مثل طرحی که لازم بود قلم زنی شد.

مرحله ششم گوه و ماسوره که دست توسل مردم شریف استان و نیاز و دلشان را به آن می سپارند در مدت هشت ماه ساخته شد که به عنوان پنجره ضریح در تعداد شش پنجره نصب شد.

مرحله هفتم میناکاری می باشد، آن بخشی که طلا ضرب خورده شده است و نمای ضریح باید نمایی زیبا باشد. یک بخشی از میناکاری هم طلا ضرب به کار رفته است، قسمت فوقانی ضریح میناکاری با رنگ آبی هست که بین آن مطالب قرآنی و نام امامان بزرگ مزین به طلا ضرب شده است.

خیمه گاه حضرت قاسم الحسن (ع)چه موقع به شهر بوشهر و در کجا انتقال داده می شود ؟

این ضریح همزمان با رونمایی که مورد استقبال مردم شریف دشتستان قرار گرفته بود به سمت کارگاه ضریح خیمه گاه حضرت امام حسین (ع) در بوشهر منتقل شد.

بعداز انتقال ضریح قاسم بن الحسن(ع) به بوشهر در کجا و چه روزی رونمایی و در کجا نگهداری می شود؟

ضریح قاسم بن الحسن(ع) بعد از انتقال به بوشهر در قدمگاه عباس بن علی در کارگاه فعلی ما نگهداری و بعد با ضریح سالار شهیدان امام حسین (ع) روی کفه تریلر نصب و کارهای پروژه ای و تخصصی و ایمنی آن انجام می شود و بعد از تکمیل شدن در شهرستان های استان گردانده می‌شود.

چه موقع مجدد ضریح قاسم الحسن (ع)و امام حسین (ع) در شهر بوشهر رونمایی می شود؟

براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است دو ضریح خیمه گاه حضرت قاسم (ع) و امام حسین (ع) همزمان با وفات پیامبر اکرم (ص) یا شهادت امام رضا (ع) با حضور آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و عاشقان امامت و ولایت در شهر بوشهر میدان تشریفات روبروی شهرداری بوشهر رونمایی می شود.

چه موقع این دو ضریح در استان بعد از رونمایی به حرکت در می آید؟

با رونمایی از ضریح های یاد شده و بعد از آن به یاری خدا به حرکت در می آید و به مردم می گوییم دوسال و شش ماه که صبر کردید و گریه گردید اشک ریختید،کمک کردید و این امانتی هست که به دست ما سپردید و با عبور از شهرهای مختلف استان بوشهر که برای ما مقدور باشد و بعد برای نصب به کربلای معلی ارسال خواهد شد.

آیا هر دو ضریح قاسم الحسن(ع) و امام حسین (ع) به همه نقاط استان بوشهر فرستاده می شود ؟

چون ضریح ها یک ارتفاع بسیار بالایی دارد، به همه نقاط استان بوشهر نمی توانیم برویم جاهایی که با سازه ما سازگار باشد تردد خواهیم کرد. چون تقریبا چهار تن وزن آنها می‌باشد.

مشارکت مردم استان بوشهر در ساخت ضریح های مبارک چگونه بوده است؟

ساخت دو ضریح یاد شده در استان بوشهر از محل کمک ها و نذرهای مردم انجام شده و در این پروژه ها از هیچ کمک دولتی استفاده نشده است. چون می خواهیم حق و حقوقی در ضریح ها دخالت داده نشده باشد.

مردم به چه صورت می توانند کمک های نقدی و غیر نقدی خودشان به دست شما برسانند؟

تقاضا داریم که مردم ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر را تنها نگذارند و ما پل ارتباطی بین اهل بیت(ع) و مردم هستیم، اگر کمک هایی دارند راهش این است که کمک های نقدی و غیر نقدی خودشان را به نمایندگان ما در سراسر استان بوشهر، شهرها، روستاها که وجود دارند بسپارند چون یک فرد امینی داریم که بین مردم آن منطقه و ما می باشد و هر نوعی کمکی دارند به آن ها سپرده و به دست ما می رسانند.

آیا ضریح هایی دیگر هست که در کشور در حال ساخت یا تکمیل باشد؟

ضریح خیمه گاه حضرت امام سجاد(ع) در استان فارس ساخته و آماده است و خیمه گاه بعدی که چسبیده به خیمه گاه سالار شهیدان متعلق به خیمه گاه حضرت زینب(س) توسط مردم شریف کرمانشاه ساخته شده است و از این پنج ضریح ساخته شده سه ضریح آن نصیب مردم استان بوشهر شده است و الحمدالله کارشان به پایان رسیدن است.

در مورد طرح خرید از طریق وام بدون ضامن توضیحاتی بفرماید.

یک وام بدون بهره برای مشتاقان اهل بیت است که یک قطعه ای به نیت یکی از بستگان خریداری می‌کنید و هر کسی خواست از این امر خداپسندانه استفاده کند با مراجعه به عتبات و عالیات استان بوشهر و معرفی به بانک رسالت یک وام بدون بهره و باسود دو در صد با قسط ۵۰ هزارتومان و بدون ضامن داده می‌شود و به نیت خرید جهت بستگان و آشنایان خرید کرده است.

صحبت پایانی خودتان را بیان بفرمایید

مشارکت بالای مردم استان بوشهر در بازسازی عتبات عالیات در چند سال اخیر یکی از افتخارهای بزرگ برای مردم ولایتمدار استان بوشهر است به نحوی که از پنج ضریح خیمه گاه، ساخت سه ضریح قمر بنی‌هاشم (ع) امام حسین (ع) و حضرت قاسم (ع) با مشارکت مردم این استان تکمیل ‌شده است. از همه کسانی که در ساخت آن مشارکت و کمک کردند کمال تشکر را دارم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 9 آبان 97، کد مطلب: 13970809000895، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین