پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
آماري که اخيرا سازمان ثبت‌احوال اعلام کرده و گفته است بيشترين طلاق در ازدواج‌هايي اتفاق مي‌افتد که کمتر از يک سال از عمر آنها گذشته، براي پژوهشگران در اينجا تازگي ندارد. حدود 20 سال قبل درباره اين موضوع نوشته‌ام، چون از سال 56 روي موضوع طلاق کار کرده و ده‌ها مقاله نوشته‌ام. درباره طلاق‌هايي که کمتر از يک سال بعد از ازدواج اتفاق مي‌افتد، حتي مي‌توانم به موردي اشاره کنم که بعد از 24 ساعت طلاق اتفاق افتاد و اين مورد را نيز نوشته بوديم که در نشريات سازمان برنامه نيز چاپ شد.

شعار سال: آنچه قبلا هم گفته شده بود، اينکه بعد از سه يا چهار سال که از ازدواج بگذرد «درياي آرام» است و آرامش برقرار مي‌شود. اصولا ازدواج در سن 18 يا کمتر تا 24 سالگي اگر اتفاق بيفتد در «دوران آشوب» است. در اين دوران زن و شوهر به دلايلي مانند اينکه دوران نامزدي را طي نکرده‌اند، اختلاف فرهنگي دارند، بر مبناي احساس ازدواج کرده‌اند يا زمينه ازدواج آنها آشنايي در فضاي مجازي بوده و خودسرانه صورت گرفته است و فرزندان ما نيز وظيفه‌مداري و مسئوليت‌پذيري را نمي‌دانند و ازدواج را امري احساسي به‌حساب مي‌آورند، آمار طلاق نيز در اين سنين و به‌ويژه در سال‌هاي اوليه بالاست. تحقيقات ما نشان داده است که علاوه‌بر اين سنين، دوران 35 تا 40 سالگي مردان نيز دوراني است که آمار طلاق در آن بالاست، چون شرايط احساسي بعضي از مردان در آن دوران چنين وضعي را پديد مي‌آورد.
عوامل متعددي را مي‌توان براي مسئله کوتاه‌بودن فاصله ازدواج و طلاق برشمرد؛ از جمله طي‌نشدن دوران نامزدي، عدم آگاهي، مشورت‌نکردن با بزرگان، احساسي ازدواج‌کردن و نداشتن درک منطقي از ازدواج، توقعات بيجايي که بسياري از زنان دارند و طبق تئوري رابرت مرتون، با زيادشدن اهداف، تجملات، خواسته‌ها و آرزوهاي دورودراز و نبود وسيله رسيدن به آن اهداف و خواسته‌ها، تجمل‌گرايي، تنوع‌طلبي و تنوع‌خواهي به پشيماني از ازدواج و به طلاق مي‌انجامد. از ساير عوامل مي‌توان به سن افرادي که خانواده تشکيل داده‌اند اشاره کرد، مانند سن 18 تا 24 سال که پيش از اين اشاره شد، تحصيلات و شغل (کمترين ميزان طلاق بين معلمان و بعد کارمندان است، ولي براي بعضي مشاغل، بيشتر است)، تناسب فرهنگي، دخالت والدين (که مي‌تواند مفيد باشد) مشاوره و مشورت‌کردن (مثلا والدين با زنان آشنا در محل يا با دفاتر مشاوره‌اي که امروزه به‌وجود آمده است براي مشاوره‌دادن به دختران و پسراني که قصد ازدواج دارند)، نوع خانواده و تربيت فرزندان و دختران و پسران و شخصيت مادر و پدر. کم‌رنگ‌شدن ارزش‌ها و هنجارها و معنويات و روابط نادرست خارج از ازدواج از عوامل ديگر افزايش طلاق به‌طورکلي و همچنين در پايين‌آوردن فاصله ازدواج و طلاق است. حتي طبق پژوهشی دانشگاهي که ما داشته‌ايم و حدود 10 سال پيش نتيجه آن در روزنامه جام‌جم چاپ شد، معمولا دختران يا پسراني که روابط بي‌پروا و خارج از عرف قبل از ازدواج داشته‌اند، تمايل بيشتري به طلاق زودرس پيدا مي‌کنند، چون ممکن است تجربه‌ها و مقايسه‌هايي پيش بيايد که به سرخوردگي منجر شود و آنها را به سمت طلاق عاطفي و طلاق رسمي ببرد. دوران اوليه ازدواج، دوران خطرناکي است و دختران و پسران عزيز ما بايد اين دوران را خيلي بااحتياط سپري کنند. دختران ما بايد بدانند که طلاق آغاز بدبختي است و نه خوشبختي. سه يا چهار سال اول ازدواج همان‌طور که تحقيقات ما نشان داده، اصولا دوران خطرناکي است و وقتي سپري شود، احتمالا «درياي آرام» فرامي‌رسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 15 آذر 97، شماره: 3309


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین