پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
در حالیکه تعطیلی دولت آمریکا بیستمین روز خود را پشت سر می‌گذارد خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی ابعادی از این موضوع پرداخت.
شعارسال: خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی موضوع تعطیلی دولت فدرال آمریکا پرداخت.

اسپوتنیک در ابتدا نوشت: در حالیکه تعطیلی دولت آمریکا وارد سومین هفته خود شده است، هیچ نشانه‌ای از پایان آن مشاهده نمی‌شود. جلسه روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با سران دموکرات کنگره نیز بدون دستیابی به توافق به پایان رسید.

تعطیلی دولت آمریکا به معنای تعلیق فعالیت نهادهای خاص دولتی است که بودجه آنها مستقیما از سوی کنگره این کشور تامین می‌شود و در نتیجه به علت عدم تصویب لایحه بودجه برای سال مالی آینده مجبور به تعطیلی شده‌اند. با این حال عدم تامین مالی به معنای تعطیلی فوری نهادها و شرکت‌های دولتی نیست زیرا به عنوان نمونه وزارت خارجه آمریکا بودجه‌ای اضطراری در حساب خود دارد که در برخی مواقع ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

نکته قابل توجه این است که تعطیلی دولت آمریکا تاکنون چند بار در تاریخ این کشور رخ داده است. دو مورد از این تعطیلی ها در دوره دونالد ترامپ اتفاق افتاده است.

اولین مورد تعطیلی دولت فدرال در زمان ریاست جمهوری ترامپ، در ژانویه سال 2018 به دلیل کمبود بودجه اتفاق افتاد. در آن زمان دموکرات‌های سنا مانع از تصویب لایحه بودجه توسط جمهوری‌خواهان شدند. دموکرات‌ها می‌گفتند اقدامات مهاجرتی نیز باید در لایحه بودجه موقت لحاظ شود. ترامپ در 22 ژانویه 2018 لایحه بودجه موقت تا 8 فوریه همان سال را امضاء کرد. پس از آن در هفتم فوریه نمایندگان هر دو حزب آمریکا بودجه‌ای دو ساله را برای پایان دادن به تعطیلی موقت دولت ارائه کردند. انتظار می‌رفت که هزینه‌های فدرال طی دو سال آینده نزدیک به 300 میلیارد دلار افزایش یابد. پس از آنکه لایحه بودجه برای سال مالی 2019-2018 در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید، ترامپ لایحه بودجه فدرال را به امضاء رساند و تعطیلی دولت پایان یافت.

دومین تعطیلی دولت ترامپ از تاریخ 22 دسامبر سال گذشته میلادی آغاز شد. دولت فدرال آمریکا در پی خودداری ترامپ از امضای لایحه بودجه به تعطیلی کشانده شد. ترامپ می گوید تا زمانی که در لایحه بودجه مبلغ موردنیاز برای ساخت دیوار مرزی (5 میلیارد دلار) در نظر گرفته نشود، آن را امضا نخواهد کرد. این در حالی است که کنگره تاکنون در برابر این درخواست ترامپ مقاومت کرده است و حاضر نیست چنین بودجه ای را به تصویب برساند. دموکرات ها مبلغ 1.3 میلیارد دلار را برای تأمین امنیت مرزی (و نه ساخت دیوار) پیشنهاد داده اند.

دموکرات‌ها معتقدند که دیوار مرزی مشکلات مربوط به مهاجران را حل نخواهد کرد. اخیرا جمهوری‌خواهان سنا لایحه بودجه‌ای موقت را تا 8 فوریه، بدون لحاظ کردن 5 میلیارد دلار مورد نظر ترامپ، پیشنهاد دادند اما ترامپ از امضای آن امتناع کرد. ترامپ در سخنرانی 8 ژانویه خود در اتاق بیضی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا با بحران انسانی و امنیتی در مرزهایش با مکزیک روبه‌رو است. چاک شومر و نانسی پلوسی، سران دموکرات سنا و مجلس نمایندگان نیز از ترامپ خواستند در زمان مذاکرات درباره امنیت مرزی، دولت را بازگشایی کند.

تاکنون دولت آمریکا 18 بار به دلیل مسائل بودجه‌ای تعطیل شده که این تعطیلی از یک روز تا سه هفته طول کشیده است. در سال 2013 و در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا تعطیلی دولت 16 روز به طول انجامید. هزینه تعطیلی دولت در آن زمان 24 میلیارد دلار برآورد شد. در اواخر سال 1995 و در زمان بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز دولت به مدت 21 روز تعطیل شد.

رکورد بیشترین تعداد تعطیلی دولت به 8 تعطیلی دولت فدرال در زمان رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق این کشور برمی‌گردد. دلایل آن تعطیلی‌ها متفاوت بود اما هیچ گاه تعطیلی ناشی از شکاف بودجه‌ای بیش از سه روز طول نکشید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 20 دی 1397 ، کدخبر: 6792464 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین