پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
انتخاب شهردار در دوره پنجم شورای شهر تهران به راند سوم رسیده است. اعضای شورای شهر پیشتر دو بار شهردار انتخاب کرده و برای بار سوم به‌نظر می‌رسد حساسیت‌ها بیشتر شده است. حساسیت از این حیث که شهردار سوم بتواند در این جایگاه بماند و کار کند. کاری که بتواند رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد. اما پرسش این است که شهردار جدید چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و ملاک انتخاب شهردار از نظر شهروندان تهرانی چیست؟ نتایج نظرسنجی مرکز آموزش و پژوهش مؤسسه همشهری نشان می‌دهد که نخستین اولویت شهروندان برای انتخاب شهردار آینده «مبارزه با فساد» است؛ به این معنی که شهردار تهران باید روحیه مبارزه با فساد داشته باشد. البته شهردار فعلی و شهردار قبلی پایتخت با رویکرد «شفافیت در شهرداری» سعی کردند با فساد مبارزه کنند. اما این عده بر این باور هستند که مبارزه با فساد باید در اولویت‌ نخست برای انتخاب شهردار قرار بگیرد. پس از آن نیز داشتن «تیم اجرایی قوی» و داشتن «خلاقیت و نوآوری» در اولویت‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

شعار سال: شهردار فعلی و شهردار قبلی پایتخت با رویکرد «شفافیت در شهرداری» سعی کردند با فساد مبارزه کنند. اما این عده بر این باور هستند که مبارزه با فساد باید در اولویت‌ نخست برای انتخاب شهردار قرار بگیرد. پس از آن نیز داشتن «تیم اجرایی قوی» و داشتن «خلاقیت و نوآوری» در اولویت‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

در این نظرسنجی 10ملاک تعیین شد؛ «داشتن چهره ملی و اقبال عمومی»، «آشنایی به ساختار شهرداری»، «توجه به فعالیت‌های خدماتی و ذاتی شهرداری و نه اقدامات فرهنگی و اجتماعی»، «خلاقیت و نوآوری»، «مبارزه با فساد»، «سابقه حزبی و جناحی»، «تیم اجرایی قوی»، «دارای پایگاه حمایتی نزد نهادهای اجتماعی و فکری»، «اهل تهران»، «زن باشد یا مرد». پس از آن مرکز آموزش و پژوهش مؤسسه همشهری در قالب مصاحبه تلفنی از 800شهروند تهرانی بالای 18سال با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی نظرسنجی انجام داد. در این نظرسنجی میزان اهمیت هر‌یک از این ویژگی‌ها در قالب (خیلی کم، امتیاز 1) تا (خیلی زیاد، امتیاز 5) گفته شد. البته جمعیت ساکن در مناطق 22گانه تهران که شماره تلفن ثابت داشتند و حاضر به پاسخگویی شدند، در این نظرسنجی حضور دارند.

فساد ستیزی

در این نظرسنجی 96,8درصد افراد شرکت‌کننده به میزان خیلی زیاد و زیاد بر این باور هستند که شهردار پایتخت باید «روحیه مبارزه با فساد» داشته باشد. این ویژگی در میان ملاک‌های انتخاب شهردار بیشترین درصد را به‌خود اختصاص داده است. به عقیده آنها از بین رفتن فساد می‌تواند بخشی از مشکلات در شهرداری را برطرف کند. این دغدغه عده‌ای از شهروندان تهرانی است که با توجه به‌نظرسنجی در مناطق 22گانه به‌نظر می‌رسد شهروندان از هر طبقه‌ای در پایتخت ویژگی «مبارزه با فساد» را برای شهردار منتخب واجب می‌دانند.

داشتن «تیم اجرایی قوی» از نظر شهروندان اهمیت ویژه‌ای دارد و با 87,2درصد بعد از مبارزه با فساد در جایگاه دوم قرار گرفته است. داشتن «خلاقیت و نوآوری» با 83,6درصد نیز در جایگاه سوم قرار دارد. با قرار گرفتن این سه ویژگی در بالای جدول ملاک انتخاب شهردار به‌نظر می‌رسد شهروندان پیگیر وضعیت شهر خود هستند.

برای آنها البته «آشنایی شهردار با ساختار شهرداری» نیز اهمیت دارد و شهروندان معتقدند شناخت شهردار از مدیریت شهری می‌تواند عملکرد مناسبی در این جایگاه از خود به جای بگذارد. 79درصد شهروندان حاضر در این نظرسنجی اهمیت این ویژگی را برای شهردار خیلی زیاد و زیاد عنوان کرده‌اند.

نیمی زن و نیمی مرد

از بین نفرات حاضر درنظرسنجی 401نفر زن و 399نفر مرد هستند. بیشترین گروه سنی نیز 35تا 44سال(28,5درصد) را تشکیل دادند و کمترین پاسخگویان در گروه سنی 65سال به بالا(5,6درصد) هستند. تحصیلات بیشتر این نفرات در مقطع کارشناسی است. به این ترتیب که 29,6درصد پاسخگویان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی هستند که بالاترین درصد را به‌خود اختصاص دادند. بعد از آن 29,6درصد دارای مدرک دیپلم، 19,9درصد دارای مدرک فوق‌دیپلم، 12,6درصد زیر دیپلم، 4,6درصد نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. بیشتر از نیمی از پاسخگویان(54,8درصد) شاغل، 7,6درصد محصل یا دانشجو، 25,3درصد خانه‌دار، 1,9درصد بیکار، 0,8درصد سرباز و همچنین 9,8درصد بازنشسته هستند. همچنین منطقه یک تهران محل سکونت 10,1درصد پاسخگویان را به‌خود اختصاص داد. منطقه 5 محل سکونت 9,3پاسخگویان است. منطقه چهار و چهارده 8,4درصد و منطقه 6نیز محل سکونت 7,6درصد است. کمترین تعداد پاسخگویان (0,5درصد) در منطقه 10قرار دارند.

حزب و جناح؛ بی‌اهمیت

از نظر شهروندان ویژگی داشتن «سابقه حزبی و جناحی» اهمیت چندانی ندارد. برای همین، 55,5درصد از پاسخگویان امتیاز خیلی کم و کم را برای این ویژگی درنظر گرفتند و تنها 22,1درصد از آنها امتیاز خیلی زیاد و زیاد به این ویژگی دادند. در عین حال، اقدامات فرهنگی برای شهروندان در اولویت قرار ندارد و آنها اهمیت بیشتری به فعالیت‌های اصلی و خدماتی شهرداری می‌دهند. 56,2درصد پاسخگویان به میزان خیلی زیاد و زیاد معتقد هستند که وظیفه شهردار تهران فقط رسیدگی به «فعالیت‌های اصلی و خدماتی شهرداری است و نه اقدامات فرهنگی و فعالیت‌های دیگر.» 54,4درصد از پاسخگویان به میزان خیلی زیاد و زیاد بر این باور هستند که «اهل تهران» بودن شهردار منتخب می‌تواند در بهبود عملکرد او مؤثر و مفید باشد. 54,3درصد از پاسخگویان به «چهره ملی و مردمی داشتن شهردار» امتیاز خیلی زیاد و زیاد دادند. 51,8درصد از پاسخگویان به میزان خیلی زیاد و زیاد «جوان بودن» را با اهمیت دانستند و 34,1درصد نیز اهمیت این موضوع را متوسط اعلام کردند. جنسیت شهردار برای 53,8درصد از پاسخگویان فرقی نمی‌کند. البته، در این بخش 38,9درصد شهردار مرد و 7,4درصد شهردار زن را ترجیح می‌دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 20 آبان 97، کدخبر: 36990، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین