پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۶۷۷۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع اخیر وزارت خارجه آمریکا در خصوص بیمه نفتکش‌های ایرانی، گفت: این‌گونه نیست که تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی باشند و از سود خود در بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی صرفه‌نظر کنند

شعارسال:رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع اخیر وزارت خارجه آمریکا در خصوص بیمه نفتکش‌های ایرانی، گفت: این‌گونه نیست که تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی باشند و از سود خود در بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی صرفه‌نظر کنند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی ، در خصوص بهانه‌جویی وزارت خارجه آمریکا درباره بیمه نفتکش‌های ایرانی، گفت: این موضوع بیمه که آمریکایی‌ها بر آن تاکید دارند موضوع حقوقی نیست بلکه بیشتر یک موضوع اقتصادی است. آمریکایی‌ها از طریق نفوذی که در جهان دارند و از طریق روابط اقتصادی خود و یا از طریق خدماتی که به شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهند، مانند ایجاد زمینه برای فعالیت شرکت‌های بیمه در آمریکا نوعی فشار اقتصادی به این شرکت‌ها در این خصوص وارد می‌کنند که اگر نفکش‌های ایرانی را بیمه کنند قراردادهای اقتصادی خود را و یا خدماتی را که به این شرکت‌ها ارائه می‌دهند و دامنه فعالیت آن‌ها در آمریکا را محدود خواهد کرد.

وی افزود: این موضوع یک کار غیرقانونی و غیرحقوقی است، ولی با توجه به روابط اقتصادی که آمریکایی‌ها دارند و سودی که شرکت‌های بیمه در قبال فعالیت‌هایی که در آمریکا انجام می‌دهند می‌رساند از حربه خود دراین خصوص استفاده می‌کنند و به آن‌ها فشار می‌آورند.

وی عنوان کرد: تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی گسترده نیستند که بخواهند از ایالت متحده حرف‌شنوی کنند. قدر مسلم این شرکت‌ها در مقابل بیمه هر نفتکش سود زیادی می‌برند. آن‌ها این فرصت را از دست نمی‌دهند که بخواهند صرف فشار آمریکا برای منافع آمریکایی‌ها از این سود خود صرفه‌نظر کنند.

رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی کشتی نفتکش با حجم بالایی از نفت که قیمت زیادی هم دارد بیمه نباشد نه خریدار و نه فروشنده ریسک انجام این خرید و فروش را نمی‌پذیرد. بهترین موضوع این است که نفتکش‌ها بیمه شوند. برهمین اساس شرکت‌های بیمه با توجه به سودی که می‌برند و ارتباط اقتصادی متقابلی که بین خریدار، فروشنده و خود ایجاد می‌کند از این موضوع صرفه‌نظر نمی‌کنند.

وی با اشاره به این گفته نماینده ویژه آمریکا درباره ایران که شرکت‌های بیمه داخلی ایران توان بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی را ندارند، نیز گفت: شرکت‌های بیمه داخلی شاید نه در حد شرکت‌های بین‌المللی ولی توان بیمه نفتکش‌ها را دارند. از سوی دیگر باید به این موضوع توجه کنیم که تمام شرکت‌های بیمه بین‌المللی هم زیر بار این موضوع نخواهند رفت که از سود بیمه خود صرفه نظر کنند.

شرکت‌های بیمه‌گذار نفتکش‌های ایرانی تعهدی در برابر آمریکا ندارند

هم‌چنین یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «عنوان حقوقی هشدار آمریکا به بیمه‌گذاران نفتکش‌های ایرانی تهدید است» گفت: این موضوع کاملا غیرقانونی است و شرکت‌های بیمه به هیچ وجه تعهدی برای رعایت این مساله ندارد.

محمد کاظمی ، در خصوص بهانه‌جویی وزارت خارجه آمریکا درباره بیمه نفتکش‌های ایرانی، اظهار کرد: شرکت‌های بیمه عموما خصوصی هستند و در حیطه موسسات خصوصی فعالیت می‌کنند. آن‌ها دولتی نیستند و در واقع یک وزارتخانه دولتی آمریکا نیستند که براساس تصمیم دولت آمریکا اقدام کنند.

وی افزود: این بحثی که آمریکا مطرح کرده که شرکت‌های بیمه را با فرض بیمه کشتی‌های ایرانی مجازات برای آن‌ها محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند، قطعا قانونی نیست. البته ممکن است بخواهند با فشار و زور این کار را انجام دهند، اما در هر صورت این یک تهدید کاملا غیرقانونی است. عنوان حقوقی این موضوع تهدید است و شرکت‌های بیمه به هیچ وجه تعهدی برای رعایت این مساله ندارند.

وی عنوان کرد: البته سابقه نشان می‌دهد که شرکت‌ها از تهدید می‌ترسند و از منافع مسلم خود می‌گذرند، اما اگر بخواهند مقررات را رعایت کنند نباید به این تهدیدها توجه کنند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران طرف موضوع نیست که بخواهد طرح دعوا کند. طرف قرارداد این نوع بیمه‌ها ایران نیستند و چون شرکت‌های خصوصی هستند می‌توانند بگویند که کشتی‌های ایرانی را بیمه نمی‌کنیم.

تهدید بیمه‌گذاران نفتکش‌ها با عرف و قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این‌که «هشدار آمریکا به بیمه‌گذاران نفتکش‌های ایرانی با عرف و قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد» خطاب به دولت و دستگاه دیپلماسی خواست که در این خصوص به دنبال راهکار باشند.

یحیی کمالی‌پور ، در خصوص بهانه‌جویی وزارت خارجه آمریکا درباره بیمه نفتکش‌های ایرانی، گفت: اصولا در عرف پذیرفته‌ شده‌ای بین‌المللی بیمه نفتکش‌ها یک نوع خدمت‌رسانی است و خارج از حاکمیت حکومت‌ها است. این‌گونه تحریم با عرف بین‌المللی و قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد.

وی افزود: البته باید توجه کنیم آمریکا در تحریم‌های خود خیلی پایبند مقررات، معاهدات و اعمال‌های بین‌المللی نیست. مطمئنا طبیعی است که کشتی‌های در آب‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و آزاد دچار خسارات احتمالی می‌شوند و اگر بیمه نباشند دچار مشکل خواهند شد. همچنین مقررات بین‌المللی هم اجازه نمی‌دهد آن‌ها بدون بیمه در آب‌ها حرکت کنند؛ بنابراین با این وجود باید به دنبال راهکاری حقوقی و بین‌المللی در این خصوص باشیم. همانگونه که در سایر موارد تحریم‌ها را دور می‌زدیم باید کاری کنیم تا بیمه نفتکش‌ها هم دچار مشکل نشود. البته در گذشته هم این مسائل بوده است. ما از کشتی‌هایی که تحت حمایت کشورهای دیگر بودند استفاده می‌کردیم، ولی متاسفانه آمریکا آن‌ها را شناسایی کرده و این راه هم برای ما بسته شده است.

وی تاکید کرد: دولت و دستگاه دیپلماسی ما باید در این خصوص برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد؛ چراکه این موضوع موجب کندشدن و ایجاد مشکل برای نفتکش‌ها و کشتی‌های ما می‌شود. باید راهکاری در این خصوص ایجاد شود. واقعیت این است با توجه به این‌که میزان اعظمی از مبادلات تجاری بین‌المللی به گونه‌ای مرتبط با تجارت آمریکا و تحت مبادله ارزی دلار است، معمولا شرکت‌های خصوصی کمتر خود را دچار ریسک می‌کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار17آبان 97، کدخبر: 97081708118،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
0
م.م77
یهبار قبلا این کارو کردن چطور این دفعه اینکارو نکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین