پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸
یک فعال محیط زیست تالاب میقان را جزیره‌ای برای زاد و ولد گونه‌های مختلف پرندگان دانست و گفت: تالاب میقان محل زاد و ولد پرندگانی از نوع کاکائی ارمنی، آووست، چوب‌پا، پرستو دریایی و سلیم کوچک است.

شعار سال: محمود کلنگری با اشاره به فعالیت‌های شرکت املاح معدنی در تالاب میقان بیان کرد: این شرکت وظیفه دارد جزیره‌ای که محل زاد و ولد چندگونه پرنده نادر است را حفظ کند.

وی تصریح می‌کند: تالاب میقان از چندین جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده و پرندگان حتی در جزایری که مساحت آن به نیم مترمربع هم نمی‌رسد تخم‌گذاری می‌کنند.

کلنگری خاطرنشان کرد: تالاب میقان محل زادآوری و تخم‌ریزی پنج گونه پرنده از جمله کاکائی‌ارمنی، آووست، چوب‌پا، پرستو دریایی و سلیم کوچک جزایری است که به دلیل عدم حضور انسان و یا شکارچیان طبیعی مثل گرگ و روباه محلی امن برای آنها محسوب می‌شود.

وی بازگشت باطل‌های املاح معدنی به تالاب را تهدیدی برای از بین رفتن این جزایر برشمرد و ادامه داد: افزایش سطح جزایر، اتصال به منطقه جاده‌ای و مدفون شدن این جزایر در زیر آب از نتایج بازگرداندن باطله املاح به تالاب و به تبع حذف جزایر است.

فعال محیط‌زیست تالاب میقان را محلی برای زادآوری این پنج گونه دانست و گفت: تا چند ماه آینده این مهاجران مهمان تالاب میقان خواهند بود اما وقتی جزیره از بین برود و پرنده جزیره‌ای را مشاهده نکند در این منطقه تخم‌گذاری و تولیدمثل نخواهد کرد.

کلنگری با اشاره به اینکه دو گونه از این پرندگان از جمله آووست و کاکایی ارمنی بیشترین زادآوری را به نسبت دیگر جزایر در تالاب میقان دارند، تصریح کرد: در کشور محل‌هایی که مناسب برای زادآوری پرندگان بوده است تحت تأثیر خشکسالی و دیگر تهدیدها قرار گرفته و این امر اهمیت تالاب را برای زادآوری این موجودات دوچندان کرده اما شرایط فعلی می‌تواند کیفیت این جزایر را برای زادآوری دچار مشکل سازد.

وی با اشاره به اینکه این پرندگان بدون ساختن لانه اقدام به تخم‌گذاری می‌کنند، افزود: این گونه‌ها متفاوت از دیگر پرندگان، بدون ساخت آشیانه از پوشش نمکی موجود در خاک تالاب برای تخم‌ریزی استفاده می‌کنند.

این فعال محیط‌زیست تعداد و تنوع گونه‌های زادآور را یکی از پارامترهای ثبت تالاب در مجموع تالاب‌های بین‌المللی برشمرد و گفت: برای ثبت تالاب در مجموعه تالاب‌های بین‌المللی و همچنین ارتقا حفاظت از آن و قرار گرفتن در لیست مجموعه‌های چهارگانه حفاظتی سازمان محیط‌زیست، یک تالاب باید فاکتور و پارامترهایی از جمله تعداد و تنوع گونه‌های جانوری و زاد و ولد را در خود جای دهد.

کلنگری بیان کرد: تالاب میقان از لحاظ تنوع گونه‌های زیستی و تعداد جانداران از لحاظ زادآوری و با بیش از هشت هزار درنا که زمستان‌گذر هستند دارای اهمیت و ارزش بسیار است و می‌تواند در زمره تالاب‌های بین‌المللی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سراسر دنیا برای حضور و استقرار پرندگان با کیسه‌های شن و ماسه جزایر مصنوعی را می‌سازند اما در ایران جزایر طبیعی در تالاب‌ها وجود دارد که محل و کانون اسکان و زادآوری گونه‌های متنوع جانوری است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 25 دی 97، کد مطلب: 13971025000841:www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین