پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۷۰۶۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی چالش ها در دوره ابتدایی گفت: اکنون حدود 180 هزار کلاس درس در دوره ابتدایی داریم که جمعیت دانش آموزی آنها کمتر از 25 نفر است و 202 مدرسه با تنها یک دانش آموز اداره می شوند.

شعار سال: رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در دیدار با سید ضیاء هاشمی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: دسترسی به آموزش و عدالت آموزشی به ما اجازه نمی دهد که این مدارس را تعطیل کنیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر اکنون چهار میلیون و 800 هزار دانش آموز دوره ابتدایی در کلاس های با تراکم بالای 26 نفر درس می خوانند در حالی که بر اساس مصوبات، حداکثر تعداد دانش آموزان در یک کلاس باید 26 نفر باشد و ما شاهد کلاس های 40 تا 50 نفر هستیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش معلمان را قشر مظلومی دانست که همواره در سخت ترین شرایط به ویژه در نقاط صفر مرزی با اداره کلاس های چندپایه فعالیت دارند.
وی گفت: آموزش و پرورش دارای پتانسیل بسیار خوبی است که این ظرفیت همانا معلمان و مدیران مدارسی هستند که هیچ وقت دیده نمی شوند.
حکیم زاده اضافه کرد: اکنون 49 هزار کلاس چند پایه در کشور داریم که معلمان با انگیزه و پرتلاش مشغول تدریس هستند و با وجود اینکه وضعیت خوبی ندارند اما در مقایسه با دیگر اقشار جامعه خوب کار می کنند.
وی تصریح کرد: شاید تصویری که از معلمان ارائه می شود بی انگیزگی و بی علاقه بودن را نشان دهد اما هنگامی که در جمع آنها حضور پیدا می کنید چیزی جز علاقه به کار و حرفه معلمی نمی بینید.
حکیم زاده یکی از حوزه های مغفول در بحث سیاست کلان آموزش و پرورش را جامعه شناسی آموزش و پرورش دانست و گفت: همواره به نقش و تاثیر متقابلی که آموزش و پرورش جامع دارد بی توجهی شده و تصور کرده ایم که در کلاس درس یک سری معلومات به دانش آموزان ارائه می شود حال آنکه باید بدانیم مدرسه در کار ساخت، تولید و باز تولید طبقات اجتماعی نقش فعالی دارد.
حکیم زاده ادامه داد: این نوع نگاه و جهت گیری، ما را به سمتی هدایت کرده که امروز عدالت آموزشی را صرفا در دسترسی به آموزش تعریف کرده ایم در حالی که شرایط یاددهی و یادگیری که ضامن تحرک اجتماعی است به فراموشی سپرده شده است.
وی اظهار داشت: ادامه دادن چنین روندی منجر به این خواهد شد که در 15 سال آینده حتی یک کد رشته خوب برای دانش آموزان مناطق محروم نخواهیم داشت و به تدریج آموزش که باید یک عامل تحرک اجتماعی باشد کنار گذاشته می شود زیرا شرایط برابر یاددهی و یادگیری به دسترسی به آموزش صرف تقلیل یافته است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با یادآوری این نکته که در مقایسه با برخی کشورهای توسعه یافته که نرخ پوشش آنها در دوره پیش دبستانی صددرصد است، ادامه داد: ما نیز همانند بسیاری از کشورها تا رسیدن به این نرخ فاصله داریم هر چند که در دوره ابتدایی نرخ پوشش تحصیلی ما 98.13 درصد است اما به دوره پیش دبستانی کمتر توجه داریم.
حکیم زاده اظهار امیدواری کرد با تعامل و همکاری بیش از پیش با خبرگزاری جمهوری اسلامی، وزارت آموزش و پرورش بتواند فصل جدیدی از اطلاع رسانی و رفع دغدغه های جمعیت 14 میلیونی دانش آموزان و والدین و فرهنگیان به عنوان دیگر مخاطبان دستگاه تعلیم و تربیت را آغاز کند.

*مدیر عامل ایرنا: رویکرد هزینه ای به آموزش و پرورش ظلم به آیندگان است
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در این دیدار تصریح کرد: آموزش و پرورش سرمایه عظیمی در اختیار دارد که مسیر آینده کشور را تعیین خواهد کرد؛ در عین حال چالش های مهمی فراروی آموزش و پرورش است که باید با سیاستگذاری دقیق و جلب همدلی و مشارکت عمومی نسبت به حل انها اهتمام ورزید.
سید ضیاء هاشمی افزود: در واقع سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش بیشترین بازده را در درازمدت خواهد داشت و در همان حال نگاه و رویکرد هزینه محور به این حوزه مهم و سرنوشت ساز ظلم به آیندگان است چون ضعف نظام آموزش در شرایط فعلی موجب بروز آفات و خطراتی برای نسل آینده خواهد شد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با همت مسوولان نظام آموزش کشور، مشارکت مردم و همراهی رسانه ها، حرکت آموزش و پرورش در مسیر تعالی قرار گیرد و از مخاطرات موجود فاصله پیدا کند تا کودکان و نوجوانان امروز و نیز نسل آینده از تلاش ها و تکاپوی تلاشگران این عرصه بهره مند شوند.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت اموزش و پرورش امروز 21 آبان پس از دیدار و گفتگو با مدیر عامل ایرنا از بخش های مختلف این خبرگزاری بازدید کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت قطره، تاریخ 21 آبان 97، کد مطلب: 232182: www.ghatreh.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین