پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۶۸۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
زمان زیادی از بازگشایی مدارس نمی‌گذرد و تب اجرای طرح‌های متعدد در سال تحصیلی جدید داغ است؛ از ساخت مدرسه گرفته تا برنامه‌های سلامت محور و مقابله با آسیب‌های اجتماعی و... که اتفاقاً از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان و والدین آنهاست.

شعار سال: برای اطلاع از طرح‌های در حال اجرا در نوزدهمین نقطه شهر با دارا بودن 122 مدرسه و 52 هزار دانش‌آموز با «هادی حنیف‌نیا» رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه 19 به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

بهره‌برداری از مدارس جدید و نوساز یکی از دغدغه‌های همیشگی ساکنان جنوبی شهر است. برای افزایش ظرفیت آموزشی منطقه 19 چه طرح‌هایی در دست اجراست؟

122
مدرسه در این منطقه وجود دارد و چند فضای آموزشی هم دارای نوبت‌های دوم و کلاس‌های ضمیمه‌ای هستند. با احتساب این نوع مدارس به اضافه 25 مدرسه غیردولتی، تعداد مدارس منطقه 19 به 203 مرکز می‌رسد که 52 هزار دانش‌آموز در حال تحصیل را تحت پوشش دارد. مدارس منطقه ما از لحاظ نوسازی نسبت به بسیاری از مناطق برخوردار در وضعیت مطلوب قرار دارد، اما با توجه به تعداد مدارس دو نوبته با کمبود مدرسه روبه‌رو هستیم. برای رفع بخشی از این مشکل، یک مدرسه در حال ساخت داریم که دهه‌فجر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این مدرسه ابتدایی پسرانه با نام شهدای گلریز، پیش از این در ساختمان فرسوده‌ای با دوره متوسطه اول ادغام بود که با احداث مدرسه جدید، شرایط بهتری برای دانش‌آموزان آن ایجاد خواهد شد.

باتوجه به نتایج چهارمین جلسه مجمع خیّران مدرسه‌ساز منطقه متوجه شدیم که قرار است ساخت مدرسه دیگری در فضای بلااستفاده مدرسه دخترانه شاهد کوثر نیز انجام شود. این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

بله. فضای بلااستفاده یک هزار متری در مدرسه شاهد کوثر به ساخت یک مدرسه جدید ابتدایی اختصاص یافته که مقدمات طرح با مطالعه و طراحی آغاز شده است و با اعلام آمادگی یکی از خیّران برای ساخت این مدرسه، این طرح به‌زودی شروع می‌شود.

چه زمانی شاهد اتمام ساخت این مدرسه خواهیم بود؟

این طرح به تازگی مطرح شده است و مراحل ساخت و بهره‌برداری از آن حداقل 24 ماه زمان می‌برد. محله بهمنیار به دلیل دارا بودن بافت مسکونی متراکم و همچنین استفاده برخی دانش‌آموزان منطقه16 از مدارس این محدوده، با کمبود مدارس ابتدایی مواجه است. ساخت این مدرسه می‌تواند تاحدودی مشکل را حل کند.

با توجه به اینکه تعدادی از مدارس منطقه 19 در فضای روستایی قرار گرفته‌اند و بسیاری از دانش‌آموزان آن جزو اتباع و افراد کم‌بضاعت هستند، طی سال‌های گذشته اغلب طرح‌های جهادی سلامت برای حمایت از آنها اجرا می‌شد. این طرح‌ها امسال هم اجرا می‌شود؟

بله. طرح ارائه خدمات دندانپزشکی در مدرسه مفتح روستای «مرتضی گرد» در این زمینه قرار دارد و مانند سال‌های قبل اجرا می‌شود. در ضمن مدرسه «هیدخ» نیز به آن اضافه خواهد شد. یکی دیگر از این طرح‌ها معاینه دانش‌آموزان مدارس شش روستای شهدای جعفرآباد، جعفرآباد جنگل، کاشانک، شهرک ولی‌عصر(عج)، قلعه حاجی موسی و پلایین و خانواده‌هایشان است که با مشارکت معاونت علمی سپاه تهران بزرگ و سازمان بسیج دانش‌آموزی با حضور تیم 17 نفره پزشکی اجرا می‌شود. طرح بینایی و شنوایی‌سنجی هم با حضور دو پزشک متخصص برای حمایت از دانش‌آموزان کم‌بضاعت شهر آفتاب اجرا می‌شود. البته برخی طرح‌های سلامت هم وجود دارد که به‌صورت سراسری در همه مدارس منطقه اجرا می‌شود.


 
چه طرح‌هایی؟

در طرح «ایران اکو» بچه‌هایی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند، غربالگری و شناسایی شده و به مشاوران تغذیه در مراکز بهداشتی و درمانی معرفی می‌کند. طرح «آهن یاری و سلامت دهان و دندان» هم برای دانش‌آموزان پایه اول تا ششم به‌صورت رایگان اجرا می‌شود. طرح «غربالگری پدی کلوز» با حضور مراقبان سلامت در مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه و مدارس متوسطه دوره اول و دوم دختران در حال اجراست که افراد مشکوک و مبتلا به شپش سر شناسایی شده و درمان می‌شوند. در کنار آن دوره‌های آموزشی هم برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها برگزار می‌شود. «سفیران سلامت» هم طرح دیگری است که براساس آن 15‌درصد از دانش‌آموزان هر مدرسه به‌عنوان سفیر انتخاب می‌شوند. این سفیران در اجرای کارهای مربوط به سلامت به‌عنوان همیار در کنار مراقبان بهداشت مدارس فعالیت می‌کنند.

در حالی‌که 22 تا 28 آبان، هفته مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است و آموزش و پرورش در کنترل بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی نقش دارد، چه طرح‌ها و اقداماتی در دست اجرا دارید؟

طرحی با عنوان «تقویت بنیان خانواده» که برای نخستین بار سال گذشته در مدرسه پسرانه الغدیر محله نعمت‌آباد برگزار شد، امسال در مدرسه استاد شهریار خیابان بهمنیار اجرا خواهد شد. براساس آن حداکثر 20 خانواده را دعوت می‌کنیم که به‌صورت مشترک پدر، مادر و دانش‌آموز زیر نظر چهار مدرس با مهارت‌های لازم در زندگی آشنا می‌شوند.

شنیده‌ایم قرار است دانش‌آموزان با مهارت‌های امدادی هم آشنا شوند، درست است؟

بله این مهارت‌ها با عنوان طرح «دادرس» به دانش‌آموزان پنج مدرسه دخترانه و چهار مدرسه پسرانه پایه هشتم ارائه می‌شود. براساس آن مربیان امدادی هلال‌احمر به مدارس می‌روند و با تشکیل کانون‌های دادرس 15 نفره دانش‌آموزی، هم از لحاظ تئوری و هم عملی، دانش خود را در حوزه مهارت‌های امدادی مثل چادرزنی، اطفای حریق، شکستگی‌ها و.... در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.برای مهارت‌آموزی و کارآفرینی دانش‌آموزان چه اقداماتی انجام می‌شود.در گذشته «طرح» برای دانش‌آموزان اجرا می‌شد تا دوره‌های مهارتی را از افراد مجرب یاد بگیرند، اما متأسفانه این طرح در نظام آموزشی جدید اجرا نشد تا اینکه سال گذشته براساس تفاهمی که بین سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و معاون آموزش و پرورش انعقاد شد، برای دانش‌آموزان دوره اول متوسطه طرحی به‌عنوان «طرح ایران مهارت» اجرایی می‌شود تا دانش‌آموزان براساس علاقه در رشته‌های خاص که 60 مهارت را شامل می‌شود، در طول یک سال تحصیلی با همکاری بخش خصوصی در آموزشگاه‌های آزاد تحت پوشش فنی و حرفه‌ای به مدت 60 ساعت آموزش ببینند. خوشبختانه منطقه ما در این طرح پیش رو بوده و اجرای آن تاکنون در سه مدرسه شروع شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 21 آبان 97، شماره: 37242


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین