پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۶۷۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
پیچیدگی محیط دنیای کاروکسب امروز نسبت به روزگاران قدیم قابل مقایسه نیست و طبیعتا به اقتضای این محیط؛ ابزارهای تامین مالی و کنترل ریسک پیچیده و متنوعی وجود دارد و یا در حال خلق است.

شعارسال: همانگونه که می دانیم؛ ابزارها و قراردادهای مشتقه نظیر سواپها (Swaps)، قراردادهای آتی (Futures Contract)، اختیار معامله (Options) و نیز پیمان آتی (Forward contract)که ارزش آنها از ارزش دارایی مربوطه مشتق می‌شود، به دارنده آن اختیار یا تعهد خرید و یا فروش یک دارایی معین را می‌دهد.

نکته مهم این است که این ابزارها به منظور توانمند سازی کاروکسب های واقعی اقتصادی برای کنترل و کاهش ریسک، تعریف و پیاده سازی شدند. به عنوان مثال در قرارداد آتی؛ کشاورز با دریافت وجه تضمین؛ متعهد می شود در فلان تاریخ و فلان میزان گندم با خصوصیات مندرج در قرارداد را به پرداخت کننده وجه تضمین تحویل دهد.

مشکل از زمانی آغاز شد که این ابزارها از مقصد اصلی خود خارج شدند و در دست معامله گران تبدیل به ابزارهایی برای سفته بازی و قمار روی دارایی های پایه تبدیل شدند.

به عنوان نمونه؛ طبق گفته پرفسور عباس میراخور رئیس سابق هیات مدیره اجرایی صندوق بین المللی پول؛ در سال 2012 از مجموع 33 تریلیون دلار معاملاتی که در بورس آمریکا صورت پذیرفته است، تنها 8 دهم درصد (زیر یک درصد) آن جذب اقتصاد واقعی شده و در رشد نقش داشته است.

به عبارت دیگر، عمده معاملات تنها روی کاغذ بوده است که نفع آن برای معامله گران و کارگزاری هایی که در هر معامله درصدی به عنوان کمیسیون و در پایان سال پاداشهای میلیون دلاری دریافت کرده اند، بوده است. به عنوان مثال بر مبنای برخی گزارشات و تحقیقاتی که پس از فروپاشی مالی جهانی صورت گرفته است مشخص شده است بانکهای سرمایه گذاری خارجی و داخلی آمریکا که در بحران مالی مورد حمایت دولت قرار گرفتند در سال 2008 بیش از 500 میلیارد دلار پاداش به مدیران و کارکنان خود پرداخت کرده بودند.

بزرگ شدن بیش از حد بازار مالی نسبت به اقتصاد واقعی و سبقت گرفتن از آن و جدایی میان این دو؛ آفتی است که بحران مالی سال 2008 آمریکا را رقم زد!

همانگونه که در این تصویر می بینید؛ در سال قبل از آن یعنی 2007؛ دارایی های مالی جهانی نسبت به تولید ناخالص جهانی به رکورد 426 درصدی رسید!

این جریانی است که اقتصادهای نو ظهور را که به دنبال رشد شتابنده با موتور پر شتاب بازارهای مالی بوده، تهدید کرده و حاصل آن؛ دنیایی با بازار مالی 4 برابر توان تولید و انجام تعهدات است!

بنابراین، باید میان سود بردن و رشد اقتصاد واقعی، و سود بردن و رشد بازار دلالی و معامله گری تفاوت قائل شده و ابزارهایی توسعه یابند که عمدتا موجب رونق تولید ملی گردند؛ چرا که در نهایت، نه میزان معاملات روزانه و یا سالانه بلکه رشد ملی و اشتغال معیار خواهد بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبلاگ امیرعباس زینت بخش ، تاریخ انتشار: 7دی1395 ، کدخبر: - : www.amirabbaszinatbakhsh.blogfa.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین