پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۶
رئیس کمیته ملی المپیک و معاون امور بانوان وی که بیشتر از ورزش در عالم سیاست شناخته‌شده هستند، از بازنشسته‌هایی هستند که این روزها هیچ صحبتی درباره آنها در رسانه‌ها نشده است. رضا صالحی‌امیری و طاهره طاهریان، رئیس و نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک به جز داشتن سابقه سیاسی و امنیتی چه تفاوتی با سایر بازنشسته‌ها دارند و قرار است در 24 آبان چه اتفاقی برای آنان بیفتد؟

شعارسال: کمتر از یک ماه دیگر روسای بازنشسته فدراسیون‌های ورزشی باید جای خود را به سرپرستانی بدهند که وزیر ورزش انتخاب می‌کند. چند فدراسیون در روزهای گذشته صاحب سرپرست شدند و در روزهای آینده نیز تکلیف سایر فدراسیون‌های دیگر مشخص خواهد شد. البته سرنوشت رئیس فدراسیون فوتبال با توجه به اساسنامه خاص این فدراسیون هنوز مشخص نیست اما آیا همه بازنشسته‌های ورزش همین‌هایی هستند که این روزها مسئولان وزارت ورزش بر رفتن آنها براساس قانون مصوب مجلس تاکید می‌کنند؟

تلاش سیاسیون بازنشسته برای ماندن

به نظر می‌رسد برخی بازنشسته‌های سیاسی در ورزش در سکوت به دنبال راهی برای ماندن در ورزش هستند. از ماه‌ها قبل جلساتی مخفی در کمیته ملی المپیک برگزار می‌شود که تغییر اساسنامه کمیته ملی المپیک برای دستیابی به برخی اهداف، مهم‌ترین علت برگزاری این جلسات است. یکی از این اهداف پیداکردن راهی برای باقی ماندن بازنشسته‌های مهم ورزش در سمت‌های خود است. رئیس کمیته ملی المپیک و معاون امور بانوان وی که بیشتر از ورزش در عالم سیاست شناخته‌شده هستند، از بازنشسته‌هایی هستند که این روزها هیچ صحبتی درباره آنها در رسانه‌ها نشده است. رضا صالحی‌امیری و طاهره طاهریان، رئیس و نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک به جز داشتن سابقه سیاسی و امنیتی چه تفاوتی با سایر بازنشسته‌ها دارند و قرار است در 24 آبان چه اتفاقی برای آنان بیفتد؟

امید بازنشسته‌ها به تغییر اساسنامه

برخی اخبار حاکی است سیدرضا صالحی‌امیری از ماه‌ها قبل با تشکیل گروهی مشورتی به دنبال تغییر اساسنامه کمیته ملی المپیک است. پیش‌نویس اساسنامه تغییریافته (که برخی تغییرات آن در دوره قبل برای تصویب به دولت پیشنهاد شده بود) پس از تصویب در کمیسیونی فرعی در دولت، اکنون منتظر تصویب نهایی هیات‌دولت است. اگرچه مهم‌ترین هدف از اصلاح اساسنامه حذف پست دبیرکلی و نیز انتصابی‌شدن دبیر اجرایی (جایگزین دبیرکل) و خزانه‌دار است اما نکته مهم‌تر ایجاد زمینه‌ای برای ماندگارشدن آقای رئیس است. پیش از این مسئولان ورزش معتقد بودند ریاست کمیته ملی المپیک شغل محسوب نمی‌شود و تنها مقامی تشریفاتی است و درنتیجه مشمول قوانین مربوط به ورزش نخواهد شد اما سازمان بازرسی کل کشور این استدلال را نپذیرفته بود و حتی در دوره قبلی انتخابات کمیته، هاشمی که مدیرکل دفتر وزیر ورزش بود برای شرکت در انتخابات و تامین نظر سازمان بازرسی مجبور به استعفا شد. به هرحال صالحی‌امیری از تغییر اساسنامه به دنبال تاکید بر این نکته است که ریاست کمیته شغل نیست و لذا مشمول قانون بازنشستگی نمی‌شود. وی تلاش می‌کند با این اقدامات در کمیته ملی المپیک بماند، چراکه بازنشسته وزارت اطلاعات است.

همین مشکل را طاهره طاهریان، نایب‌رئیس بانوان کمیته ملی المپیک دارد. وی که به واسطه ارتباط تنگاتنگ با فائزه هاشمی دوباره به ورزش برگشته، پیش از این از سازمان تربیت‌بدنی بازنشسته شده است. با این وجود هنوز دقیقا مشخص نیست چه تغییری در اساسنامه صورت خواهد گرفت و باید منتظر نسخه نهایی اصلاح‌شده اساسنامه بود.

رفتارهای متناقض مسئولان ورزش

درحالی که رئیس فدراسیون فوتبال با وجود اساسنامه‌ای خاص که آن را نهادی غیردولتی می‌داند، از طرف مسئولان وزارت ورزش برای استعفا تحت‌فشار است، رئیس و نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک اصولا در محور بحث بازنشسته‌ها قرار ندارند و به آرامی درحال زمینه‌سازی برای ماندن در ورزش هستند. اگر تاج رئیس فدراسیون فوتبال نمی‌تواند در پست خود بماند به همان دلیل صالحی‌امیری هم باید پست خود را ترک کند و اگر کفاشیان نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال باید برود، طاهریان هم باید پست خود را در کمیته ملی المپیک تحویل دهد. سوال اساسی دیگری که در این زمینه وجود دارد اینکه اگر دولت اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک را تصویب کند، آیا این مصوبه فراتر از قانون مجلس است؟ سوال دیگر اینکه مگر بودجه کمیته ملی المپیک به‌طور رسمی از طرف دولت تامین نمی‌شود؟ قانون بازنشستگی هم بر این نکته تاکید دارد پس چرا کسی درباره رئیس و نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک حرفی نمی‌زند؟ مسئولان وزارت ورزش باید مشخص کنند چرا همان‌گونه که برای رفتن روسای بازنشسته فدراسیون‌ها در تاریخ مشخص شده برنامه‌ریزی کرده‌اند، درباره مسئولان بازنشسته کمیته ملی المپیک سکوت اختیار کرده‌اند؟ آیا قرار است قانون بازنشستگی در ورزش به صورت گزینشی اجرا شود؟

کمیته در مسیر سیاسی‌شدن بیشتر

صالحی‌امیری بیشتر از ورزش در حوزه‌های سیاسی و امنیتی شناخته شده است و با دخالت مستقیم دولت و وزارت ورزش و معرفی به‌عنوان نخبه ورزشی توانست وارد مجمع کمیته ملی المپیک شود و به‌عنوان تنها نامزد پست ریاست کمیته ملی المپیک این سمت را کسب کند. وی از نزدیکان رئیس‌جمهور و البته مجری سیاست‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلبان در ورزش است. همچنین طاهره طاهریان که به‌عنوان نماینده فائزه هاشمی در ورزش به دنبال پیگیری اهداف وی بوده و حتی تلاش‌های زیادی برای احیای فدراسیون ورزش‌های بانوان مسلمان انجام داده، چهره‌ای سیاسی و نزدیک به اصلاح‌طلبان و البته از اعضای ستاد انتخاباتی روحانی بوده است. این افراد به دنبال حذف ورزشی‌ها از کمیته ملی المپیک و ورود افراد سیاسی و هم‌حزبی هستند که نمونه آخر آن انتصاب فرزند محمدرضا عارف رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به سمت مشاور رئیس کمیته ملی المپیک و مسئول کمیسیون صلح و ورزش بود. (که ظاهرا به خاطر سیل انتقادها منتفی شده است.)

باید منتظر بود و دید مسئولان مربوطه با تلاش غیرقانونی صالحی‌امیری و طاهره طاهریان برای ماندن در پست رئیس و نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک علی‌رغم بازنشسته بودن و تلاش برای سیاسی‌کردن ورزش چه برخوردی می‌کنند!

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار:13آبان1397 ، کدخبر: 155835: www.newspaper.fdn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین