پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
مدیرعامل گروه تحقیقاتی و تولیدی سیناژن نسبت به عدم ترخیص مواد اولیه موردنیاز صنعت داروسازی از گمرک به‌شدت هشدار داد و گفت: حل اساسی این معضل از دست سازمان غذا و دارو خارج است و باید نهادهای دیگر به‌ویژه گمرک و بانک مرکزی به سرعت وارد عمل شوند تا جلوی وقوع یک فاجعه گرفته شود.

شعار سال: هاله حامدی‌فر با اشاره به اینکه هم‌اکنون با وجود اینکه تامین ریالی ارز انجام شده اما به دلیل توقف صدور حواله‌های بانکی، گمرک از ترخیص مواد اولیه تولید دارو خودداری می‌کند، گفت: تاکنون چندین بار با دریافت نامه حداقل اسناد از سازمان غذا و دارو موفق به ترخیص مواد اولیه موردنیاز خود از گمرک شده‌ایم اما ادامه این روند دیگر ممکن نیست و باید بانک مرکزی و گمرک هرچه سریعتر برای حل این مشکل وارد عمل شوند.

او با بیان اینکه تامین‌کننده خارجی ماده اولیه آماده همکاری است اما قادر نیستیم برای او پول ارسال کنیم، اظهار کرد: در شرایطی که با تحریم دشمن خارجی مواجه هستیم، متاسفانه ناچاریم همزمان با موانع و مشکلاتی که سازمان‌های داخلی ایجاد کرده‌اند نیز مبارزه کنیم. این در حالی است که اولویت کشور در شرایط کنونی کمک به صنعت و تولید است.

این صادرکننده نمونه سال ۹۷ تاکید کرد: کار اصلی سازمان غذا و دارو در این روزها این شده که دنبال کار صنعت بیفتد اما تا کی قرار است چنین روندی ادامه یابد.

وی یادآوری کرد: البته ما تجربه تحریم‌های قبلی را هم داریم و سال‌هاست برخی شرکت‌ها با صنعت داروسازی ایران همکاری نمی‌کنند اما سوال اصلی اینجاست که چرا وقتی ماده اولیه در گمرک موجود است در شرایط بحرانی کنونی اجازه ترخیص داده نمی‌شود؟! آن‌هم وقتی که ریال ارز را از ما گرفته‌اند و شرکت‌های دارویی در بدترین شرایط نقدینگی قرار دارند. حل این موضوع قطعا به یک تصمیم‌گیری کلان نیاز دارد.

او تصریح کرد: در این کشور اگر کسی تولیدکننده واقعی باشد، الان بیچاره شده است. تولید داروهای بایوتک و هایتک ده‌ها مرحله مختلف و پیچیده دارد و اگر هر یک از این مراحل به هر دلیلی دچار اختلال شود کل فرآیند تولید دارو دچار مشکل می‌شود.

حامدی‌فر افزود: ما از سازمان غذا و دارو کمال تشکر را داریم که در چند مورد با دادن نامه حداقل اسناد کمک کرد ما مواد اولیه خود را از گمرک ترخیص کنیم اما ادامه این روند دیگر ممکن نیست و نیاز به همکاری سازمان‌های دیگر مانند بانک مرکزی و گمرک دارد.

وی اضافه کرد: در صورت ادامه روند کنونی قطعا در آینده نزدیک در تامین داروهای موردنیاز مردم با مشکل مواجه خواهیم شد و مقصر این کمبود هم بانک مرکزی و گمرک هستند نه سازمان غذا و دارو، چرا که آنها اصلا متوجه شرایط بحران کنونی نیستند.

وی تاکید کرد: از نظر کسی که در گمرک است، اهمیت ترخیص پایه مبل و مواد اولیه داروسازی فرقی با هم ندارد و اگر مدارک ما برای ترخیص کامل نیست، می‌گویند مشکل خودتان است!

وی گفت: از سوی دیگر مواد اولیه موردنیاز برای تولید داروی بایوتک مانند آنزیم، رزین‌های خالص‌سازی، محیط‌ها و افزودنی‌های کشت، کیت و رفرانس‌های کنترل کیفی و موارد دیگر که باید حتما در زنجیره سرد نگهداری شوند و علاوه بر هزینه‌بر بودن انبارداری این مواد در گمرک، احتمال انقضای تاریخ مصرف آنها نیز وجود دارد که بسیار نگران آن هستیم. شرکت‌های داروسازی که عمدتا شرکت‌های کوچک و متوسط هستند براساس میزان نقدینگی موجود خود سفارش مواد اولیه می‌دهند و وقتی چرخه تامین مواد اولیه مثل شرایط کنونی بهم بخورد به‌شدت دچار مشکل می‌شوند.

به گفته وی مدیران باید در شرایط بحرانی قدرت ریسک‌پذیری خود را بالا ببرند و تصمیمات لازم را بگیرند. جالب اینجاست که شاهد برخی سوءاستفاده‌ها در همین شرایط کنونی هستیم اما کسی که دنبال تولید و تامین داروی موردنیاز مردم است، دچار مشکل می‌شود.

وی تاکید کرد: من اعلام خطر می‌کنم که مسوولان به داد سازمان غذا و دارو و صنعت داروسازی برسند. تولیدکننده دارو الان از همه طرف تحت فشار است. اگر حواله‌های ارزی دچار مشکل شده است، یک راه‌حل بینابینی باید در نظر گرفته شود تا مشکلات کنونی برطرف شوند‌.

وی گفت: روابط بانکی با چین هم همچنان دچار مشکل است و ارتباط با بانک کونلون چین برقرار نشده است و کلیه یوآن‌هایی که خریداری شده در چین بلوکه شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا، تاریخ 28 آذر 97، کد مطلب: 16795:www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین