پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
یکی از صحنه‌هایی که بسیاری از تهرانی‌ها در طول روز و پشت ترافیک بار‌ها شاهد آن هستند، عبور انواع خودرو‌ها با آرم و نشان خاص یا بدون آرم و پلاک مشخص از خطوط خط ویژه است؛ خودرو‌هایی که مشخص نیست، مربوط به کدام نهاد است و چگونه مجوز عبور از خط ویژه را گرفته اند؟!

شعار سال: ایده خط ویژه که در بسیاری از کشور‌های جهان از آن استفاده می‌شود، به منظور تسهیل عبورو مرور مردم عادی و حمل و نقل عمومی ایجاد شده است؛ البته استفاده برخی از خودرو‌های اورژانسی مانند آمبولانس، آتش نشانی و برخی اوقات پلیس نیز از این خطوط پذیرفته است؛ اما در ایران عملا می‌توان گفت، این خطوط به یک رانت جدید در میان مقامات تبدیل شده و برای همین، بسیاری از نهاد‌ها با رایزنی‌های خود ـ البته بستگی به میزان قدرت نهاد مربوطه دارد ـ اقدام به دریافت مجوز عبور از خط ویژه می‌کنند.

اما هم اکنون پس از استفاده نهاد‌های امنیتی، برخی وزارت خانه‌ها و عبور مسئولان عالی رتبه از این خطوط، استفاده بهارستان نشین‌ها نیز از خطوط ویژه در روز‌های گذشته خبرساز شده است؛ هفته گذشته، معاون اجرایی مجلس، طی نامه‌ای به نمایندگان اعلام کرد، کسانی که تمایل به استفاده از خط ویژه برای عبور و مرور در سطح شهر دارند، می‌توانند با ارائه مشخصات به این معاونت مجوز بگیرند.

البته این موضوع از سوی رئیس پلیس پایتخت تکذیب شده و سردار رحیمی، ضمن بی اطلاعی از آن اظهار داشت: این خطوط برای استفاده از خودرو‌های امدادی و پلس و برخی دستگاه‌هاست که خدمات فوریتی به مردم می‌دهند؛ بنابراین، این موضوع که در مجلس مطرح شده تا این لحظه به ما ابلاغ نشده و درخواستی در این باره نداشته ایم.

خلاصه آنکه طرح این مسأله در داخل مجلس نیز واکنش‌های مختلفی به همراه داشته، به گونه ای که برخی نمایندگان مجلس با استقبال از این رویه، بر این باورند با این روش سریع‌تر می‌توانند به قرارهایشان برسند و این اقدام در نهایت به تسهیل امور مردم خواهد انجامید. در مقابل عده‌ای دیگر می گویند، این رانت جدیدی برای نمایندگان است و نمایندگانی که می‌خواهند به جایی بروند، بهتر است نیم ساعت زودتر حرکت کنند. همچنین برخی نمایندگان نیز بر این باورند که حرکت‌هایی مانند استفاده از خط ویژه در ترافیک، باعث می‌شود که فاصله بین نماینده و مردم زیاد شود؛ بنابراین، بهتر است، این موضوع اصلا مطرح نشود.

محمودی شاهنشین، نماینده عضو فراکسیون امید در گفت وگویی اظهار داشت: نمایندگان نیازی به مجوز استفاده از خط ویژه ندارند و شاید آن‌هایی که نیاز دارند تا در طول روز در سطح شهر رفت و آمد کنند، به تعداد انگشتان یک دست هم نرسند. گا‌ه ممکن است نماینده‌ای با وزیری قرار دارد و یا باید برای کاری به وزارت خانه‌ای برود، اما این جلسات نیز معمولا در روز‌هایی غیر از روز‌های جلسه علنی است که در این گونه موارد هم می‌توانند از خودروهای سازمانی مجلس استفاده کنند.

همچنین عبدالرضا هاشم‌زایی درباره پیشنهاد سازمان اداری مجلس جهت ارائه تسهیلات عبور و مرور به نمایندگان برای رفت و آمد از خط ویژه، اظهار کرد: بنده اصولا با این گونه پیشنهادها و طرح‌ها مخالفم و مخالف این هستم که نماینده یا هرکس دیگری از خط ویژه عبور کند، چون به نفع حکومت و مردم نیست.

وی تأکید کرد: زمانی که کمونیست‌ها در مسکو قدرت داشتند و روسیه را اداره می‌کردند، در خیابان‌ها خطی برای عبور و مرور مقامات اختصاص دادند که پس از آنکه کمونیست در روسیه فروپاشید، این خط‌کشی‌ها هم برچیده شد. به نظر من اتفاقا نماینده‌ها و مسئولان باید در ترافیک بمانند تا با مشکلات مردم آشنا باشند. بهتر است نمایندگان به جای عبور از خط ویژه، نیم ساعت زودتر راه بیفتند، چون در این صورت دیر هم نخواهند رسید. خود من تاکنون یک دقیقه هم دیر نرسیده‌ام.

اکبر رنجبرزاده، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفته است: با اعطای این امتیاز برای نمایندگان مخالفم. آنان نیز باید مانند سایر شهروندان در سطح شهر رفت و آمد کنند.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه این یک امتیاز تبعیض‌آمیز برای وکلای ملت است، اضافه کرد: بنده و بسیاری از نمایندگان موافق این مجوز تردد نیستیم.

رنجبرزاده با تأکید بر اینکه می‌توان این مجوز را به چند خودروی سازمانی که در اختیار مجلس است قرار داد تا در موارد و مأموریت‌های خاص استفاده کند، تصریح کرد: در چنین شرایطی، نمایندگانی که در مأموریت‌های ویژه حضور دارند، می‌توانند از این خودرو‌های سازمانی استفاده کنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس اظهار داشت: با عمومیت این مجوز برای خودروی همه نمایندگان موافق نیستم. نمایندگان نیز باید در مواقع عادی مانند دیگر شهروندان در شهر رفت و آمد کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک، تاریخ انتشار 22 آذر 97، کد مطلب: -، www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین