پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۴۸
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
در حالی که بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی در عراق معتقدند که در بحران سیاسی جاری عراق، رد پای سعودی ها به وضوح دیده می شود، یک نویسنده و کارشناس عراقی گفت که اعتراضات، تظاهرات، فلج کردن دولت و بهانه گیری های سیاسی، بخشی از سیاست بی نظمی سازمان یافته آمریکا در عراق است.

شعارسال: 'هاشم الکندی' روز یکشنبه در خصوص حوادث روز جمعه بغداد، افزود: آمریکا و برخی دوستان و همپیمانانش، روند جاری را برای از کار انداختن نهادهای دولتی و قانونگذاری از طریق اعتراضات، تظاهرات، فلج کردن دولت و بهانه گیری های سیاسی، در راستای سیاست بی نظمی سازمان یافته در عراق، هدایت می کند.

وی هدف از این خط مشی آمریکا را کنترل اوضاع داخلی عراق دانست و گفت که آمریکا با سیاست بی نظمی سازمان یافته می خواهد به تنهایی بر اوضاع عراق مسلط باشد و اوضاع را طبق سیاست هایش مدیریت کند.

به گفته وی، واشنگتن سیاست بی نظمی سازمان یافته را از بدو اشغال عراق به اجرا گذاشته است؛ از همان هنگام که اجازه سرقت و تخریب نهادهای دولتی را پس از اشغال این کشور در سال 2003 میلادی داد و نوعی هرج و مرج سراسر عراق را فراگرفت.

الکندی اضافه کرد که بعد از آن، واشنگتن به دور از چارچوب های قانونی اقدام به تشکیل دستگاه های امنیتی و خدماتی عراق کرد و در راستای عملیات های نظامی و امنیتی خود در عراق، گروه های مسلحی را تشکیل داد و بر آن عنوان 'مقاومت' گذاشت.

وی اضافه کرد که گروه های مقاومتی که آمریکا آنها را ساخت باهدف تخریب چهره های گروه های واقعی مقاومت عراقی بود.

به گفته وی، گروه های مسلحی که آمریکایی ها تشکیل دادند، به نام مقاومت به مردم حمله کرده و نیروهای نظامی و امنیتی عراق را هدف قرار دادند تا رعب و وحشت را در کشور پراکنده کنند.

این تحلیلگر و کارشناس سیاسی عراق اضافه کرد که هم اکنون امریکا برای استیلا بر اوضاع داخلی عراق، سیاست بی نظمی سازمان یافته را از طریق دوستان وهمپیمانانش در روند سیاسی عراق به اجرا گذاشته است.

در همین حال برخی ناظران سیاسی نیز عقیده دارند که دست های پنهان در پشت حوادث خشونت بار اخیر در عراق، متعلق به سعودی هاست که سفیر این کشور در بغداد ، ثامر السبهان' آن را هدایت می کند.

نیروهای امنیتی عراق دیروز شنبه اعلام کردند که مدارک و اسنادی مبنی بر دست داشتن برخی طرف های خارجی در حوادث روز جمعه گذشته در اختیار دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 2 خرداد 1395، کدمطلب: 82083925 (5346725) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین