پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
12 سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌گذرد، اما هیچ خبری از اجرایی شدن این قانون نیست و همین نکته عاملی شده در جهت نارضایتی قشر پرستار.

شعارسال: روز «پرستار» فرصت خوبی است که مسؤولان به‌واسطه آن از تمام زحمات کادر درمان خاصه مهم‌ترین عنصر آن یعنی پرستاران تقدیر کنند؛ عنصری که اگر نباشد، یک پایه نظام سلامت ما لنگ می‌زند.

به‌طور حتم امسال نیز شاهد چنین تقدیر و تشکرهایی از جانب مسؤولان به‌پرستاران خواهیم بود؛ تقدیر و تشکرهایی با چاشنی وعده!

وعده‌هایی که هرساله از جانب مسؤولان نظام سلامت داده می‌شود؛ اما فردای روز پرستار خبری از تحقق‌شان نیست و دوباره سال بعد و سال بعد از آن!

یک سوی این قصه تکراری اما پرستاران سخت کوشی هستند (که به‌درستی رهبری انقلاب بر آنان «فرشتگان رحمت» لقب نهاد)، که از این وعده‌های توخالی خسته و آزرده خاطرند. وعده‌هایی که عملیاتی نشدن آنان در میان این قشر زحمت‌کش نارضایتی ایجاد کرده است.

خبرنگار به‌بهانه روز پرستار به‌گپ و گفتی دوستانه با سه تن از این زحمت‌کشان پرداخت که نگاهی به‌آن خالی از لطف نیست.

با علاقه پا به‌این رشته گذاشتم

پرستار بیمارستان قائم(عج) مشهد ، با اشاره به‌این نکته که در سال 87 با علاقه به‌حرفه پرستاری، این رشته را انتخاب کردم؛ گفت: این حرفه دارای یک سری مزایا و امکانات است و برای اینکه نیرویی در این شغل تربیت شود باید حدود چهار سال در دانشگاه، دروسی همچون زنان و مامایی، داروشناسی و غیره را بگذارند.

احسان فرهاد مولا شاهی ادامه داد: گذراندن این دروس سبب می‌شود مهارت‌هایی که مورد نیاز جامعه است توسط پرستار کسب شود.

وی، پرستار را محافظ بیمار دانست و تصریح کرد: صبر، استقامت و تحمل از جمله ویژگی‌های یک پرستار است که این ویژگی‌ها سبب می‌شود به‌بیمار و همراهان وی حس آرامش انتقال یابد تا روند درمان با موفقیت طی شود.

پرستاران تحمل بی‌عدالتی و تبعیض را ندارد

این پرستار تاکید کرد: اما آنچه که نباید فراموش شود اینکه پرستار تمام این صبر و تحمل را در محیط بیمارستان و در برابر بیمار و همراهان او به‌کار برده و دیگر در برابر تهدیدهای ناعادلانه‌ای که عمدأ توسط مدیران و مسؤولان اعمال می‌شود توان تحمل ندارد.

فرهاد عدم استخدام پرستار را یکی از این اقدامات ناعادلانه خواند و افزود: کمبود پرستار در مراکز درمانی سبب می‌شود پرستار بالاجبار ساعات اضافه‌تری را در بیمارستان بماند که این امر منجر به‌ارائه خدمات در سطح پایین و نامطلوب می‌شود.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری همچنان روی هوا!

این پرستار ضمن اشاره به‌قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که حدود 12 سال پیش به‌تصویب مجلس شورای اسلام رسید؛ خاطرنشان کرد: این قانون سال‌هاست که در مجلس به‌تصویب رسیده؛ اما خبری از اجرایی شدن آن نیست.

فرهاد کاهش پرداختی توسط بیماران و افزایش کیفیت خدمات پرستاری را از جمله مزایای این طرح در صورت اجرایی شدن خواند.

وی در ادامه سخنان خود حذف تبعیض بین کادر درمان را خبر خوشی دانست که چنانچه در آستانه روز پرستار به‌این قشر داده شود قطعا ثمرات خوبی را هم مسؤولان و هم جامعه خواهند دید.

این پرستار بیمارستان قائم(عج) اضافه کرد: البته به‌تخصص و سطح علمی افراد احترام می‌گذاریم، اما آنچه که نباید مورد غفلت قرار گیرد اینکه بیمار در روند درمان تنها پزشک را نمی‌بیند، بلکه تمامی کادر درمان مورد توجه وی قرار دارند و چنانچه این تبعیض‌ها بر ارائه خدمات پرستاری تاثیرگذارد به‌طور حتم از چشم بیمار پنهان نخواهد ماند و با اعتراض وی همراه خواهد شد.

فرهاد تفاوت میان پرستاران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را یکی دیگر از تبعیضات پیش‌رو دانست.

آشنایان قبل از مراجعه به‌پزشک از من مشاوره می‌گیرند

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: پرستاری، حرفه‌ای است که نه‌تنها در مراکز درمانی که حتی در میان آشنایان و فامیل هم مورد توجه است؛ به‌طوریکه آشنایانِ من، هنگام بیماری قبل از اینکه به‌پزشک مراجعه کنند، ابتدا برای مشاوره گرفتن نزد من می‌آیند که قطعا دیگر پرستاران هم همین‌گونه هستند.

رضایتمندی در گروه رسیدن به‌استاندارهای جهانی است

این پرستار رضایتمندی پرستاران را در گروه رسیدن به‌استانداردهای جهانی دانست و در ادامه سخنان خود به‌نپرداختن کارانه پرستاران اشاره و خاطرنشان کرد: عقد قرارداد بین دانشگاه و شرکت‌های تامین کننده پرستار مشکلاتی را به‌وجود آورده از جمله اینکه نه‌تنها در زمان پرداخت کارانه تاثیر دارد که بخشی از کارانه پرستاران شرکتی نیز کاهش می‌یابد و به‌شرکت‌ها داده می‌شود.

فرهاد ضمن بیان این موضوع که آخرین کارانه پرداختی به‌پرستاران شرکتی مهر سال گذشته بود؛ نداشتن کارت شناسایی را یکی دیگر از مشکلات پرستاران شرکتی خواند.

حل مشکلات پرستاران کمک به‌بیماران است

در ادامه یکی دیگر از پرستاران مشهدی حل مشکلات پرستاری را کمک به‌بیماران دانست و گفت: چنانچه پرستاران با روحیه خوب به‌محیط کار بیایند و از نظر مالی دغدغه کمتری داشته باشند قطعا بیماران نیز منتفع خواهند شد.

سیدعلیرضا علوی تاکید کرد: هدف تمام اعضای کادر درمان کمک به‌بیمار و بهبود دردهای وی است؛ حال چنانچه دغدغه‌های این کادر کاهش یابد به‌طور حتم توجه به‌بیماران هم افزایش خواهد یافت.

340 ساعت کار در ماه

وی اضافه کاری‌های اجباری را یکی از عوامل نارضایتی پرستاران دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر پرستار در ماه 170 ساعت موظفی دارد که علاوه بر آن 170 ساعت دیگر هم باید به‌صورت اجباری شفت بدهد.

این پرستار بیمارستان امام رضا(ع) به‌مدیریت بسیار ضعیف درمان بیماران در بیمارستان‌ها اشاره و تصریح کرد: کمبود پرستار در بیمارستان‌ها سبب شده به‌طور مثال حین جابجایی بیمار از نیروهای غیر متخصص بهره ببرند که این اقدام خود اتفاقات ناخوشاِیند دیگری را به‌دنبال دارد مثلا اتفاق افتاده که زمان جابجایی بیماری که دچار شکستگی شده اصول ایمنی توسط مامور انتقال رعایت نشده و بیمارِ مربوطه دچار قطع نخاع شده است که همه این‌ها به‌دلیل کمبود پرستار است.

علوی با اشاره به‌اینکه در حال حاضر مراقبت از هشت بیمار را بیمارستان عهده‌دارم؛ گفت: استاندارد جهانی در این رابطه به ازای هر پرستار دو بیمار است.

شکست طرح تحول سلامت با اجرایی شدن گام سوم آن

در ادامه پای درد و دل یکی دیگر از پرستاران بیمارستان امام رضا(ع) و دبیر هیأت مدیره نظام پرستاری نشستیم.

سیده فاطمه بحرینی ضمن تاکید بر اینکه وزارت بهداشت بودجه‌ها را به‌درستی مدیریت نمی‌کند؛ بیان کرد: متاسفانه با چند برابر شدن تعرفه خدمات پزشکی، طرح تحول سلامت در گام سوم خود با شکست مواجه شد و تمام بودجه‌ها به‌این سمت رفت.

وی اضافه کرد: یکی از عوارض این اتفاق این است که در حال حاضر در بیمارستان‌ها با کمبود تجهیزات مواجه هستیم و حتی در بخش‌های ویژه هم محلول شوینده، ماسک و دستکش وجود ندارد.

این پرستار خاطرنشان کرد: باتوجه به‌اینکه پرستاری یک شغل عامل‌المنفعه و مهارت‌های کسب شده در آن آمیخته به‌هنر است، بنابراین شامل همه افراد جامعه می‌شود. دیدگاه پرستاری یک دیدگاه جامعه‌نگر است و نه‌تنها در عرصه درمان خدمت رسانی می‌کند، بلکه در حوزه پیشگیری و مراقبت‌های پس از درمان هم حضور دارند.

بحرینی افزود: باتوجه به‌اینکه پرستاری در 14 رشته دانشگاهی تخصصی می‌شود، بسیار می‌تواند به‌جامعه خدمات ارائه کند.

وی رضایتمندی جامعه پرستاری را در گرو توجه به‌خواسته‌های آنان دانست و بیان کرد: زمانی که ارزش مالی خدمت پرستاران به‌آنان پرداخت شود، عدالت برقرار می‌شود و این‌گونه علاوه بر اینکه پرستاران راضی و خشنود می‌شوند، بیماران نیز از این احساس رضایت بهره‌مند می‌شوند.

دبیر هیأت مدیره نظام پرستاری 15 ماه معوقه در پرداخت کارانه، حذف وعده صبحانه برای پرستاران شیفت شب، کمبود لوازم و تجهیزات مصرفی در بیمارستان‌ها و عدم تغییر کمک هزینه مسکن از 20 سال پیش تاکنون را از دیگر مشکلات پرستاران برشمرد.

اعتماد از دست رفته‌ای که باید بازگردد

بحرینی در ادامه سخنان خود به‌تعداد پرستاران بیکار در مشهد و توابع آن اشاره و تصریح کرد: سال گذشته طی فراخوانی که نظام پرستاری مشهد به‌منظور شناسایی تعداد پرستاران بیکار اعلام کرد حدود 1400 نفر ثبت نام کردند که در راستی آزمایی از 700 نفر از این تعداد، 500 نفر به‌واقع پرستار مطلقأ بیکار بودند.

وی در پایان گفت: پرستاران زمانی خوشحال می‌شوند که مسؤولان وعده دروغین ندهند؛ ارزش خدمات حرفه‌ای را ببینند و به‌جای زیر پا گذاشتن قوانین مجلس، به‌آن‌ها عمل کنند تا اعتماد از دست رفته پرستاران بازگردد.

زمین را به‌نامت آزین بسته‌ایم

امروز به‌پاس تمام ایثارگری‌هایت زمین را به‌نامت آذین بسته‌ایم، تو که دست‌هایت، امید به‌زندگی را در رگ‌های بیماران تزریق می‌کند، می‌دانم که خسته از ناداوری‌ها و وعده‌های توخالی هستی، اما همچنان فرشته بمان.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خانه پرستار، تاریخ انتشار: 22دی1397 ، کدخبر: - : www.khp.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین