پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
ترکیبات مالچ نفتی در اثر گرمای هوا، خشک و پوسیده می‌شود. این یعنی مسئولان کاری کرده‌اند که این بار با وزش باد، مواد نفتی پراکنده شود؛ بدین ترتیب مسئولان به جای حل مشکل ریزگردها، این بار ریزگرد نفتی درست کرده‌اند!
شعارسال: آنچنان که در بودجه سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی شده، بخشی از منابع دریافتی خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها به عنوان هزینه مالچ‌پاشی مصرف خواهد شد. بر اساس این لایحه، مبلغ در نظر گرفته شده چیزی در حدود ۱۰۲۰ میلیارد تومان خواهد بود؛ این بدان معناست که دولت همچنان برنامه جدی به جز پاشیدن قیر بر بیابان‌ها ندارد و دیگر آنکه رقمی به میزانی عجیب قرار است برای بیابان‌های کشور قیر پاشیده شود!

معمولا در مالچ‌پاشی برای تثبیت شن‌های روان از سنگ ریزه و خاک اره استفاده می‌شود که این روش در برخی از کشورها نیز انجام شده است. در ایران البته همه چیز فرق می‌کند. اینجا تصمیم گرفته شده «جوری دیگر زندگی کنیم!» مسئولان اینجا به سنگ‌ریزه رضایت نمی‌دهند از نفت و قیر استفاده می‌کنند؛ اتفاقی که در سوسنگرد و میشداخ و چذابه پیش آمده است.

عباس مدحجی یکی از فعالان زیست محیطی در خوزستان به رویداد۲۴ خبر داده که از ۳ هفته پیش کار قیرپاشی در منطقه چذابه شروع شده و در همین مدت کوتاه آسیب زیادی به گونه‌های گیاهی و حیوانی وارد شده است.

اسماعیل کهرم فعال محیط زیست درباره آسیب‌های محیط زیستی مالچ‌پاشی نفتی گفته این ترکیبات نفتی خاک را مسموم می‌کند و اجازه نمی‌دهد هیچ رستنی در آنجا بروید و در نهایت یک بیابان سیاه از نفت به جا می‌ماند! این در حالی است که حیوانات بومی منطقه مانند آهوی شنی به دلیل از دست دادن منبع غذایی خود به خطر افتاده است.

عباس مدحجی می‌گوید وقتی اولین بار دکتر فواد بعذار با استفاده از نانو فناوری نوینی در جهان اختراع کرد، این موضوع در نظر گرفته شد که هیچ گونه آسیبی به مردم و طبیعت وارد نشود اما معلوم نیست چرا مسئولان برای استفاده از این فناوری که بومی هم هست، تا این اندازه مقاومت می‌کنند!

این اقدام که با انتقاد‌های بسیار زیادی از سوی مردم و کارشناسان مواجه شد، باعث شد اینگونه اعلام شود که مالچ‌پاشی‌ متوقف شده است. رئیس محیط زیست سوسنگرد گفته بود «کمپ‌های مالچ پاشی جمع‌آوری شده و به فعالیتشان ادامه نمی‌دهند» این در حالی است که خبرنگاران با حضور در منطقه متوجه شده بودند که کمپ‌های مالچ پاشی کماکان فعالیت دارند.

اسماعیل کهرم معتقد است ترکیبات مالچ نفتی در اثر گرمای هوا، خشک و پوسیده می‌شود. این یعنی مسئولان کاری کرده‌اند که این بار با وزش باد، مواد نفتی پراکنده شود؛ بدین ترتیب مسئولان این بار ریزگرد نفتی درست کرده‌اند!

پرویز کردوانی کارشناس محیط زیست به رویداد۲۴ می‌گوید: سال ۹۳ اعلام کردم کسانی که مالچ نفتی بپاشند به کشور، مردم و محیط زیست خیانت کرده است، زیرا مالچ نفتی مضرات بسیار زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها غیر قابل جبران است.

او می‌گوید: بار‌ها اعلام کردم برای تثبیت شن‌های روان سنگ ریزه یا ریگ بریزید. تا زمانی که در کشور سنگ ریزه داریم چرا باید نفت در منطقه بریزیم؟ مالچ نفتی بدبو است و در هوا را نیز آلوده می‌کند. اگر به مناطقی که مالچ نفتی پاشیده‌اند بروید، می‌بینید تمام منطقه مانند شهر سوخته است و همه جا سیاه است.

کردوانی می‌گوید بوی مالچ نفتی مانند بوی روغن سوخته است و به هر طرف که برود، کشنده است زیرا ضریب حرارتی را بالا می‌برد و باد گرم ایجاد می‌کند و با توجه به گرم بودن و بالا بودن ضریب حرارتی، تمامی موجودات مانند سوسک، مار، خرخاکی و ... از بین می‌روند و حتی برخی از گیاهان خشک می‌شوند.

او گفته زمانی که مالچ نفتی پاشیده می‌شود، دیگر بارندگی تاثیری ندارد و هر میزان که باران ببارد نمی‌تواند به داخل خاک نفوذ کند.

کردوانی می‌گوید: پایین سد‌ها و در معادن مقادیر بسیار زیادی ریگ طبیعی وجود دارد که می‌توان به راحتی آن را انتقال داد و به راحتی هم می‌توان در منطقه رفت و آمد کرد و باران نیز به راحتی به داخل خاک نفوذ می‌کند و برای مردم ایجاد آلودگی نمی‌کند و البته بسیار هم ارزان و به صرفه است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 2 بهمن 1397 ، کدخبر: 162672 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین