پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۲۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
‌ معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مشاغلی در کشور داریم که ماهیت و فرم اداری دارند اما شاغلانشان در سن ۵۰ سالگی بازنشست شده‌اند. یک‌چنین اقداماتی، علاوه بر ایجاد مشکل برای صندوق‌های بازنشستگی، فرصت اشتغال را برای جوانان هم محدود می‌کند.

شعارسال:‌ معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مشاغلی در کشور داریم که ماهیت و فرم اداری دارند اما شاغلانشان در سن ۵۰ سالگی بازنشست شده‌اند. یک‌چنین اقداماتی، علاوه بر ایجاد مشکل برای صندوق‌های بازنشستگی، فرصت اشتغال را برای جوانان هم محدود می‌کند.

چندی پیش، احمد میدری معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست رونمایی مستند "بمب ساعتی: چالش‌ صندوق‌های بازنشستگی"، به توضیح وضعیت نگران‌کننده و چالش‌های پیش‌روی جامعه در رابطه با صندوق‌های بازنشستگی مختلف کشور پرداخت. این امر بهانه‌ای شد برای گفتگو با او پیرامون چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی و نحوه مواجهه با آنها.

میدری با خاطرنشان ساختن اینکه نکته‌ای که وی در نشست مستند بمب ساعتی مطرح کرده، حاوی این معنا است که شرایطی ایجاد شده که هیچ کس برنده آن نیست، گفت: در حال حاضر، بازنشسته حقوق کافی دریافت نمی‌کند؛ دولت هم برای تامین بودجه صندوق‌ها ناگزیر از استقراض یا استفاده از نظام مالیاتی است.

وی با تاکید بر پایداری صندوق‌ها، اظهار داشت: مبالغی را که افراد طی زمان در آنجا انباشت می‌کنند، می‌بایستی منبعی برای دوران بازنشستگی آنها شود. با این وجود، بسیاری از صندوق‌ها از لحاظ منابع برای پرداخت حقوق افراد تحت پوشش‌شان متکی به دولت هستند. برای نمونه، در صندوق بازنشستگی کشوری ۸۰ درصد پولی که به بازنشستگان داده می‌شود از بودجه عمومی دولت است یعنی از درآمدهای خود صندوق نیست. همچنین، ۹۰ درصد از منابع صندوق فولاد با بودجه دولت تامین می‌شود.

میدری با بیان اینکه وضعیت بازنشستگان اصلا ایده‌آل نیست، تاکید کرد: باید بتوانیم به سمتی برویم که صندوق‌ها پایدار باشند و همان منابعی که خود افراد در سنین کاری‌شان پس‌انداز می‌کنند، در سنین بازنشستگی آنها مورد استفاده قرار گیرد.

وی اشاره کرد: برخی فعالیت‌ها و مشاغل در حوزه صنایع سخت یا معادن هستند که واقعا جزو کارهای زیان‌آور هستند اما آمده‌ایم بسیاری از افراد شاغل را با ۲۰ الی ۲۵ سال سابقه کار بازنشست کرده‌ایم. پول پس‌انداز شده ناشی از این تعداد سال‌های فعالیت، کفاف دوران بازنشستگی افراد را نمی‌دهد و ایجاد سود هم نمی‌کند.

میدری اظهار داشت: با توجه به این مسائل، به نظر من؛ در شرایط کنونی و در مواجهه با آینده، تصمیماتی که اتخاذ باید بشوند نه سخت، بلکه می‌بایستی تصمیماتی منطقی باشند. مثالی که برای روشن‌تر شدن موضوع می‌توان بدان اشاره کرد کشت غرقابی است که عمدتا مورد استفاده کشاورزان بوده است. این نوع کشت با در نظر گرفتن راندمان پایین آب، خالی شدن سفره‌های آب و درآمد ناچیزی که برای کشاورزان داشته، به نفع هیچ‌کس نبوده است. بنابراین، در چنین شرایطی تصمیم‌گیری منطقی و نه سخت این خواهد بود که کشت غرقابی انجام نشود.

وی افزود: از همین رو، این هم منطقی خواهد بود که اگر شما در سن ۴۵ سالگی، دچار بیماری‌ای نیستید، خودتان را بازنشسته نکنید و با دریافت بازنشستگی، به دنبال کار دوم نروید. قاعده این است که افراد تا ۶۵ سالگی کار کنند. البته این امر دربرگیرنده مشاغلی مثل کار در معدن نیست که آن را واقعا نمی‌توان تا سن ۶۵ سالگی انجام داد.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان، گفت: بسیاری از مشاغل را در ایران داریم که ماهیت و فرم اداری دارند اما شاغلان آن در سن ۵۰ سالگی بازنشست می‌شوند. یک‌چنین اقداماتی، علاوه بر مشکلاتی که برای صندوق‌های بازنشستگی ایجاد می‌کنند، فرصت اشتغال را برای جوانان هم محدود می‌کند چراکه کسی که بازنشست شده، و از شغل کنونی‌اش بیرون می‌آید و در پی یافتن یک شغل جدید می‌رود، عرصه کاریابی را بر جوانان نیز، تنگ می‌کند. از همین رو، باید به سمتی برویم که هم منافع بازنشستگان و هم منافع عموم مردم حفظ شود چراکه این سرمایه‌ها از جیب مردم خرج می‌شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار7 آذر 97 ، کدخبر : 696623، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
م.م77
باز هم همون مشکل همیشگب در جمهوری اسلامی که از ابتدا وجود داشت
نظارت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین