پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
اصلاح‌طلبان در چند وقت گذشته انتقادهای زیادی به روحانی و تیم وی داشته‌اند و این شائبه مطرح می‌شود، که قصد آنها عبور یا انتقاد از دولت است.
شعارسال: ما با اصلاح‌طلبان تندرو ائتلافی در انتخابات نداریم و دولت همواره بر اعتدال تأکید دارد. همین جمله کافی بود، تا تقابل بین دولت و اصلاح‌طلبان علنی شود. رو در روی که در یکسال گذشته از دید بسیاری از مردم عادی پنهان مانده بود، با سخنان واعظی در مقابل برخی از واکنش‌های تند اصلاح‌طلبان علنی شد. واعظی در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های کشور درباره حمله‌های اصلاح‌طلبان به سیاست‌های اقتصادی دولت، گفته بود که دولت با این طیف هیچ قرابتی ندارد و همواره پایبند به اعتدال بوده است.

اصلاح‌طلبان نیز در ادامه این کنش و واکنش سیاسی شروع به حملات سخت علیه دولت روحانی کرده و برخی در این طیف کلید واژه «عبور از روحانی» را پررنگ کردند. سعید حجاریان در واکنش‌های مختلفی که در برابر دولت روحانی و اطرافیان وی انجام داد. وی همواره در صحبت‌های خود به این موضوع تکیه کرد که اصلاح‌طلبان هیچگاه عقدی به نام ائتلاف با روحانی نبسته بودند. حجاریان پا را از این فراتر گذاشت و اعلام کرد: بعضی اصلاح‌طلبان معتقدند نباید سرنوشت اصلاحات را به اعتدالیون گره می‌زدیم.

تنها از اصلاح‌طلبان جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی علیه روحانی و دولت وی مخالف نشد، بلکه طیفی از کارگزاران سازندگی که تمایل زیادی به جبهه دوم خرداد دارند، در صف مخالفان دولت قرار گرفتند. این جریان زمانی کار خود را شروع کرد که جهانگیری در همایشی گفت در دولت هیچ اختیاری ندارد. بلافاصله غلامحسین کرباسچی که رهبر طیف مخالفان دولت در کارگزاران را برعهده دارد، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آنا، گفت: اگر جای جهانگیری بود، استعفا می‌داد!

اوج این تقابل‌ها در روز دانشجو و برنامه انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس رخ داد. در این مراسم کرباسچی، باقی و جمعی دیگر از اصلاح‌طلبان سیاست‌های روحانی و ندادن اختیارات به تیم جهانگیری را به باد نقد شدید گرفتند. نقطه دوم رو در روی اصلاح‌طلبان در کنگره سوم کارگزاران رقم خورد. سعید لیلاز در این مراسم ربط دادن تورم ۴۰ درصدی در کشور به تحریم‌ها را رذیلانه‌ترین دلیل معرفی کرد و کرباسچی هم در بیانیه و نطق خود هشدارهای جدی به روحانی و تیم نزدیک به وی داد.

علی تاجرنیا از فعالان حزب اتحاد ملت که بسیار در نقد سیاست‌های روحانی در یکسال اخیر صحبت کردند در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره خاستگاه و نقطه عطف جدال‌های جناح اصلاح‌طلب با دولت و حزب اعتدال و توسعه، اظهار کرد: خاستگاه واعظی و برخی از نزدیکان رئیس‌جمهور نقطه عطف تقابل بین دولت و اصلاح‌طلبان است.

وی، پایه سیاسی واعظی و تیم جریان به حزب اعتدال و توسعه را اصولگرایی معرفی کرد، افزود: این افراد نمی‌توانند واقعیت‌های موجود در جامعه و حمایت‌های جریان اصلاح‌طلب از دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری را بپذیرند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این تیم در دولت آینده، اگر اصلاح‌طلب باشد، حضوری نخواهند داشت، ادامه داد: تیم واعظی به جریان‌های مخالف اصلاحات چراغ سبز برای انتخابات‌های بعدی نشان می‌دهد.

تاجرنیا با اشاره به اینکه واعظی در تقابل اصلاح‌طلبان و اصولگرا در مجلس شورای اسلامی، به جریان مقابل اصلاحات متمایل است، خاطرنشان کرد: مجموعه دولت اعتدال و شخص روحانی حسابش از این افراد جداست. روحانی شخصیتی تأثیرگذار در نظام جمهوری اسلامی بوده، هست و خواهد بود.

وی با بیان اینکه حزب اعتدال و توسعه جریان سیاسی مشخصی نیستند و تنها با روی کار آمدن دولت روحانی فعالیت داشته‌اند و با رفتن دولت نیز خواهند رفت، تصریح کرد: این افراد دست و پا می‌زنند تا در آینده سیاسی کشور جایی برای خود درست کنند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، اعلام کرد که جریان اصلاح‌طلب از شخص روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور حمایت می‌کند، ولی از اطرافیان وی حمایتی نخواهد کرد. توصیه هم می‌کنم، روحانی اطرافیان خود را مراقبت کند.

وی با بیان اینکه تمام طیف‌های اصلاح‌طلب از روحانی حمایت می‌کنند، ولی بخشی از اطرافیان رئیس‌جمهور کوچکترین انتقاد را بر نمی‌تابند، اضافه کرد: حمایت‌های چهره‌های برجسته جریان اصلاح‌طلب سبب شد، افکار عمومی به سمت روحانی متمایل شود و هاشمی رفسنجانی و خاتمی از وی حمایت کردند.

تاجرنیا با اشاره به اینکه اطرافیان روحانی به دلیل اینکه انتقاد را تحمل نمی‌کنند، به اصلاح‌طلبان واژه تندرو لقب می‌دهند و از این طریق می‌خواهند برای خود وجه درست کنند، ولی قصد اصلاح‌طلبان این است که روحانی به شعارهای زمان انتخابات ریاست‌جمهوری بازگردد.

روحانی صبر و سکوت خود را در برابر نقدهای اصلاح‌طلبان شکست و در همایش سالگرد هاشمی رفسنجانی با اشاره به دوران دولت سازندگی که نقدهای جدی از سوی برخی تندروهای اصلاح‌طلب به هاشمی ایجاد شد، بی‌وفایی و تنها گذاشتن برخی از وزرا و جریان‌های سیاسی را به باد نقد می‌گیرد. روحانی به برخی از کنایه‌های به دولتش اشاره کرد و گفت: هاشمی متعلق به جناح خاصی نبود و فراجناحی عمل کرد، ولی اگر بخواهی فراجناحی عمل کنی، بی‌وفایی می‌کنند و تندروها و افراطیون برای هاشمی نیز در فضای مجازی مقالات زیادی نوشتند و هر چه خواستند به زبان گفتند. هاشمی مجسمه اعتدال در ایران بود.

رمضانعلی سبحانی‌فر سخنگوی حزب اعتدال و توسعه که بسیار در این چند وقت مورد حمله اصلاح‌طلبان قرار گرفت درباره حملات اصلاح‌طلب به خبرنگار آنا، گفت: نمی‌دانم افراد در مقابل چه سؤال‌هایی قرار می‌گیرند که چنین سخنانی را مطرح می‌کنند. معتقدم مجموعه‌های مختلف به‌ ویژه جریان‌های همسو، در شرایط حساس باید با دولت همراهی داشته باشند چرا که بدون شک موفقیت دولت به نفع این جریان‌ها هم هست.

وی با اشاره به اینکه مردم از وضعیت معیشتی رنج می‌برند و بخشی از این رنج در همسویی جریان‌های فکری با دولت قابل رفع است، تصریح کرد: اگر برخی بخواهند مباحث انتخاباتی را پیش‌رو بگذارند طبیعی است که این موضوع به نفع کشور نخواهد بود.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه تأکید کرد: هرگونه مخالفت و کار علیه دولت از سوی گروه‌های همسو یک نوع خودزنی برای آنان خواهد بود لذا نباید فکر کنند تخطئه و زدن دولت منفعتی برای انتخابات است.

سبحانی‌فر با تأکید بر اینکه دولت و مجلس باید همه توان خود را برای عبور از مشکلات اقتصادی به‌کار گیرند، اظهار کرد: توقع داریم گروه‌های همسو در مجلس از جریان‌های مخالف دولت دلسوزتر باشند تا بتوانیم با هم‌افزایی در کارهای کشور و توجه به معیشت مردم موفق باشیم و بدون شک موفقیت در انتخابات آینده هم در گرو همین هماهنگی خواهد بود.

در همین رابطه سعید نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درباره اختلافات اخیر دولت و اصلاح‌طلبان به خبرنگار ما اعلام کرد: رویکرد دولت روحانی این است که خود را از اصلاح‌طلبان جدا کند و می‌خواهد این را نشان دهد که وام‌دار جریان اصلاحات نیست و این را نشان دهد که پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ربطی به جریان اصلاح‌طلبان ندارد.

وی با بیان اینکه دولت با وزرا و فراکسیون‌های غیراصلاح‌طلب همکاری بیشتری دارد، افزود: آقای واعظی بیشتر به این اختلافات بین دولت و اصلاح‌طلبان دامن می‌زند و در رده‌های پایین نیز این موارد اختلافی بسط و گسترش یافته است.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به اینکه نحوه تعامل دولت با جوانان اصلاح‌طلب در کشور برای ما سؤال است، گفت: زمانی که در رده‌های پایینی مدیریتی فردی جوان از جریان اصلاح‌طلب معرفی می‌شود، مقاومتی از سوی دولت دیده شده است.

نورمحمدی با اعلام اینکه روحانی دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کند و نیازی به حمایت اصلاح‌طلبان از خود نمی‌بیند، ادامه داد: نخستین اختلافات دولت با اصلاح‌طلبان از سوی حزب اعتدال و توسعه و افرادی مانند واعظی کلید زده شد و می‌خواهند حزب خود را به‌عنوان جریان سوم نشان دهند که وزنی برای انتخابات دارند.

وی با بیان اینکه جهانگیری تنها می‌تواند با برخی انتصاب‌های خلاف جریان اصلاحات مخالفت کند، اضافه کرد: اصلاح‌طلبان عملکرد دولت را در بین افکار عمومی موفق نمی‌دانند، دولت در حوزه اقتصادی نبوده است و اصلاح‌طلبان حس می‌کنند که توجهی به سیاست‌های پیشنهادی آنها در دولت روحانی نمی‌شود.

معاون اجرائی دبیرکل حزب ندای ایرانیان درباره اینکه تیم اصلاح‌طلبان در جریان اقتصادی دولت موفق نبوده‌اند، تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۲ اقتصاد کشور در دست مجموعه حزب اعتدال و توسعه در دولت بوده است، ولی در تحقق وعده‌های دولت هیچ موفقیتی نداشته‌اند و وضعیت فعلی اقتصادی کشور دستاورد نوبخت و واعظی است.

وی با تأکید بر اینکه پروژه عبور از روحانی دیگر وجود ندارد، گفت: روحانی و حزب اعتدال و توسعه برای همیشه تمام شده است و این دو سال عمر دولت هم می‌گذرد و هیچ آینده‌ای برای دولت روحانی و تیم دولت تصور نمی‌کنم و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ حزب اعتدال و توسعه مانند کف روی آب بود.

اصلاح‌طلبان در مقابل دولت دو قسمت شده‌اند. برخی برای اینکه بتوانند، وجه خود را حفظ کرده و از حمایت‌های قبلی خود از دولت شرمنده نباشد، پروژه «انتقاد» یا «عبور» را در پیش گرفته‌اند، ولی برخی دیگر هنوز به شخص روحانی چشم امیدی دارند و با ایجاد فضاهای مانند اینکه واعظی به‌عنوان رئیس‌دفتر مشایی جدید است، وی را از روحانی جدا کنند، تا بهتر بتوانند، نفوذ در دولت داشته باشند. این پدیده اصلاح‌طلبان در مقابل دولت یا از روی پراگماتیستی برای انتخابات ریاست‌جمهوری بوده یا اپورتونیست اصلاح‌طلبانه است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 23 دی 1397 ، کدخبر: 351452 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین