پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۹۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
اصلاح طلبان از یک سو می خواهند حساب خود را از دولت جدا کنند و از سوی دیگر مطرح می‌کنند تلاش آنان بوده که روحانی توانسته به عنوان رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در پاستور حضور یابد.
شعارسال: اصلاح طلبان سعی دارند حساب خود را از دولت جدا کنند امروز مناظره رسانه‌ای را با برخی از اعضای حزب اعتدال و توسعه راه انداخته‌اند و سعی می کنند مشکلات کشور را به گردن این افراد بیندازند. درحالی این دوقطبی کاذب از سوی اصلاح طلبان کلید خورده است که اعضای این جریان سیاسی با حمایت تمام قد از روحانی در دو انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم برای وی رای جمع کردند. تلاش اصلاح طلبان تا جایی بود که این جریان سیاسی کاندیداهایی که هویت اصلاح طلبی داشتند را کنار زدند تا از حسن روحانی حمایت کنند. اما حالا که دولت دچار مشکلاتی شده است بیان می کنند که در مدیریت کشور نقشی ندارند. البته اصلاح طلبان می خواهند حرفی را در فضای سیاسی کشور اثبات کنند که از اساس و ریشه اشکال دارد.

اصلاح طلبان چقدر در دولت روحانی سهم دارند؟

حسن روحانی اگرچه از نظر ریشه‌ سیاسی اصلاح طلب نیست اما قطعا دولتش اصلاح طلبی است و برنامه های اصلاح طلبان را در این دو دوره ریاست جمهوری اجرا کرد و امروز شاهد آن هستیم که طرح‌ها و برنامه های جریان اصلاح طلب بود که شکست خورده است. قطعا اگر قرار بود دولتی تماما اصلاح طلب تشکیل شود نیز نه تنها با سیاست‌ها و برنامه‌های دولتی روحانی یکسان بود بلکه بسیاری از افراد و اشخاصی که امروز به عنوان وزیر و مدیر دولت روحانی بر سر کار بودند و هستند نیز در دولت تماما اصلاح طلب به کار گرفته می شدند. بنابراین دولت روحانی چه در برنامه و محتوا و چه در ساختار و بدنه مدیریتی اصلاح طلب محور است.

برجام یکی از همین موارد است که دولت روحانی آن را دستاورد بزرگ خود می داند. در نقطه به نقطه برجام اصلاح طلبان نه تنها از این توافق هسته‌ای حمایت تام و تمام کردند بلکه با تبلیغات سیاسی و وعده فروشی نیز سعی کردند که افکارعمومی را آنچنان نسبت به برجام امیدوار سازند که هیچ کارشناسی نتواند درباره این برنامه انتقاد کند. این درجه از حمایت تقریبا در هیچ دولتی از سوی یک جریان سیاسی درباره یک برنامه دولتی سابقه نداشته است.

در همین رابطه، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با انکار نقش طیف متبوع خود در نارضایتی مردم مدعی شد ضربه خوردن روحانی به خاطر حزب اعتدال و توسعه است.

عبدالله ناصری گفت: «اصلاح‌طلبان سال ۹۲ و ۹۶ با روحانی وارد ائتلاف رسمی نشدند، فقط بر اساس نظرسنجی آقای عارف کنار رفت و همه از آقای روحانی حمایت کردند. بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ آنچه موجب نگاه انتقادی اصلاح‌طلبان به دولت شد، فاصله گرفتن آقای روحانی از شعارها و وعده‌های انتخاباتی‌اش بود.»

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه حزب اعتدال و توسعه اعتماد به نفس کاذبی دارد، یادآور شد: حزب اعتدال و توسعه خیلی بهتر از این در ۶ سال گذشته می‌توانست از جامعه عضوگیری کند و جامعه تشکیلاتی خود را توسعه دهد. این حزب بعد از اردیبهشت سال ۹۶ آرای ۲۴ میلیونی آقای روحانی را به حساب کار ساختاری و تشکیلاتی خود گذاشت. متأسفانه این نگاه به آقای روحانی ضربه زد و ضربه خواهد زد.

رئیس دفتر روحانی هم ائتلاف را رد کرد

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور پیشتر بیان کرده بود که با اصلاح طلبان رادیکال ائتلافی نداشته ایم یک گام جلوتر رفت و به طور کلی هر ائتلافی را نفی کرد. «سعید حجاریان» تئورسین این جناح سیاسی هفته گذشته بیان کرد که اصلاح‌طلبان با روحانی ائتلافی نداشته‌اند، پس از آن «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: « پاسخ من به آقای حجاریان نیست اما ممکن است دولت با اصلاح‌طلبان تندرو رابطه خوبی نداشته باشد.»

به نظر می رسد که حملات بیشتر سبب شده تا واعظی در سخنانی دیگر به طور کل این ائتلاف را مخدوش اعلام کند و بگوید: « برخی فکر میکنند هر فرد و گروهی که از کسی حمایت کرد به‌معنی ائتلاف آن گروه با جریان پیروز است. ما ائتلافی با اصلاح طلبان و هیچ گروهی نداشتیم. حزب اعتدال و توسعه تنها حزبی بود که سال ۹۲ ایستاد، استان به استان سفر کرد و پیروز شد و تعداد افراد ما در دولت از همه کمتر بود.»

واعظی ادامه می‌دهد: «ائتلاف در ادبیات سیاسی به این معنی است که ما بنشینیم قول و قرار بگذاریم که دولت را چطوری تشکیل بدهیم،‌ چند نفر از این طرف و چند نفر از آن طرف در دولت باشند. چه‌مقدار سهم وزیر و چه‌مقدار سهم استاندار دارند، پس ما چنین ائتلافی با هیچ گروهی از جمله اصلاح‌طلبان نداشتیم».

انتقاد اصلاح طلبان از رئیس دفتر روحانی/ واعظی باید استعفا دهد!

پس از این اظهارات بود که «محمدجواد حق‌شناس»، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی، با اشاره به اظهارات اخیر محمود واعظی، مبنی بر عدم ائتلاف با اصلاح‌طلبان تندرو در انتخابات سال 92 و 96 گفت: «اظهارات آقای واعظی با واقعیات انطباق ندارد.»

وی افزود: آقای روحانی در شرایطی در سال 92 وارد عرصه رقابت‌ها شد که علاوه بر رد صلاحیت مرحوم آقای هاشمی، بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده‌ جریان اصلاحات، نیز به‌دلیل رد صلاحیت از حضور در انتخابات بازمانده بودند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره نقش حزب اعتدال و توسعه در پیروزی روحانی در انتخابات 92 گفت: در سال 92 هیچ‌ یک از مردم شناختی از حزب اعتدال و توسعه نداشتند که بخواهند با در نظر گرفتن حمایت این حزب از آقای روحانی موجب پیروزی ایشان در انتخابات آن سال شود، بنابراین اگر حمایت اصلاح‌طلبان نبود؛ قطعاً آقای روحانی نمی‌توانست پیروز انتخابات شود.

همچنین، «داریوش قنبری» عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، یکی دیگر از فعال سیاسی اصلاح طلب است که به مواضع این روزهای رئیس دفتر روحانی پرداخته است.

قنبری در واکنش به بخشی از اظهارات واعظی که حزب اعتدال و توسعه را عامل اصلی پیروزی روحانی در انتخابات 92 و 96 معرفی می‌کند، گفته است: «حزب واعظی درحد ائتلاف با اصلاح طلبان نبود.»

وی ادامه داده است: «درست است که حزب اعتدال و توسعه در جریان انتخابات وارد عرصه رقابت‌ها شد، اما خود آنها هم می‌دانند که جایگاه‌شان چه بوده و به آن معنی وزنه‌ای نداشتند که برای آقای روحانی رأی کسب کنند. زیرا جامعه، شناختی از این حزب نداشت. حال اگر واقعا آقای واعظی قصد تست کردن وزن حزب اعتدال و توسعه را دارند می‌تواند در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی، لیست جداگانه‌ای بدهند تا جایگاه و میزان مقبولیت خودشان را امتحان کنند، اشکالی هم ندارد.»

نکته جالب توجه درباره رابطه اصلاح طلبان با دولت اظهارات ضد و نقیض و دوپهلو آنهاست. از یک سو با مشکلاتی که در کشور بوجود آمده است اصلاح طلبان سعی می کنند حساب خود را از دولت جدا کنند از سوی دیگر با حرف‌های واعظی مطرح می کنند که آنها موجب پیروزی دولت روحانی شده اند و قصد گروکشی و مطالبه سیاسی از دولت دارند. هرچند که بایستی در حوزه‌های دیگر از جمله شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی نیز عملکرد اصلاح طلبان را نیز در نظر گرفت. مشکلات کشور را نباید تنها به گردن دولت انداخت و مجلس هم در بوجود آمدن چنین وضعیتی با دولت سهیم است و سهم اصلاح طلبان که همواره با سیاست های دولت خصوصا در مجلس همراهی تام و تمامی داشته‌اند در این حوزه بسیار بالاست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 26 دی 1397 ، کدخبر: 1449097 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
0
سیاسی های ما کلا از بار مسئولیت شانه خالی می کنن و مردم ما هم متاسفانه زود باور می کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین