پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۷۳۹۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
بیکاری اگر با تورم توامان باشد تولید فلاکت می‌کند. جامعه‌ای که در آن شاخص فلاکت بالا باشد نمی‌تواند پا در مسیر توسعه بگذارد. این واقعیتی است که می‌توان رد آن را در کشور گرفت؛ به ویژه استان‌های محروم که فقر و بیکاری در آنها ریشه دوانده است.«رضا جمشیدی» رییس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی در گفتگو با ایلنا معتقد است: ۷/۹۶ درصد از جمعیت ده ساله و بالاتر کشور در این استان زندگی می‌کنند؛ در حالی‌که ۴۴/۱ درصد از جمعیت این استان یعنی دو میلیون و ۳۱۵ هزار نفر در سن مشارکت اقتصادی هستند که از این تعداد ۷۷۵ هزار نفر را مردان و ۵۳۹ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند. از سویی نرخ مشارکت اقتصادی استان از ۳۵/۶ درصد طی پنج سال به ۴۴/۱ درصد رسیده است.

شعار سال: تقسیمِ استان خراسان به سه استان اگرچه ناحیه صنعتی و کم جمعیتِ خراسان شمالی با توقعات اندک اجتماعی را صاحب شاخص‌های "اول"رشد اقتصادی در سطح کشور کرد؛ اما با وجود گستردگی جمعیت و وجود کلانشهر مشهد؛ همچنان خراسان رضوی از وضعیت نسبتا قابل دفاعی در سطح ملی برخوردار است؛ اگرچه برای رسیدن به فاصله مطلوب، هنوز باید نفس زنان از گردنه‌ها بگذرد و در مسیر صعود تلاش کند.

«رضا جمشیدی» رییس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی در گفتگو با ایلنا معتقد است: ۷/۹۶ درصد از جمعیت ده ساله و بالاتر کشور در این استان زندگی می‌کنند؛ در حالی‌که ۴۴/۱ درصد از جمعیت این استان یعنی دو میلیون و ۳۱۵ هزار نفر در سن مشارکت اقتصادی هستند که از این تعداد ۷۷۵ هزار نفر را مردان و ۵۳۹ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند. از سویی نرخ مشارکت اقتصادی استان از ۳۵/۶ درصد طی پنج سال به ۴۴/۱ درصد رسیده است.

جمشیدی، نرخ بیکاری خراسان رضوی را ۱۱/۴ درصد اعلام کرد که زنان جویای کار ۱۸/۴ درصد و ۸/۳ درصد را از بیکاران را مردان تشکیل می‌دهند. البته نرخ بیکاری در نقاط شهری معادل ۱۲/۱درصد است که از میانگین کشوری ۰/۷ درصد کمتر می‌باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی؛ نرخ مشارکت اقتصادی این استان را ۱/۵ درصد بیشتر از هدفگذاری برنامه ششم توسعه اعلام کرد و افزود: هدفگذاری تعداد بیکاران در سال‌های اول برنامه ششم توسعه در این استان ۲۲۷ هزار نفر بود که متاسفانه این عدد در خراسان رضوی۲۶۴ هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا ۲۹سال خراسان رضوی را برابر با ۲۱/۸ درصد برآورد شده بود که ۳/۵درصد کمتر از شاخص کشوری یعنی ۲۵/۳ درصداست که البته این نرخ در سال ۹۰ برابر با ۱۷/۱ درصد بود که افزایش۴/۷درصدی این نرخ به علت رشد جمعیت کشور و مهاجر پذیر بودن این استان است.

جمشیدی ضمن مقایسه شاخص‌های محلی با ملی افزود: ۸/۸درصد از کل شاغلان کشور در خراسان رضوی مشغول به کار هستند که ازاین تعداد ۹۸۰هزار و ۷۹۸ نفر در بخش خدمات و ۶۳۷ هزار و ۴۸۸نفر در بخش صنعت و معدن شاغل هستند، ضمن اینکه ۴۳۳هزار و ۶۹ نفر در بخش کشاورزی این استان مشغولند به این ترتیب ۴۷/۸ درصد از شاغلین در بخش خدمات استان ۳۱/۱ دربخش صنعت و ۲۱/۱درصد در بخش کشاورزی مشغول به کارند.

رییس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی اعلام کرد: این استان با تولید ۱۲۳هزار و۹۰۰ شغل مطلق بیش از ۱۶درصد از کل تولید فرصت اشتغال مطلق را به‌خود اختصاص داد و این عدد ۰/۸درصد بیشتر از هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه بوده است.

وی جمعیت شاغلین ناقص(فصلی) استان را برابر با ۳۰۵ هزار و دویست و سیزده نفر اعلام کرد و افزود: درواقع ۱۴/۹ درصد از شاغلین استان دارای شغل ناقص هستند که این عدد ۴/۵درصد بیشتر از شاخص کشوری است که ازاین تعداد ۱۵/۷ درصد را مردان دارای شغل ناقص و ۱۱/۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. به گفته او؛ جمعیت شغل ناقص در روستاها ۲۴/۲ درصد و در شهرها ۱۱/۴ درصد هستند.

بیکاری در کرمانشاه حرف اول را می‌زند

از خراسان رضوی در شرق به کرمانشاه در غرب کشور می‌رویم تا نگاهی به حال و روز معضل اول جامعه ایرانی (بیکاری) دراین خطه بی‌اندازیم. استانی که اگرچه تجربه رکورد بیکاری ۲۲ درصدی را از سرگذرانده اما هم‌اکنون با نرخ بیکاری ۱۹/۴ درصدی دست و پنجه نرم می‌کند. گرچه این کاهش ۲/۶درصدی باعث نشده که این استان جایگاه اولی خودش در آمار بیکاری کشوری را از دست بدهد.

«محمدی» مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه به ایلنا گفت: زلزله برای کرمانشاه مصیبت جانی و مالی به بار آورد اما بخشی از آمار بهبود وضعیت اشتغال استان مربوط به فرصت‌های شغلی مربوط به زلزله است.

وی سهمِ بخش خدمات از اشتغال استان را ۵۰ درصد و کشاورزی را ۲۸ درصد اعلام کرد و گفت: سهم بخش صنعت و معدن ۲۲ درصد است و سهم بخش کشاورزی ده درصد بیشتر است.

این ارقام مبینِ وضعیت اجتماعی استان هم هست اما «مرکز آمار و مطالعات راهبردی ایران» هم اطلاعات قابل ذکری در باره استان کرمانشاه ارائه می‌دهد. طبق آمار این مرکز نرخ مشارکت اقتصادی کرمانشاه ۴۰/۶ درصد است؛ در حالی‌که ۳۹/۵ درصد از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال هستند اما نرخ بیکاری در این بازه سنی ۲۰/۳ درصد است.

گو اینکه ۸۰/۱ درصد از جمعیت فعال اقتصادیِ استان کرمانشاه را مردان و ۱۹/۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص استان مطابق آمار این مرکز ۲۱درصد است که ۱۵/۶ درصداز این آمار متعلق به مردان و ۵/۴ درصد از اشتغال ناقص متعلق به زنان کرمانشاهی است.

ضمنا ۲۸ مرکز مهارت‌آموزی، وظیفه آموزش مهارت به جوانان کرمانشاهی را به دوش می‌کشند که حدود چهار درصد از مراکز از این دست در این استان قرار دارند و۲۵ هزار و ۳۵۷ کارآموز مشغول به مهارت‌آموزی در این مراکزند. ناگفته نماند که ۳۲درصد از جمعیت ۱۵تا ۲۴ ساله کرمانشاه بیکارند.

بیکاری اگر با تورم توامان باشد تولید فلاکت می‌کند و جامعه‌ای که در آن شاخص فلاکت بالا باشد نمی‌تواند پا در مسیر توسعه بگذارد؛ زیرا انسان مفلوک رفتارهای ضدتوسعه‌ای می‌کند و به‌ روزگذرانی مشغول می‌شود و آرزوهایش را به فرداهای نامعلوم حوالت می‌دهد فقط به این امید که باشد و نفس بکشد، نه اینکه زندگی کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری کار ایران تاریخ انتشار 14آذر 97، کدخبر: 697702، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین