پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
مستند «عمو اوغلی» به تهیه كنندگی سید رضا رضایی به معرفی برادران عمو اوغلی از تولیدكنندگان مطرح و شناخته شده فرش دستباف ایرانی می پردازد و نگاهی به تولید و صنعت فرش ایرانی دارد.

شعار سال:

به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برادران عمو اوغلی، دارای شغلی بودند كه می توان آن را به نوعی طراحی فرش دانست.
 
آنها هرگز فرشی نبافته بودند، اما كارگاه و كارگران بسیاری داشتند كه زیر نظر آنها، طرح های گوناگون را به عنوان فرش می بافتند.

عبدالمحمد و علیجان عمو اوغلی پیرو راه پدرشان بودند و در امر تولید قالی در مشهد شهرت داشتند. بیشتر كارگاههای این دو برادر در روستاهای محمودآباد، طرقبه و شاندیز قرار داشت.

استاد عبدالمحمد عمواوغلی در تهیه نقشه‌های منحصر به فرد و رنگ آمیزی مواد مورد استفاده در قالی بافی تبحر خاصی داشت. طراحانی نظیر «عبدالكریم» اهل كرمان و استاد «عبدالحمید صنعت نگار» بر روی این قالی‌ها طرحهای بی‌بدیلی را نقش كرده‌اند.

از آنجایی كه بیشتر قالی‌های عمواوغلی سفارشی بود، از طرحهایی كه در دو كتاب قطع بزرگ، كه گویا از انگلستان برایش فرستاده بودند و در آنها تصاویر و نقشه‌های فراوانی از قالیهای قدیم ایرانی از زمان صفویه و قبل از آن و همچنین تصاویری از قالی‌های موزه‌ای خارج از ایران وجود داشت الگو برداری می‌كرد و نیز خود با تجربه‌‌ایی كه در طول سالیان بدست آورده بود دخل و تصرفاتی در این طرحها صورت می‌داد.

مستند «عمو اوغلی» از تولیدات اخیر شبكه مستند، سه شنبه چهارم خرداد ساعت 22 از شبكه مستند روی آنتن می رود و ساعت 15 روز چهارشنبه پنجم خرداد بازپخش می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 3 خرداد 1395، کد مطلب:176959 : www. mizanonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین