پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۹
یک کارشناس تربیت کودکان گفت: همه‌ی انسان‌ها یک خودپنداره دارند و یک خود ایده آل که خودپنداره یعنی من آن چیزی که هستم، جایی که هستم و خود ایده آل یعنی به آن چیزی که می‌خواهم برسم.

شعارسال: خانم دکتر پارسا کارشناس تربیت کودک در پاسخ به سوالی مبنی بر آسیب های اعمال تربیت های ناآگاهانه بر روی کودکان گفت: روزي در جمعی مادري اذعان می کرد که من با این بچه ي دوسال و نیم چی کار کنم خیلی حوصله اش سر میره! روي میز پسته براي پذیرایی بود، من شروع کردم به پوست گرفتن و دونه دونه پوست پسته ها رو می دادم به بچه که ببرد و دور بریزد اطرافیان کلافه شدند که آخه ظالم همه رو جمع کن یک دفعه بده ببره بریزه تو سطل! گفتم ببخشید اونوقت اگر حوصله اش سر رفت چی!؟ دیگه کاري نمی مونه که انجام بده!

وی افزود: پس نترسید و از بچه ها در خانه کار بکشید و اثرات خوب آن را ببینید،کار بچه ها را توصیف کنید، برچسب و لقب ندهید اما واکنش هاي احساسی و زیبا را یاد بگیرید و تمرین کنید و در مقابل کارهاي کودك از خودتون این واکنش ها را نشان دهید مثل وقتی که از کار خوب کودك هیجان زده می شوید تمرین کنید که چگونه این هیجان زدگی را با میمیک صورت و صداهاي جالب که خوشایند کودك باشد نشان دهید و به یک آفرین گفتن خشک و خالی بسنده نکنید، این رفتار باعث شکل گیري خودپنداره ي صحیح در بچه ها می شود.

این کارشناس تربیت کودکان ادامه داد: همه ي انسان ها یک خودپنداره دارند و یک خود ایده آل که خودپنداره یعنی من آن چیزي که هستم، جایی که هستم و خود ایده آل یعنی به آن چیزي که می خواهم برسم،اگر فاصله ي این دو مناسب و درست باشد انگیزه شکل می گیرد،با دادن لقب و برچسب به کودك این فاصله را برهم می زنیم، با لقب هاي نادرست و تعریف هاي بی جا از کودك مانع رشد او خواهیم شد چون خود پنداره و خودایده آل روي هم منطبق می شوند.

وی تأکید کرد: ما معمولاً کاري که خودمان دلمون می خواهد را به بچه ها القاء می کنیم،وقتی به بچه ها القاء شخصیت تو پهلوانی یا تو خیلی قوي هستی می کنیم در واقع باعث شکل گیري خودپنداره ي کاذب در آن ها می شویم که آن را با اعتماد به نفس اشتباه می گیریم، اعتماد به نفسی که فقط در اثر القاء دیگران به وجود آمده است.

خانم پارسا تصریح کرد: زمانی که خودپنداره ي کاذب مثبت شکل می گیرد، ذهن کودك یک خودپنداره ي کاذب با علامت منفی می سازد، «از بیرون به من میگن می توانی، قهرمانی، پهلوانی، زیبایی، عالی هستی، ولی از درون که من این نمی توانم چون مهارت ندارم» این کودك در بزرگسالی هم خودایده آلش را در بالابالاها می سازد ولی خودش را در پایین ترین مرحله ي خودپنداره ي کاذب منفی باور دارد،خودپنداره ي کاذب مثبت و منفی هردو در اثر رفتار ناصحیح والدین شکل می گیرد.

وی بیان کرد: در رفتار با بچه هاي زیر سه سال مراقب باشید مرتب آن ها را تأیید کنید و به بچه ها کار و مسئولیت محول کنید چون ریشه ي خود پنداره در این سن است،منظور ما از تأیید دائم این نیست که حتی اگر کاري اشتباه یا نادرست بود باز هم بگوییم که به به آفرین کار خوبی کردي! بلکه منظور این است که بیشتر کارهاي درست و خوب کودك را ببینید و تشویق کنید و کارهاي نادرست را با مهربانی و جایگزین دادن و صحبت کوتاه و درحد فهم کودك براي او روشن و مشخص کنید تا متوجه شود شما آن کار را دوست ندارید و دربرابر تکرار کار اشتباه سعه ي صدر و بردباري از خود به خرج دهید و فرصت اشتباه کردن به کودك بدهید.

این کارشناس کودکان در پاسخ به سوال آسیب های رفتارهای افراطی که با کودک انجام می شود گفت: کار کودك از وجود او جدا است،یعنی کودك را به خاطر کار درست و قشنگ یا کار اشتباه به عرش آسمان و قعر زمین نبریم، در کارهاي خوب لقب هاي آنچنانی به کودك ندهیم و در کار اشتباه هم شخصیت کودك را خرد و او را تحقیر نکنیم،وجود کودك و شخصیت او را ارج نهیم،براي تأیید وجود کودك مهر بی قید و شرط والدین به ویژه مادر و خوش حالی مادر صددرصد لازم است.

وی افزود: مهر والدین و دوست داشتن فرزند ربطی به رفتار و کارهاي کودك ندارد به تعبیری هرکاري انجام بدي، مال خودمی و دوستت دارم ولی اگر کاري خارج از چهارچوب انجام دادي دیگه نه ما این کار رو انجام نمی دهیم،مثلاً فرزند ما به خاطر اسباب بازي بچه ي دیگه اي رو می زنه! بغلش می کنیم، عزیز مامان ما بچه هارو نمی زنیم از چی ناراحت شدي؟ اگر کوچکتر از دوسال بود و حرف نمی زد، دست کودك را بگیرید و بغلش کنید و ببوسید و کودك مقابل را ناز کنید و براي زمانی از هم دور کنید تا آرام شوند که البته این حالت زمانی جواب می دهد که کودك الگوي زدن را از خانواده و پدر ومادر نگرفته باشد.

خانم دکتر پارسا در پایان خاطر نشان کرد: کودك گریه می کند، قربون اون گریه ات برم گریه هات هم مال من، عزیز دل مادر،سعی کنید در زندگی دو کلمه را به کار نبرید، «اگر و چون»، اگر این کار را کنی دوست دارم، چون این کاررو کردي دوست دارم، اگر این کار رو نکنی مامانت نمیشم!!!! چون ها و اگرهای دیگه مامانت نیستم همگی می توانند آسیب های جدی داشته باشند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبروان، تاریخ انتشار: 28آذر1397 ، کدخبر: 20982085: www.khabarone.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین