پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۱۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۲
دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی از راه‌اندازی اولین پالایشگاه مواد دارویی در بهمن ماه سال جاری خبر داد.وی در ادامه بیان کرد: از سال ۸۵ با فرمایش مقام معظم رهبری دریچه جدیدی در حوزه‌های علمی گشوده شد که صنعت گیاهان دارویی در ذیل اولویت‌ها قرار گرفت و به‌دنبال آن سند راهبردی ملی، تصویب و ابلاغ شد. شورای راهبری صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی با حضور تمام دستگاه‌ها تشکیل و نقشه عملیاتی آن ایجاد شد که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری مؤسسه استاندارد، این نقشه راه، عملیاتی و اجرایی شد.

شعار سالمحمدحسین عصاره در نشست خبری چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده‌های طبیعی و طب ایرانی که صبح امروز در محل معاونت علمی برگزار شد گفت: این نمایشگاه از ۲۱ تا ۲۴ آبان با حضور ۱۷۰ شرکت خلاق و ۵۵۱ شرکت در مصلی تهران برگزار می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: از سال ۸۵ با فرمایش مقام معظم رهبری دریچه جدیدی در حوزه‌های علمی گشوده شد که صنعت گیاهان دارویی در ذیل اولویت‌ها قرار گرفت و به‌دنبال آن سند راهبردی ملی، تصویب و ابلاغ شد. شورای راهبری صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی با حضور تمام دستگاه‌ها تشکیل و نقشه عملیاتی آن ایجاد شد که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری مؤسسه استاندارد، این نقشه راه، عملیاتی و اجرایی شد.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: در این جشنواره نمایشگاه ویژه‌ای برای ۴۸ طرح پیشرفته برگزار می‌شود تا مسئولان دیدن کنند.

وی در ادامه بیان کرد: از سال ۸۵ با فرمایش مقام معظم رهبری دریچه جدیدی در حوزه‌های علمی گشوده شد که صنعت گیاهان دارویی در ذیل اولویت‌ها قرار گرفت و به‌دنبال آن سند راهبردی ملی، تصویب و ابلاغ شد. شورای راهبری صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی با حضور تمام دستگاه‌ها تشکیل و نقشه عملیاتی آن ایجاد شد که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری مؤسسه استاندارد، این نقشه راه، عملیاتی و اجرایی شد.

عصاره با اشاره به ۴۸ طرح فناورانه در نمایشگاه گیاهان دارویی گفت: به‌منظور معرفی این طرح‌ها نمایشگاه ویژه‌ای برای بازدید مسئولان در نظر گرفته شده که این ۴۸ طرح فناورانه در صنایع عطر، طعم، رنگ، آرایشی - بهداشتی، نوشیدنی، ادویه‌جات، کود و سموم در آن ارائه می‌شوند.

وی با تأکید به افزایش تعداد شرکت‌های گیاهی و دارویی در این نمایشگاه توضیح داد: سال ۹۱، تعداد ۸۰۰ محصول ارائه شد که این عدد به ۵ هزار و ۸۲ محصول رسیده است. همچنین تعداد شرکت‌ها از ۲۰۰ شرکت در سال ۹۱ به ۵۵۱ شرکت ارتقا پیدا کرده است.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی اضافه کرد: یکی دیگر از رویدادهای این جشنواره، برگزاری فن‌بازار است که انتظار داریم فرهیختگان، دانشمندان و مخترعان و سرمایه‌گذاران در این رویداد شرکت کنند چرا که فن‌بازار باعث می‌شود معاملات تجاری از جنس فناوری، توسط ایده‌پردازان انجام شود و سرمایه‌گذاران و کارگزاران حقوقی نیز می‌توانند در این فن‌بازار از ایده‌های مورد نظر خود حمایت کنند. در سال ۹۱ حدود ۲۵ فناوری در فن‌بازار وجود داشت که امسال به ۱۳۲مورد ارتقا پیدا کرد.

وی با تأکید بر مشارکت دانش‌آموزان در بخش دانش‌آموزی جشنواره گیاهان دارویی گفت: هزار طرح دانش‌آموزی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این مقدار، ۱۷۰ طرح انتخاب شده تا مورد رقابت و داوری دوباره قرار بگیرد. برای صاحبان طرح‌های برتر دانش‌آموزی تسهیلاتی نظیر ارائه بورسیه، پژوهانه و تخفیف هزینه و تقبل هزینه دانشگاه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

عصاره ادامه داد: شناسایی مکاتب سلامتی در فرهنگ‌های مختلف جهان وجود دارد و خوشبختانه در کشور ما نیز ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی به طب سنتی نیز می‌پردازند. همچنین سلامتکده نیز در این جشنواره و نمایشگاه برپا می‌شود.

وی درخصوص صادرات گیاهان دارویی بیان کرد: صادرات گیاهان دارویی نظیر شیرین‌بیان، زعفران، حنا، سدر و ادویه‌جات شامل ۵۲۰ میلیون دلار است ولی صادرات به‌صورت فرآوری اولیه برای محصولاتی نظیر گلاب، ابسولوت و عصاره تغلیظ شده شیرین‌بیان شامل ۴۵ میلیون دلار است. صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز ۲۵ میلیون دلار است.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی درباره استانداردسازی محصولات گیاهی توضیح داد: پس از اینکه مواد خام به تولید اولیه رسید، فرآوری می‌شود و در مرحله سوم، فرآوری ثانویه و استانداردسازی انجام می‌شود؛ چراکه هر صنعتی نیاز به استاندارد خاص دارد. به‌همین‌دلیل با کمک پژوهشگاه استاندارد توانسته‌ایم از چهار سال پیش تعدادی استاندارد برای این گیاهان تدوین کنیم که تاکنون ۱۵ مورد از مواد دارویی گیاهی گواهی استاندارد را کسب کرد. اما باید فرآیند استانداردسازی در پالایشگاه انجام شود، به‌همین‌منظور اولین پالایشگاه بزرگ با بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در حال احداث است و زیرساخت‌های آن انجام شده و با مشاوران خارجی برای تأمین تجهیزات آن مذاکرات انجام شده که امیدواریم بهمن‌ماه امسال یا اوایل سال آینده در منطقه گلپایگان با ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ تن تولید ماده اولیه استاندارد مورد نیاز صنعت، کار خود را آغاز کند.

عصاره اضافه کرد: از هزار و ۵۰ قلم فرآورده گیاهی در سال ۹۱ توانسته‌ایم به دو هزار ۶۵۸ قلم دارو برسیم. همچنین تعداد فرآورده‌های طب سنتی از ۲۹۸ قلم در سال ۹۲ به هزار و ۳۴۶ قلم در سال ۹۷ رسیده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ انتشار 19 آبان 97، کدخبر: 324374، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
0
0
م.آ75
امیدوارم تمام بسترهای لازم از جمله آموزش خوابگاهی برای استفاده از داروهای گیاهی فراهم بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین