پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
تعدادی قابل توجهی از اهالی رشته ارتباطات را می‌شناسم که در فصول انتخابات برای مشاوره به نامزدهای انتخابات و بهره برداری از آنچه خوانده‌اند و دیده‌اند، قصد میدان می‌کنند اما تاکنون ریش و قیچی کمپین‌ها و ستادهای انتخاباتی بیشتر در اختیار کارشناسانی از رشته‌های دیگر بوده است. دست کم در مواردی که من شمارش کردم؛ این دسته از اهالی ارتباطات با دانش کمپین آشنایی چندانی ندارند و این هم از خرابی بنیان‌های آموزش رشته ارتباطات در ایران است که کمتر جنبه مهارتی و بیشتر زر و زیور نظری دارد. اشتباه نشود؛ هیچ عاقلی ارزش جستارهای نظری را نفی نمی‌کند اما برای رشته‌ای مانند ارتباطات که نظرش هم از عمل برآمده و با آن رد و گسترش یافته است، بی‌عملی دانش آموختگانش در بزنگاهی مانند انتخابات به مصیبت می‌ماند!

شعار سال: درباره معنای لغوی، ریشه‌های تاریخی و برگردان فارسی واژه کمپین نوشته‌های زیادی وجود دارد که با یک جستجوی ساده خودشان را نشان می‌دهند. هدف این یادداشت‌ها تکرار کردن آنها نیست اما چاره‌ای جز اشاره گذار هم نداریم.

کلمه کمپین (به انگلیسی campaign) که به راست یا ناراست با برگردان‌هایی مانند «پویش» و «کارزار» در زبان فارسی شناخته می‌شوند، از دنیای جنگ وارد تبلیغاتی تجاری و سیاسی شده است. گزیده کلام اینکه در گذشته‌های دور وقتی یک لشکر در منطقه‌ای محدود و با هدف‌های مشخص عملیات نظامی انجام می‌داد یا به قصد آن جایگیر می‌شد از «کمپین کردن» برای بیان آن کنش و حالت استفاده می‌کردند. این مفهوم در قرن نوزدهم وارد ادبیات تبلیغاتی شد و امروز به مجموع برنامه‌ریزی انجام شده برای ترویج کالا، خدمات، ایده، نامزد انتخاباتی، حزب یا جناح سیاسی و گفته می‌شود.

چرا کمپین؟

چرا کاندیداها و احزاب سیاسی برای پیروزی در انتخابات به کمپین نیاز دارند؟بیشتر افرادی که با جوهره و فلسفه طراحی کمپین‌های انتخاباتی آشنایی چندانی ندارند، می‌گویند که پیروزی در انتخابات بدون برنامه‌ریزی ممکن نیست. با پوزش از دوستان؛ این پاسخ کلی ارزش چندانی ندارد. دلیل اصلی نیاز به کمپین انتخاباتی کمبود منابع انسانی، زمانی و مالی است و این محدودیت سبب می‌شود که کاندیداهای باهوش و مشاوره پذیر از برنامه مکتوب و زمان‌بندی شده برای تخصیص منابع محدود به امور اصلی و فرایندهای مهم از جمله استراتژی اصلی و ارتباطات سیاسی استقبال کنند.

در گام اول به عنوان یک مشاور انتخاباتی باید خاطر جمع شوید که کاندیدا یا طرف مشاوره شما ضرورت برنامه‌ریزی برای منابع محدود را به درستی درک کرده است. این گام را به هیچ عنوان دست کم نگیرد زیرا بسیاری از دشوارهای آتی از سهل‌انگاری در توضیح این نکته آغاز می‌شود. البته بسیاری از کاندیداهای ایرانی درباره ارزش منابع مالی و سپس انسانی تاحدی توجیه هستند اما منبع با ارزش زمان را دست کم می‌گیرند و به همین دلیل به کمبود آن دچار می‌شوند. برخی از آنها تصور می‌کنند که با تزریق پول و نیروی انسانی بیشتر می‌توانند زمان از دست رفته را جبران کنند غافل از اینکه پول، نیروی انسانی و زمان همیشه قابل تبدیل به هم نیستند و جای خالی یکدیگر را به طور کامل پر نمی‌کنند. به همین دلیل زمان از دست رفته برای یک کاندیدا با افزایش نیروی انسانی، تزریق پول بیشتر و فشرده کردن انجام امور به سادگی و گاهی هیچوقت جبران نمی‌شود.

هفت خوان مکتوب کردن

یکی از دشواری‌های آغازین مسیر مشاوره انتخاباتی در ایران مجاب کردن کاندیداها و افراد تاثیرگذار اطراف آنها برای نگارش کمپین است اما بسیاری از آنها- حتی تحصیل‌کرده‌ها- در عمل باور چندانی به مکتوب بودن این برنامه ندارند و ترجیح می‌دهند همه چیز در ذهن خودشان و نزدیکانشان به طور محرمانه! باقی بماند و همین موضوع سرمنشاء بسیاری از ابهام‌ها و ناهماهنگی‌های فکری و اجرایی در ستادهای انتخاباتی می‌شود. چه بسا در برابر پافشاری شما برای مکتوب کردن برنامه، یکی از نزدیکان کاندیدا یا خودش توجیه کند که در انتخابات گذشته بدون آنکه کمپین مکتوبی در کار باشد، در انتخابات پیروز شده‌اند. در این بزنگاه چند پاسخ وجود دارد که باید با تاکید بر حفظ بالادستی، محرمانگی و محدود بودن دسترسی به برنامه مکتوب کمپین با کاندیدا و تیم وی در میان بگذارید:

اگر در انتخابات گذشته بدون برنامه مکتوب پیروز شده‌اید، دلیلی وجود ندارد که در این انتخابات هم بدون آن پیروز شوید. به احتمال زیاد رقیبان شما هم در انتخابات گذشته برنامه مکتوبی نداشتند و اگر در این دوره از مشاوران بهتری استفاده کنند و اصول مبارزه انتخاباتی از جمله تهیه و نگارش کمپین را رعایت کنند احتمال پیروزی آنها از شما بیشتر خواهد بود.

انتقال اهداف و جزییات برنامه انتخاباتی مکتوب به سایر افراد آسان‌تر است و سبب صرفه‌جویی در منبع زمان هم می‌شود.

در بزنگاه‌ها و چالش‌های انتخابات که افراد دچار تفسیرهای مختلفی از یک موضوع و نقش آن در هدف اصلی یعنی پیروزی در انتخابات می‌شوند، کمپین مکتوب حکم و فصل الخطاب را خواهد داشت یا دست کم مشخص می‌کند کدام دگرگونی جزئی یا بنیادین در مسیر پیروزی به وجود آمده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری شفقنا تاریخ انتشار 15 آذر 97، کدخبر: 672067، www.shafaqna.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین