پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۸۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱
در وضعیتی که حدود ۷۵درصد از ظرفیت واگن‌سازان داخلی بلااستفاده است شرکتهای حمل و نقل ریلی با خیالی آسوده در حال خرید واگنهای دست‌دوم مستعمل خارجی هستند، موضوعی که به‌اعتقاد فعالان حوزه ریلی به بحرانی برای حمل و نقل ریلی کشور تبدیل شده است.

شعارسال: از سال‌های نه‌چندان دور واردات واگنهای دست‌دوم اولین انتخاب شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری داخلی برای خرید بوده است. قیمت ارزان، تعرفه نزدیک به صفر و سهولت در واردات شرایطی را به وجود آورده تا همواره روند خرید این واگن‌ها سیر صعودی داشته باشد.

این مسئله بارها و بارها از سوی واگن‌سازان داخلی مورد انتقاد قرار گرفته، هم در دولت قبل و هم در دولت کنونی. خردادماه سال گذشته مدیرعامل سابق واگن‌سازی پارس با بیان اینکه تا 5 سال آینده واردات واگن‌های دست‌دوم به یک بحران برای شبکه ریلی تبدیل می‌شود به تسنیم گفته بود:‌ هم‌اکنون شش واگن‌ساز داخلی کشور با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

محمدی با اشاره به تغییر فناوری در سرعت و ایمنی قطارها، تصریح کرد: این تغییر فناوری باعث شده تا کشورهای پیشرفته به فکر امحای واگن‌های دست‌دوم از رده خارج خود بیفتند. در این راستا کشورهای در حال توسعه به‌عنوان بهترین گزینه امحای واگن‌های دست‌دوم انتخاب می‌شوند و این واگن‌ها با قیمت بسیار ارزان به فروش می‌رسد.

وی با ابراز اینکه ایران یکی از همین کشورهای در حال توسعه است، اضافه کرد:‌ واگن‌های دست‌دوم پس از ورود به کشور بازسازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرعامل واگن‌پارس با تأکید بر اینکه شاید این واگن‌ها برای زمان کنونی مناسب باشند، ادامه داد:‌ اما واقعیت آن است که واگن‌های دست‌دوم برای 5 سال آینده ما را دچار بحران می‌کنند.

محمدی یادآور شد:‌ راه‌آهن در رابطه با جلوگیری از ورود واگن‌های دست‌دوم تصمیم‌گیری‌هایی کرده که امیدواریم اجرایی شود.

وی در ادامه با اعلام اینکه هم‌اکنون شش واگن‌ساز داخلی با ظرفیت کمتر از 30 درصد فعالیت می‌کنند، بیان کرد:‌ یکی از دلایل اصلی بروز این اتفاق به ورود واگن‌های دست‌دوم برمی‌گردد.

حدود یک سال پس از این اخطار، واگن‌سازان داخلی از تشدید واردات واگن‌های دست‌دوم مستعمل خبر می‌دهند.

مقدمی مدیرعامل واگن‌سازی ایریکو سیاست‌های غلط دولت را عامل افزایش واردات واگنهای دست‌دوم دانست و به تسنیم گفت: هم‌اکنون تقریباً 25 درصد فعالیت واگن سازان فعال است و حمایت‌ها از این بخش بسیار کم است.

وی با اظهار اینکه ایریکو فعلاً سودده نیستند و واگن سازان داخلی هنوز به سوددهی نرسیده‌اند، افزود: قیمت تمام‌شده تولیدات ما در بخش مترو تقریباً 8 درصد کمتر از نمونه‌های خارجی (اروپایی و چینی) است. نباید بهره برداران شبکه ریلی واگن‌های دست‌دومی را وارد کنند که در کشورهای فروشنده از رده خارج شده است. متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که تعرفه واردات واگن خیلی پایین است.

وی با بیان اینکه تعرفه واردات واگنهای دست‌دوم 15 درصد است که برای شرکتهای حمل و نقل بهره‌بردار شرایط ایده‌آلی برای خرید خارجی است، افزود: همت لازم برای حمایت از صنایع ریلی وجود دارد اما الزامات آن موجود نیست.

مقدمی با تأکید بر اینکه تعرفه مذکور خرید واگن برای بهره برداران بسیار جذاب است، تصریح کرد: وظیفه دولت است که با یک سیاستگذاری درستی تقاضاهای موجود را به‌جای شرکتهای خارجی به‌سمت شرکتهای تولیدکننده داخلی سوق دهد. متأسفانه به‌دلیل سیاست گذاری نادرست دولتی بهره برداران سفارش ساخت واگن را به خارجی‌ها می‌دهند.

*واردات چرخ واگن

البته وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان یکی از اعضای هیئت دولت با اعلام "83 درصد تجهیزات تولید واگن باری در داخل تولید می‌شود و چرخ و محور را وارد می‌کنیم"، گفته است: در تولید واگن مسافری نیز 45 درصد خودکفا هستیم.

نعمت‌زاده از آمادگی برای فراهم کردن زیرساخت‌های تولید چرخ و محور در کشور خبر داد و با تأکید بر "با خرید هرگونه تجهیزات ریلی به‌صورت مستقیم از خارج مخالفیم چون سیاستهای اقتصاد مقاومتی اجازه نمی‌دهد"، تصریح کرد: با عملکرد گذشته صنایع ریلی خیلی موافق نیستیم.

*خرید 200 واگن دست‌دوم توسط رجا

به‌خلاف اظهارات وزیر صنعت در خصوص مخالفت با واردات تجهیزات ریلی به کشور، شرکت‌های بهره‌بردار شبکه ریلی بدون هیچ مشکلی در حال ورود واگن‌های دست‌دوم هستند.

در این زمینه موسوی‌نژاد مدیرعامل شرکت رجا از برنامه خرید 200 واگن دست‌دوم در سال 95 خبر داده است. وی دراین‌باره گفته است: امسال خرید 700 واگن شامل 500 دستگاه واگن نو و 200 دستگاه واگن دست دوم در بودجه شرکت رجا تصویب شده است.

وی با بیان اینکه تأمین واگن از طریق منابع شرکت و صاحبان سهام صورت نمی‌گیرد، گفت: 15 تا 20 درصد از منابع از سهام صاحبان و بقیه از طریق فاینانس تأمین خواهد شد.

مدیرعامل حمل و نقل ریلی رجاء با اشاره به اینکه امسال باید 300 تا 350 میلیارد تومان برای این کار تأمین شود، افزود: حتماً باید بخشی از این واگن‌ها از خارج تأمین شود و تولید 500 واگن سه تا چهار سال طول خواهد کشید.

به گزارش تسنیم، در سالی که به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" مزین شده است، بهره‌برداران شبکه ریلی کشور با بی‌توجهی به توانمندی‌های داخلی اقدام به خرید واگنهای دست‌دوم از رده خارج می‌کنند. در این مسیر دولت نیز با تعرفه ناچیز واردات ناخواسته شرکتهای حمل‌ونقلی را به خرید واگنهای مستعمل ترغیب می‌کند و همزمان نسخه‌ تعطیلی واگن‌سازان داخلی را می‌پیچد.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و ضرورت توجه به صنایع داخلی شایسته است دولت در گام نخست با افزایش تعرفه واردات، خرید خارجی واگنهای دست‌دوم را برای بهره‌برداران شبکه ریلی گران کند، بی‌شک در این صورت خیلی زود شاهد استفاده از 75 درصد ظرفیت بلااستفاده واگن‌سازان ایرانی خواهیم بود، مهمی که نشانه‌های آن از جمله افزایش اشتغالزایی در زمانی کوتاه قابل مشاهده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 30 اردیبهشت 1395، کدمطلب: 1078825 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین