پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۲ میلیون دلار به ازای واگذاری هر دانش فنی به بخش خصوصی صرفه جویی ارزی می‌شود.

شعارسال: کاظم خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی در همایش هفته پژوهش و معرفی دستاوردهای تحقیقات کشاورزی در محل سازمان تحقیقات، به تأثیر تحقیقات در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام شده، به ازای هر واگذاری فناوری به بخش خصوصی ۲ میلیون دلار سرمایه به بخش کشاورزی بر می‌گردد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین گفت: هر یک فناوری ۱۴۲ فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌کند.

وی در ادامه به تعداد ارقام گندم آبی که طی ۲۰ سال گذشته معرفی شده اشاره کرد و گفت: طی این مدت ۴۳ رقم گندم آبی معرفی شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تنها از محل درآمدی که از معرفی این ارقام گندم به اقتصاد کشور برگشته ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

به گفته خاوازی در حال حاضر ۸۹ درصد گندم آبی که در کشور کشت می‌شود، از ارقام معرفی شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: از اجرای کشت ۴۳ رقم گندم آبی طی این مدت ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه به کشور برگشت داده شد.

وی در ادامه به مشکلاتی که سر راه تحقیقات وجود دارد، اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور به توصیه‌های پژوهشگران و محققان توجهی نشده است و بسیاری از مشکلاتی که امروزه شاهد هستیم، نتیجه این بی‌توجهی‌هاست.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که امروزه به خاطر سدها گریبان‌گیر کشور شده، به دلیل بی‌توجهی به توصیه‌های محققان است، گفت: طی سال‌های گذشته پژوهشگران کشور به احداث سدها هشدار دادند، اما طی این سالها هیچ توجهی به این مسئله نشد. محققان همچنان سالهاست به اهمیت اجرای آب‌خوان‌داری در کشور اشاره می‌کنند که می‌تواند برای پر کردن ذخایر سفره‌های زیر زمینی با اهمیت باشد، اما کمتر توجه شده است.

وی افزود: به گفته محققان انجام عملیات آب‌خوان‌داری می‌تواند یک اقیانوس بزرگی زیر زمین ایجاد کند که می‌تواند ذخایر آبی ما برای سال‌های آینده باشد.

خاوازی گفت: محققان از ۲۰ سال پیش درباره زاینده‌رود هشدار دادند و کسی توجه نکرد و اکنون مشکلات و معضلات گریبان ما را گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه توصیه‌هایی هم به بخش پژوهش و تحقیق ارائه کرد و گفت: مؤسسات پژوهشی قدیمی هستند و برای رویارویی با شرایط خاص باید این موسسات روزآمد شوند.

وی همچنین گفت: محققان هم باید در انجام کارهای تحقیقی جرأت علمی به خرج دهند و خود را درگیر کارهای روزانه دانشگاهی و ارائه طرح و مقاله نکنند.

خاوازی تأکید کرد: باید رویکرد محققان ما باید از محصول محوری به پیامد محوری تغییر پیدا کند، یعنی آنها باید به دنبال نتیجه و تاثیرگذاری کارهای خود باشند و ارائه صرف تحقیقات کافی نیست.

خاوازی با بیان اینکه «آئین‌نامه ارتقا و ترفیع» برای محققان و کارشناسان پژوهش در حال پیگیری است و حتی وزیر جهاد کشاورزی هم برای اجرایی شدن آن تلاش می‌کند، گفت: امیدوارم این انگیزه‌ای برای محققان و پژوهشگران باشد که آنها نتایج زحمات خود را ببینند و برای ادامه کار انگیزه داشته باشند.

خاوازی همچنین با بیان اینکه روش‌های محققان باید تغییر یابد، گفت: کمیته‌های علمی و فنی باید ایجاد شود و روش‌های قدیمی باید دور ریخته شود و محققان ما نباید خودشان را درگیر فرمول‌ها و کارهای تئوریک دانشگاهی کنند و باید کارهای تحقیقی خود را در عرصه عمل بررسی و نتایج آن را عرضه کنند.

خاوازی همچنین گفت: بسیاری از کارهای پژوهشی که در حال حاضر محققان ما انجام دادند، از نظر دانشگاهیان مردود است، اما واقعیت این است که بخش کشاورزی عرصه عمل است و ارائه کارهای تئوریک کافی نیست.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هشدارهایی را با توجه به تغییرات اقلیم در سطح جهانی داد و گفت: تغییرات اقلیم محاسبات بخش کشاورزی را برهم ریخته است و تغییراتی در کاشت ایجاد کرده و آفات و بیماری‌های نوظهور هم پیدا شده‌اند و همچنین در حوزه شیلات هم مشکلاتی به وجود آورده‌اند، بنابراین محققان ما باید در کنار کارهای تحقیقاتی خود یک نگاهی هم به این تغییرات داشته باشند و مشکلات آینده را برطرف کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از برنامه‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم تعداد محدودی مگاپروژه تعریف کنیم که اثرات آن در بخش کشاورزی کامل به وضوح دیده شود.

وی با بیان اینکه کشور وابسته به واردات خوراک دام است اما اطلاعات و تحقیقات محققان خاک می‌خورد، گفت: اگر از کارهای تحقیقاتی استفاده شود مشکلات خوراک دام در کشور برطرف خواهد شد.

وی گفت: حتی کارهای تحقیقی انجام دادیم که می‌تواند جلب برای شورزدایی مراتع استفاده کنیم که می‌تواند انقلابی در تأمین علوفه ایجاد کند.

وی همچنین تاکید کرد که باید فناوری‌ها را وارد کنیم و آنها را در کشور بومی‌سازی کنیم، از سوی دیگر ارتباط خوبی را با کارشناسان بین‌المللی داشته باشیم و از تمامی اطلاعات آنها به نحو احسن استفاده کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 27آذر1397 ، کدخبر: 704888: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین